Hva er lovlig av krabber og kreps?

Jeg vet at enkelte arter ikke er lov, men hvilke er evt lov? Da tenker jeg på ferskvanns skalldyr...
Så vidt jeg vet så er kreps forbudt-flere utikker som selger det, men synes vi akvarister bør holde oss unna vis det er forbudt.
Sikkert noen som vet med 100% sikkerhet om det er forbudt.
Krabber er fult lovlig. Tar forbehold om at jeg mulig tar feil. Er det jeg har lært.
Stemmer det. Reker, krabber og snegler er lov. Kreps er forbudt.

Det finnes endel store reker med klør. Vil anbefale å forhøre med de lokale butikkene for dem som ønsker å få tak i dette.
er det ikke lov å ha små kreps?
Er vi kriminelle da?
Vi har noen kreps vi fikk av en kamerat, som nå har fått bebiser. Vi er jo riktig så stolte besteforeldre her.. men det er jo ikke så moro hvis det viser seg å ikke være lov.. Hva slags kreps det er vi har vet jeg ikke.. noen er brunaktige mens noen er mer blåaktige... så innmari store er de ikke...
Vi har hatt de ganske lenge..........
Det står i boka...
I boka "Akvariefisker" av Ulrich Schliewen er det en liten oversikt over lovlige og ulovlige krepser. Er ikke sikker på om det er alle, men det er begynnelse.
har sett de selger slike vi har i dyrebutikker..
men det er jo ikke dermed sagt at de er lovlige..
Det første jeg ville gjort i ett slikt tilfelle, er å forsøke å finne ut av hvilken art det er. For det kan jo være noe annet enn kreps

Ville så forhørt meg med mattilsynet, eller miljøavdelinga hos fylkesmannen. Men svaret fra den fronten er meget sannsynlig: Avliv krabatene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap