Om å selge "brukt fisk" og priser..!

Hva er deres tanker angå kjøpe fisker privat og priser på dette?

Jeg titter stadig innom salg/kjøp annonsene, og legger merke til at noen stadig vil prute eller kommer med kommentarer om at de har "sett disse fiskene til samme pris eller billigere" i butikker.

Er det gjengs oppfatning at privatkjøpte fisker SKAL være så billige?

Ett eksempel:
Hvis jeg skulle solgt mine rødmunntetraer ville jeg aldri tatt så lite som jeg betalte for de.
Jeg har hatt de over ett år, de har spist masse deilig mat, hatt det mye bedre enn i et stresset butikkar og har vokst seg nesten dobbelt så store.
Jeg synes det hadde vært merkelig om noen trodde de skulle få de for samme pris som noen små, tynne og passe stressa fisk fra en butikk.

Hva mener folket?
Jeg kunne ikke vært mer enig med deg.

Det dummeste jeg ser er kommentarer i en annonse om at "denne fisken får du jo billigere i den og den butikken!"...
So? I butikken kjøper man som regel små individer, ofte er de stresset og mer utsatt for sykdom. Fiskene mine er godt stelt, friske og fine og har blitt holdt under stabile forhold over lang tid.

Det er ingenting som heter "bruktpris" på fisk, men mindre det er snakk om en svær, diger rugg av en gibbiceps e.l. Da kan man kanskje ikke regne med å få cm-pris på den :-p
Svært enig med dere. Syntes at det er håpløst at enkelte mener at dem skal få fisken mer eller mindre gratis, bare fordi den faktisk er i vesentlig bedre kondisjon enn butikkfisk

Risiko for sykdom som koster både fisk, tid og penger, er jo minimal ved kjøp av "brukt" fisk fra private, kontra butikker. Og dette er noe jeg syntes at er så viktig, at det er verdt noen ekstra kroner for hvert individ.

Men det er jo en "snodig" verden, har lenge drevet for å overtale lokale butikker om å øke prisen på lokaldrettet yngel. For hver gang dem tar inn yngel fra private, gjør dem ett varp.
Fisken er generelt i bedre hold enn yngel fra storoppdrett, butikken sparer kostbar frakt, og ikke minst, det er mindre sannsynlig at yngelet dør som følge av stress\ sykdom etter en lang og tøff reise.
Men å få gjennomslag for dette har jeg ikke lyktes med...
Ble noe OT, men måtte bare få lettet litt på trykket
Jeg er helt enig med dere folkens! Jeg synes det er dumt at folk er så gjerrige. Har man ikke nok penger, får man heller vente litt. Det er jo absolutt verdt å betale for et individ som har det bra, isteden for å kjøpe en stressa liten loppe som kanskje blir syk og dør. -eller at man får sykdom i karet.. Den risken er jo alltid der, men uansett; Det blir for dumt når man alltid skal prute eller sammenligne priser fra butikker..
[
Men det er jo en "snodig" verden, har lenge drevet for å overtale lokale butikker om å øke prisen på lokaldrettet yngel. For hver gang dem tar inn yngel fra private, gjør dem ett varp.
Fisken er generelt i bedre hold enn yngel fra storoppdrett, butikken sparer kostbar frakt, og ikke minst, det er mindre sannsynlig at yngelet dør som følge av stress\ sykdom etter en lang og tøff reise.
Men å få gjennomslag for dette har jeg ikke lyktes med...
Ble noe OT, men måtte bare få lettet litt på trykket

Her i Bergen tar flere butikker inn såkalt lokaldrettet fisk, kvaliteten på disser er i stor grad dårlig, og er resultat av flere generasjoners inavl. Det finnes helt klart unntak, men prisen bør vel vere satt ut ifra størrelse og kvalitet ; ikke hvor den er drettet.
Jeg er langt på vei helt enig med både Mona og MC D i synspunktene deres. Mine diskus f.eks er verd mere i dag enn da jeg kjøpte dem. Ikke minste for meg....

Ulempen med å kjøpe "brukt" fisk imdlertid at du ikke nødvendigvis vet levetiden. Noen fisker har kort levetid og det er vanskelig å si alderen på en del fisk. Så i det perspektivet kan det forsvares å ikke være villig til å betale så mye.
Jeg er litt både og. For noen spesielle inndivider hadde jeg vært veldig villig til å betale mer" en butikk pris-men for vanlig fisk, aldri i verden. kan få med seg mye "humbug" fra private karr også.
Så det kommer helt ann på arten, str osv-men privat salg av "vanlige" fisk bør være rimeligere enn å kjøpe privat.
Heldigvis så ar jeg en butikk ikke så langt herfra som skaffer fisk til en fornuftig pris. Ihvertfall for L maller
Ah, endelig noen som tar opp dette! Det er noe jeg har ergret meg over bestandig! Kjenner jeg blir litt overivrig her, og kunne skrevet mange spaltemeter om akkurat dette Har sett annonser der selgere blir budt priser som er rene fornærmelsen, og med akkurat de argumentene du nevner. Jeg synes det er frekt! Har hatt så lyst å gå inn og skrive akkurat det, men har greid å la være... men det er utvilsomt fristende å glefse "Ja, så gå dit og kjøp dem istedet da!"

Jeg kunne pratet med varm i trøya, men skal begrense meg litt
Et eksempel:
Egenoppdrettede scalarer. Ti kroner stykket, og de gikk som varmt hvetebrød. Noe senere, resten av det samme kullet, men de hadde naturligvis vokst en del og var større. Prisen satte jeg da til 15 kr stk. Da opplevde jeg faktisk, hold dere fast, at noen trakk seg med begrunnelsen "åja, nei da venter jeg, det var for dyrt..."

Har solgt andre fisk også, egenoppdrett, og opplevde at folk prøvde å prute. Jeg mener, hva er det å prute på en pris som allerede er nesten gratis!?? En pris på ti kroner stykket skulle altså prutes.

Det har vært tilfeller der man nesten ikke tror det er mulig å være så gjerrig... Og hvis de da føler seg rause og er villig til å betale ti kroner stykket for ti fisk, så skal de ha en til å bringe dem milevis aldeles gratis. JEG betaler ikke nitti kroner i tur/retur togbillett til Oslo, for å levere fisk som tilsammen koster hundre kroner... Da sitter jeg igjen med ti kroner! Det er det noen som har hatt vanskelig for å skjønne. Heldigvis har de fleste hatt forståelse for dette, men det finnes mer enn nok av de som regelrett tror jeg vil betale dem for å ta i mot fisk fra meg....

Jeg synes som flere over, at prisen bør variere i forhold til hvor vanlig arten er. På setedet her jeg bor, selges fiskene rådyrt på akvariebutikken, det er nesten så man kan tjene på det hvis man setter seg i bilen og kjører 30 mil for å kjøpe fisk. Skulle ønske det hadde vært flere her som kunne selge fisk privat, og jeg hadde gledelig betalt det som skal betales for fiskene.

Jeg har kjøpt svært lite fisk av venner, men jeg har en venn som har flere akvarier med masse yngel. Da jeg spurte ham om å kjøpe et par ancistrus svarte han, ja du får vel få betale 50 kr da så du tør å spørre senere. Jeg syntes det var en bra deal. Da er det ikke så vanskelig senere, hvis man har lyst til å kjøpe en mer spesiell fiskeart.

Men når det gjelder guppy, platy o.l føler jeg vel at de bør selges for gi bort pris...

Selvfølgelig er det en forskjell her, det er jeg enig i.
Fisk som popper ut yngel hele tiden, og som er lette å få til å vokse opp er en egen sak.
Pluss at det til slutt jo er selger som bestemmer pris.

Ang alder.. man vet jo ikke hvor gamle fisk i butikken er, og man kan jo spørre selger om hvor lenge de har hatt de.
Eplesnegler og sandsnegler gir jeg vel egentlig bort over ei lav sko. Jeg satte inn en annonse der jeg forlangte 5 kr. stk for eplesneglene. Jeg fikk et svar og han vile ha 4 stk. Trenger man ikke flere så er det greit nok det. Poenget er at jeg forstår godt de som ikke ville ha alt arbeidet for småpenger. Jeg trengte karmapoeng så jeg ga han ca 20 stk gratis levert på døra og følte meg som rene julenissen.

Har mottaker derimot begynt å prute på 5 kr. så har jeg stått på mitt. Litt har det å si at den glade mottaker tilhører den kommende generasjon av forhåpentligvis flinke akvarister. Vi bør støtte opp om nyrekruteringen Så der kan vi godt være raus.

Jeg setter pris på meningene og innleggene her.
Dette er et tema som i allefall jeg føler stadig blir tatt opp når jeg snakker med medakvariester, men som kanskje mangler en mer "offentlig debatt".

Hvis jeg selger til kjente er jeg ganske raus, da vet jeg jo at fiskene får det bra osv. Det betyr mye for meg.

Og som nevnt, til nybegynnere har man kanskje litt andre mål. Men det kommer igjen på hva slags fisk det er snakk om.
Jeg gav en gang bort et par ancistruser og flere eplesnegler til en SFO- gruppe, kjempehyggelig!
Jeg har også en del ulike erfaringer med salg/kjøp av fisk.

Dersom det er snakk om store antall av fisk, har jeg solgt til flere zoobutikker. Da har jeg fått samme pris for de, som det de må betale sine leverandører. Egentlig helt greit. Da selges fisken i stor yngel størrelse. Eksempel er ansistrus rundt 3-4 cm.

Ellers har jeg vært borte i folk som ville har 2 sverdrager yngel tilkjørt for 20 kr?! Samt en som skulle prute på en ansistrus hun. Angrer på at jeg lot meg overtale!!

Jeg synes prisen avhenger av situasjonen fra gang til gang. Er det en ung fyr på 10 år som nettopp har starta med fisk, vil jeg hjelpe de videre. er det en butikk er det greit å få pris som nevnt, og da kan også antalet fisk som selges øke.

Ikke lett dette, men at kvaliteten ofte er bedre enn i butikken er det liten tvil om, og dermed er det dumt å prute for mye på priser. Man blir jo ikke rik av dette likevel?!

Mikkel
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap