Har noen fått til oppdrett på Dolkestikk-tetra? (Hyphessobrycon Erythrostigma)

Jeg har bestilt meg en stim på 12 Dolkestikk-tetra, og ser veldig frem til å få dem Jeg har ønsket meg denne tetraen lenge.

I ventetiden har jeg prøvd å finne oppdrettsinformasjon om den. Det finnes i grunnen lite å finne, det ser ut til at denne tetraen bare sporadisk er drettet i akvarium. Det forklarer hvorfor det stort sett er VF eksemplarer jeg har sett i butikk også.

Jeg har aldri oppdrettet tetra før, men skulle jeg prøve meg, så kunne jeg tenke meg denne Typisk at den da er av typen "nesten håpløst"

Finnes det noen medlemmer her på AF som har lykkes i å få denne i lek? Ikke nødvendigvis med resultat oppdrettet yngel, men selve leken? Er det vanskelig å få dem i lek, eller er det yngelen som er vanskelig å få til å leve opp som gjør at det ofte er VF fisk man får kjøpt?

bump

fant du eller noen andre ut noe?
Nei, jeg fant ingen artikler eller noe dokumentasjon fra vanlige akvarister om at de har greid det. Nå er det en stund siden jeg solgte min dolkestikktetra-stim, pga flytting og alt det styret så ble en del kar tømt osv.

Men temaet er fremdeles interessant, iallefall for meg, mye kan jo ha skjedd siden jeg lette rundt på nett om det for to år siden
Fra å stime "helt vanlig" så ble nå i ettermiddag/kveld nå 4-5 av de større og feitere av tetraene skikkelig røde og driver og jager på de andre. De er høyt og lavt i karet. Synes det minner litt om leksadferd. Har jo bare hatt disse i to dager så vet jo ikke om dette er normalt eller ikke. De går forøvrig i et kar med mye strøm og tempen er på 28 grader. PH rett under 7 sist jeg målte
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap