Filter bak innvendig bakgrunn: Er dette utstyret jeg trenger? (se bilder)

En bråbestemmelse her....fikk lyst å lage innvendig filter bak den nye bakgrunnen i 128-liters karet.
De skal visst ha en fabelaktig biologisk filterkapasitet, så jeg har lyst å prøve meg...Rotet litt rundt i skap og kister, og fant frem dette:

Jeg har tre Sera powerheads i ulike størrelser (styrke) og de er påsatt et hullrør som det er tredd en svamp-patron over. Bildet viser en av dem (jeg har tre som sagt, den største er F1200, regulerbar fra 300 til 1200 liter pr t/ beregnet for kar opptil 300 liter). Skal hullrøret OG partronsvampen stå på fremdeles når jeg dytter powerheaden ned bak bakgrunnen??

Jeg har også en bra bit blåsvampi et helt stykke , som jeg tenkte å kutte i passelige terninger. (hvilken str?? 2x 2 cm eller større/mindre?)


Det er tydelig at jeg trenger hjelp
Kunne noen være så snille og gi meg det med teskje-metoden? Pliiiis?

Jeg må altså kutte to hull i bakgrunnen nå, ikke sant?
Ett nesten nede ved bunnen, som skal være innsuget. Dette vil jeg plassere på bakgrunnens høyre side. Strukturen passer best til det, pga det er akkurat plass til powerheaden oppe til venstre. Så oppe til venstre må det lages et hull til, som "tuten" på powerhead'en skal blåse vannet ut igjennom. Der kan jeg sette på en diffusor e.l. senere om jeg vil det. Bildet i midten (av de tre jeg har lagt ut) her viser at powerheaden passer akkurat bak et lite utspring i bakgrunnsstrukturen oppe til venstre Er det en bra plassering??

Dette hullet til powerhead'ens utblåsning, det skal være temmelig lite, ikke sant? Akkurat nok til at tuten får plass? (sånn at ikke fisker kan smette inn bak der)

Og hullet til innsuget, hvor stort skal det være? Diameter i cm ca?
Og det må jo dekkes med noe, så ikke fisk kommer inn bak bakgrunnen.
Har sett ulike rister og lignende å få kjøpt, men nå har jeg lyst til å ordne dette i dag da...(du vet, når man først har satt seg noe i hodet ) Kan jeg rett og slett ofre en litt grovmasket håv, og silikonere fast en bit som dekker innsuget (silikonen legges på baksiden av veggen)? Det sikrer fri vannpassasje, men ingen fisk kan skvise seg inn der.
Er det forresten lurt å dytte ned litt..tja, filtervatt eller noe, rett innenfor innsugshullet, som kan fange opp den verste dritten før det dras gjennom lagene med blåsvamp?

Jeg har silikon og tapetkniv og skal nok klare å karve til disse hullene (bakgrunnen er ikke knallhard).

Noen som kan gi meg en hjelpende hånd i form av råd og tips?
Det vil bli høyt verdsatt På forhånd tusen, tusen takk
PS!
Jeg har lest Bjarnes fine forklaring på hans nettsider,
filter bak bakgrunnen,
men er litt usikker på en del småspørsmål enda.

Men det var smart påfunn å dele opp bakgrunnen i "kammere" med "stolper" av blåmatte. Det var lurt.

Noen som kunne bidra med ytterligere tips? Bl.a. er jeg veldig usikker på dete med hva jeg skal tett innsugshullet med, for å forhindre at fisk svømmer inn der. Kan man bruke en bit blåsvamp faktisk? Er det skåret litt for stor, så burde den la seg skvise inn og bli sittende fast uten å falle ut? Eller blir det for tett hull for innsuget? Demper det for mye?
Jeg benytter en 65mm rist som innsugshull i min bakgrunn. Står min Powerhead på full styrke får jeg en merkbar nivåforskjell på vannspeilene foran og bak bakgrunnen. Opptil et par cm. Det er derfor viktig at en har en løsning på dette om rista skulle gå tett. Hos meg vil vannet renne over bakgrunnen. Det vil altså ikke renne ut av karet. Bakgrunnen er mao. noe lavere enn karet er høyt innvendig.

Blåsvamp kan benyttes som "rist" i innsugningshullet, men må dimensjoneres etter det. Så grov som mulig og kanskje aller helst to innsug vil jeg tror. Jo lenger et akvarie har godt og satt seg med planter og alt som skal i karet jo oftere går min rist tett. Det kan være planterester, mose som kommer svevende o.l.

Blåsvampen kan du skjære i terninger på si 5x5cm og for letthetsskyld "sy" de sammen med fiskesene slik at det enklere blir å få dem opp igjen for evt. rengjøring. Nå har ikke jeg til dags dato rengjort noe bak min bakgrunn siden jeg satte det opp sommeren 2004, men den dagen jeg skal gjøre det så hadde det nok vært fint om terningene var "sydd" sammen på en snor. Lettere å få opp de nederste også da Jeg valgte kammere av blåfilter bak min bakgrunn mest med tanke på å kunne utnytte ledige rom, men dette er også et økonomisk spørsmål, nemlig mtp. at det bak min bakgrunn er rimelig stort volum å fylle. Ved en senere anledning så vil jeg kanskje finne på å fylle ett kammer til med terninger.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap