Hvordan flytte yngel best?

Hvordan skal jeg lettest flytte yngel fra ett fødekar til et annet?
Er redd for å stresse dem så voldsomt,syns det er knotete,vannet renner ut på sidene når jeg løfter fødekaret opp.Håv synes jeg blir så voldsomt,og de hopper bare ut av øsa...
En finmasket håv er det beste, syntes nå jeg Bruker av disse håvene.
Om du får tak i en som er stor nok, er det bare å helle yngelen i denne, rett fra fødekassa
slamsuger er ikkje dumt til det formålet
oaasheim
slamsuger er ikkje dumt til det formålet ;)

Tenker du på å suge fisken fra ett kar til ett annet? Dette er ikke noe jeg anbefaler, selv om det stort sett kan gå bra.
Men for ett stress det må være, fisken røskes ut av trygge omgivelser, og gjennom en trang slange i voldsom fart...
Inaktiv bruker
Regner med at du snakker om ganske så nyfødt yngel, og da har jeg funnet den beste metoden med minst mulig svinn, å bruke en plastskje, og plukke opp 1 og 1 yngel.

Jeg skal love deg at det tar tid når du skal plukke 100 yngel )

Har du masse yngel så kan man selvfølgelig bruke en tynn slange og bruke hevert, men da kan du få noe svinn.

Som en liten off topic, når jeg drev med Bewtta og fikk 200-400 yngel, fjernet jeg alltid halparten fra dag 1. Det er tross alt bedre å fore opp et lite antall og få dem store og sterke, enn å drive å fore opp 300 yngel, hvor som regel en etter en dør.
Svein
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap