Hva gjør ilbukene mine?

To av mine ilbuker (tror det er hunner) har begynt å stille seg opp rett ovenfor hverandre, de slår ut "skjørtet" under haka, blir mørkere i fargen og "fyker" på hverandre. Så er det rolig en stund før de er på ann igjen.

Hvorfor gjør de dette, er det en form for å finne ut hvem som har høyest rang?

Kristine
Ikke kunnskap om ildbuk her på forum?
Jeg har lagt inn spørsmål tidligere om leksadferd til ildbuk uten å få svar. Tror ikke det er så mange her som har erfaring med ildbuk... eller?

Jeg har et par og de blåser seg opp munn mot munn. Den minste nesten kysser og kjæler med den største, mens den største i perioder jager den minste.

Noen ganger danser de nesten rundt i ring rundt hverandre.
Har ikke sett egg enda. Vet ikke egentlig om hannen er den største eller om det er hoa. De har i alle fall farget godt ut begge to.

Den største har noe som ser ut som et rundt rør hengene under buken. Det er over 4-5 mm lang og 2 - 3 mm tykt. Har lurt på om det er eggleggingsrør, men vet ikke. Det er nesten hvitt på farge med et sort markering ytterst.

Kan vel ikke svare deg heller, men bare kommentere.

Med spørsmål om adferd er punkt en å finne ut av hvilke kjønn man har. Uten bilder er dette håpløst. Fullvoksne Ildbuk skal være kurrante å finne kjønn på.

Har man to hanner sier det seg selv at det er revir/rang det krangles om. Selv om det ikke finnes en hoe i karret regner guttene med at det dukker opp ei når som helst og da må reviret være klart.

Geir Kristiansen
Med spørsmål om adferd er punkt en å finne ut av hvilke kjønn man har. Uten bilder er dette håpløst. Fullvoksne Ildbuk skal være kurrante å finne kjønn på. Har man to hanner sier det seg selv at det er revir/rang det krangles om.

Har tatt nye bilder. Håper at det er lettere å se forskjell på ildbukene no. Tror nå at den største må være hannen og den minste hoa. Den største har de fineste og lengste finnene. Begge har fine farger, men den største har de fineste. Han var veldig lys i buken lenge, men har nå farget ut og er vanligvis veldig rød og fin.

Bilde 1. Hann?
Bilde 2 Hoa?
Bilde 3 Begge

Dine betraktninger om kjønn er korrekte. Den klassiske røde buken der rødfargen går helt bak til halen er typisk for hannene. Uttrekte rygg og analfinner er også kjennetegn på han.

Disse fiskene skal være kurrant å få yngel på. Litt god foring, god bevegelse i vannflata (mye O2) og når du ser at hannen er ekstra fin i fargene gir du dem et godt vannskift med lavere temp (for å gi dem et ekstra puff) så burde saken være i boks.

Skulle du mot formodning ikke lykkes reverserer du prosessen. Først en periode med sparsommelig med for og ingen bevist ekstra tilførsel av O2. Når det har gått 14 dager så går du over til godt med for og O2 og et skikkelig vannbytte med kaldere vann (2-3 grader kaldere enn det du har normalt i karret).

Ildbuk bør klare dette uten at det skal være nødvendig med regntidssimulering, men det er jo litt artig å se om det er mulig å påvirke adferden ved å simulere naturen.
Tusen takk for utfyllende svar Geir. No skal jeg prøve å se om jeg klarer å trigge dem igang. Håper at dette kan hjelpe deg også Kristine i finne ut hvilke kjønn du har.

Hva med kokosnøtthuler? Har 2 stk i karet. Den ene er lagt til motsatt ende av karet enn der skalarene har tatt enerett på. Har også lagt en stein ved siden av (ca 3 X 8 cm). I tillegg er det noen større steiner stablet i nærheten slik at det danner flere skjul.
Er det tilfredstillende?

Det som er viktig er at Ildbuken finner et sted der de kan legge eggene. Flate steiner i reviret blir ofte brukt. Når eggene er lagt og yngelen klekt spiller det ikke så stor rolle om du har huler eller ikke.

Ildbuken liker godt med hjemmesteder og det er enklere å få til enn huler til såpass stor fisk. Når yngelen flyttes vil de flytte dem til en plass der de lett kan forsvare dem og dette må nødvendigvis ikke være en hule.
Tusen takk for kjappe og gode svar. Veldig lærerikt.
Supert Mine antagelser om kjønn har da vært riktige
Geir Kristiansen
Disse fiskene skal være kurrant å få yngel på.

Hvor lenge er det mellom hver egglegging?
Mine la egg for første gang for 4 dager siden, ingen overlevde denne gangen.
Det er veldig greit å vite om de har fast syklus mellom egglegging når de først kommer i gang, eller om det er tilfeldig. Vet du noe om det?
Bra info.
Jeg har netopp kjøpt et par ildbuker. Artige fisker, også så fine da. Den infon du kom med der Geir håper jeg kan legges inn i fiskebasen. Kjempebra! Tenker da på det med kjønnsforskjell og oppdrett.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap