- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Rød Krystallreke - GH og KH i vannet og div.spørsmål:-)
Rød Krystallreke - GH og KH i vannet og div.spørsmål:-)
Jeg har tittet stadig oftere innom skalldyrbasen her og kikket på Rød Krystallreke om og om igjen Vakker liten skapning
Det står at den skal ha GH fra 6 og oppover. Det har ikke jeg i kranvannet mitt (ca 2), men må da tilsette dette. Skal den ha litt kh også?
Det må jeg i så fall også tilsette, for kranvannet her har dessverre bare mellom 0-1 i KH.
Er det noen som har tips om hva jeg kan legge i substratet av stein f.eks. som kan hjelpe på disse to vannverdiene? Kalkstein hjelper jo ikke på GH, men finnes det noe stein som gjør det? Eller må det blandes i vannet ved hvert vannskifte?
Og til slutt; hvor kan jeg gå i Oslo-området for å kjøpe noen av disse rekene? Noen som vet om en butikk som har dem inne for tiden, eller nylig har sett dem noe sted?
Det står at den skal ha GH fra 6 og oppover. Det har ikke jeg i kranvannet mitt (ca 2), men må da tilsette dette. Skal den ha litt kh også?
Det må jeg i så fall også tilsette, for kranvannet her har dessverre bare mellom 0-1 i KH.
Er det noen som har tips om hva jeg kan legge i substratet av stein f.eks. som kan hjelpe på disse to vannverdiene? Kalkstein hjelper jo ikke på GH, men finnes det noe stein som gjør det? Eller må det blandes i vannet ved hvert vannskifte?
Og til slutt; hvor kan jeg gå i Oslo-området for å kjøpe noen av disse rekene? Noen som vet om en butikk som har dem inne for tiden, eller nylig har sett dem noe sted?
Postet 13.03.06 kl 20:09
Endret: 13.03.06 kl 20:10
6 dgh er minimum. På Tyske Wirbellose.de anbefaler man rundt 10dgh. Dette trenger ikke å gjøres eksakt siden rekene ikke kan måle gh
Jeg bruker en liten neve med faksekalk i en igjenknyttet strømpe. Denne graver jeg ned i sanda, så vet jeg at vannet aldri blir for mykt. Det finnes mange andre måter å gjøre det på, men jeg synes faksekalk er enklest. Dette er ingen presis metode, men det passer ypperlig for en slurv som meg.
Jeg bruker en liten neve med faksekalk i en igjenknyttet strømpe. Denne graver jeg ned i sanda, så vet jeg at vannet aldri blir for mykt. Det finnes mange andre måter å gjøre det på, men jeg synes faksekalk er enklest. Dette er ingen presis metode, men det passer ypperlig for en slurv som meg.
Postet 13.03.06 kl 21:20
Endret: 13.03.06 kl 21:22
Petshrimp
Needs soft, acidic water to feel well and breed. Can survive for a while in slightly alkaline water, but usually no offspring survive after hatching. Adults seem to be shorter lived in alkaline water, too.
Jeg vet ikke lenger Mona
Needs soft, acidic water to feel well and breed. Can survive for a while in slightly alkaline water, but usually no offspring survive after hatching. Adults seem to be shorter lived in alkaline water, too.
Jeg vet ikke lenger Mona
Postet 13.03.06 kl 21:24
Postet 13.03.06 kl 21:28
Endret: 13.03.06 kl 21:31
Postet 13.03.06 kl 21:32
Eh...hva er "sløøikte"?
Men hvis gh 2 er bra nok, så er det jo bare og løpe og kjøpe...
men jeg vet ikke riktig hvor enda Må finne et sted som har dem.
Ringerunde i morra?!
Men hvis gh 2 er bra nok, så er det jo bare og løpe og kjøpe...
men jeg vet ikke riktig hvor enda Må finne et sted som har dem.
Ringerunde i morra?!
jaEn gh på 2 er mer enn bra nok :) Kjøp deg en flaske aquasafe og sera calcium(kan være kjekt og ha hvis du ser rekene sløøikte litt med skall skift og ikke vil tilsetteting som faxekalk osv.... en slik flaske har du leeeeenge ;) så er du god to go :)
Postet 14.03.06 kl 00:41
Takk for den linken, Håvard.
Jeg så også at jeg har glemt å sjekke temperaturen de skal ha... det var visst ganske kjølig vann, tydeligvis?
20-25 C (70-78 Fahrenheit). Det betyr at jeg kan slite litt med å holde dem kjølig nok. Det lille karet jeg har tenkt å ha dem i (19 L), er så lite at lyset varmer det opp nesten for mye. Har måttet ta av dekkglasset på dem av den grunn, noe som ikke er noe særlig med innvånere som kan dra på rømmen (de vil dele tank med snegler). Ikke sant reker også kan legge ut på vandring? Leste om en som fant sin ene reke flere meter unna akvariet....
Jeg så også at jeg har glemt å sjekke temperaturen de skal ha... det var visst ganske kjølig vann, tydeligvis?
20-25 C (70-78 Fahrenheit). Det betyr at jeg kan slite litt med å holde dem kjølig nok. Det lille karet jeg har tenkt å ha dem i (19 L), er så lite at lyset varmer det opp nesten for mye. Har måttet ta av dekkglasset på dem av den grunn, noe som ikke er noe særlig med innvånere som kan dra på rømmen (de vil dele tank med snegler). Ikke sant reker også kan legge ut på vandring? Leste om en som fant sin ene reke flere meter unna akvariet....
Håvard Støre Andresen[URLBLOCK1] Needs soft, acidic water to feel well and breed. Can survive for a while in slightly alkaline water, but usually no offspring survive after hatching. Adults seem to be shorter lived in alkaline water, too. Jeg vet ikke lenger Mona:(
Postet 14.03.06 kl 00:51
Endret: 14.03.06 kl 00:52
Postet 14.03.06 kl 07:03
Håvard Støre AndresenOk:) Nå fant jeg ut av det. Det var en feil i basen pga. mine råtne Tyskferdigheter. Det skal stå OPPTIL 10dgh. Mykt og surt mao. Fint at du gjorde meg oppmerksom på feilen. Da er kanskje vannet ditt perfekt Mona:)
Det var jo bra!
Skal en tur til byen neste uke og se om jeg får kloa i noen snegler
Dersom noen reke-eiere skulle slumpe til å se dette spørsmålet:
kan krystallrekene klare seg bra i litt varmere vann enn det som er oppgitt (20-25 C)? Eller blir det et kort og tragisk liv for krystallrekene om de f.eks har konstant 26-27 C ? (det stiger til 27 C på kvelden i de fleste av mine kar, da har lyset stått på så lenge).
Postet 24.03.06 kl 21:11
Endret: 24.03.06 kl 21:14
Postet 24.03.06 kl 21:15
Selv har jeg Neocardinia sp., og selv om ikke det er helt det samme typen, så har jeg litt vanskelig for å se at fisk skal spise reker som blir nesten like stor som den selv Når det gjelder temperatur så ser jeg på mine egne nå under temperaturkuren, den har ligget på 32 grader i karet i noe over et døgn til nå, og de holder tilsynelatende ufortrødent på videre med sitt.
Postet 24.03.06 kl 21:39
Endret: 24.03.06 kl 21:48
Det er ganske mye forskjell på den neocaridina spn og CRS, crs tilhører serrata og liker kaldere vann så jeg ville nok iallefall ikke latt tempen gå over 28c. du kan jo prøve deg fram enten så funker det eller så funker det ikke
Tigerrekene klarer iallefall ikke 28 i lang tid og de tilhører serrata også men 26-27 kan gå bra, du får prøve deg fram
Tigerrekene klarer iallefall ikke 28 i lang tid og de tilhører serrata også men 26-27 kan gå bra, du får prøve deg fram
Postet 25.03.06 kl 07:32
Det står litt forskjellige ting om disse røde krystall-rekene...
Nå blir jeg forvirret. Den utenlandske linken sier 20-25 C vedr. temperatur for de røde krystallene, men databasen her på AF sier høyere.
Hva er egentlig best?
Og hvordan takler reker å være i et uoppvarmet akvarium? Det vil jo være romtemperatur, men om natten KAN det av og til bli litt kjølig.
Tåler de fint slike forskjeller på natt- og dagtemperatur? Det er jo aldri snakk om brå endringer, det går over mange timer.
Nå blir jeg forvirret. Den utenlandske linken sier 20-25 C vedr. temperatur for de røde krystallene, men databasen her på AF sier høyere.
Hva er egentlig best?
Og hvordan takler reker å være i et uoppvarmet akvarium? Det vil jo være romtemperatur, men om natten KAN det av og til bli litt kjølig.
Tåler de fint slike forskjeller på natt- og dagtemperatur? Det er jo aldri snakk om brå endringer, det går over mange timer.
Postet 25.03.06 kl 10:04
Postet 25.03.06 kl 10:09
Jeg har Amano, tiger, kirsebær, rødnese og gabonreker i diskuskaret mitt. (29 C) De er veldig aktive og trives bra etter min mening. Har hatt alle typene i over 1 år. Har også en rekeakvarium som ligger på 24 C, kirsebærrekene oppi der yngler å står i.
Jeg trur reker tilpasser seg de fleste forhold, men de kan være sensitive ved tilpassing til nye forhold.
Jeg trur reker tilpasser seg de fleste forhold, men de kan være sensitive ved tilpassing til nye forhold.
Postet 25.03.06 kl 10:37
Postet 25.03.06 kl 11:05
Postet 25.03.06 kl 16:11
Postet 25.03.06 kl 16:24
JohsSkjønner ikke heilt konklusjonen din Mona. Alle svar her viser jo at de sannsynligvis trives i mange ulike temperaturer. Trur de vil trives godt i 19 literen din :-)
Det ble litt rart, ja....Men når jeg svarte var "ja" sitt svar med 20-23 C det siste i tråden. Men nå ser jeg at det er klemt inn andre svar i mellom. Da ble jo plutselig min konklusjon litt pussig
Jaja, det ser altså ut til at reker er tilpasningsdyktige, så jeg skal nok få meg noen Røde Krystallreker tross alt
Postet 26.03.06 kl 00:13
Postet 26.03.06 kl 00:57