Rød prikk på halen

Jeg har en dverggurami som har fått en rød gjennomgående prikk ved haleroten. Etter noen dager så mistet den halepartiet rett bak prikken. Den har oppført seg normalt til nydlig, men har nå begynt å trekke seg vekk. Den er fin i fargen ellers og god og rund i magen.
Er det noen tips der ute på hva jeg bør gjøre med det?
Syntes at dette minner svært meget om fisketuberkulose, noe som er en lei nøtt å bli kvitt... Sterke antibiotika er, såvidt meg bekjent, eneste kuren mot dette.
Jeg ville omgående issolert fisken, i håp om at ikke resten av bestanden er smittet... Bytt også vann ett par dager på rad, 35-40%.

Malldrian beskrev behandlingen av dette i denne tråden

Vær obs på at om det er tuberkulose, vil dette kunne smitte til mennesker, ikke som den tuberkulosen vi oftest tenker på, men som smertefulle sår på de områder av kroppen som har vært i kontakt med akvarievannet. Spesielt skadet hud er utsatt for slik infeksjon.
Så vask hendene meget godt etter å ha jobbet i karet!!
Den tråden som Frank henviser til, var det jeg som startet da jeg hadde en fisk med svarte flekker som jeg var redd skyldtes fisketuberkulose. Se bilde.

Har bare lyst til å si at den lever i beste velgående nå, en måned etter at flekkene oppsto. han har ikke virket syk på noe tidspunkt, selv om flekkene er der ennå. ingen andre har fått flekker.

Dette var tydeligvis IKKE fisketuberkulose.

Jeg har forresten hatt praktbarber med røde prikker ved roten av finnene. Samme dag som jeg kjøpte dem i butikken, oppdaget jeg de røde prikkene, som vokste i løpet av timer, de minnet om blodutredelser. Finnene var flisete som om de gikk i oppløsning. Men det ble ikke et krater som på dvergguramien til deidei. Men så avlivet jeg fiskene allerede samme dag, det kan jo hende det hadde blitt kratere etterhvert hvis de hadde fått leve................herregud, har jeg hatt tuberkulose i karet likevel?? Dette er snart 2 mndr siden. Jeg har hele tiden trodd at dette var finneråte, for det var det de antydet i butikken! Heldigvis har jeg ikke sett noe slikt etterpå. En av praktbarbene som ble kjøpt samtidig, har overlevd.

Grøss og gru, kan dette blomstre opp igjen nå, tror du, Frank?
Tja, det er slett ikke umulig at du har hatt tub i karet så lange, dette er jo som kjent en sykdom som har en håpløst lang inkubasjonstid (tid fra smitte til sykdomsutbrudd).

Jeg tror nesten at jeg ville spandert en tetracyclin-kur på akvariet, slik at du er garantert at smitten er borte en gang for alle.
Malldrian har sikkert mulighet for å hjelpe deg med dossering av denne medisinen, eller en veterinær.
Har selv vært spart for slik møkk i mine kar

Om du er usikker på om det er denne bakterien, kan du jo sammenligne fisken med bilder fra denne siden:
Takk for rådet, Frank!
Jeg var inne og leste på den siden, og så har jeg grubla litt, og kommet frem til at jeg velger å ikke gi antibiotika i denne omgang. Dette blir litt detaljert, men for dem som gidder å lese, har jeg tenkt slik:

Jeg tror praktbarbene mine hadde finneråte eller en lignende bakteriell infeksjon med aeromonas e l, og sannsynligvis ikke mycobakterier (som gir tuberkulose), på grunn av:

- Symtomene: I butikken der barbene ble kjøpt, var det mange fisker som var syke, og symptomene var hovedsaklig flisete finner og nedsatt allmenntilstand, ikke byller og sår, som jeg har forstått er mer typisk for tuberkulose.
- Inkubasjonstiden: At så mange av fiskene i butikken var syke samtidig, tyder på at sykdommen ikke hadde lang inkubasjonstid, altså usannsynlig at det var tuberkulose.
- Smittsomhet: Sykdommen var tydelig veldig smittsom siden mange var syke, vet ikke om tub er det?

Så er spørsmålet, skal jeg behandle med antibiotika likevel, i tilfelle ullfille? Da velger jeg å ikke behandle, fordi:

- det ødelegger de gode bakteriene i karet
- mycobakterier er visst vanskelig å ta knekken på selv med antibiotika, så det er slett ikke sikkert det hjelper
- det kunne vært et poeng at man tar knekken på evt andre stygge bakterier med den samme medisinen, men mange av disse bakteriene, gir bare sykdom ved svekkelse
- det koster tid og penger.........
- jeg kan heller behandle hvis sykdommen bryter ut.

Det blir selvsagt helt opp til deg om du behandler med såpass sterk medisin som antibiotika, eller ikke

Når det gjelder filterbakteriene, vil disse uansett dø om du bruker vanlig akvariemedisin mot bakterielle infeksjoner eller antibiotika. Således er det liten forskjell på det området.

En bredspektret antibiotika vil drepe det meste som er av baktierier, selv om enktelte stammer av bakterier etterhvert begynner å utvikle noe resistens mot virkestoffene. Det vil si at antibiotika vil ta knekken på det meste av sykdom som er av bakteriell karakter.

I ditt tilfelle er det jo mye som tyder på at problemene er av bakteriell karakter, og jeg tviler sterkt på at det er finneråte. Ut i fra bildet, er dette et infisert sår, som har fått finnestrålene til å falle av. Hvorvidt det er såret som er blitt infisert, eller en infeksjon som har gitt såret, er jo en annen sak
At fiskene led av finneråte ved kjøpstidspunktet, er slett ikke usannsynlig, men de kan jo ha mer enn en type smitte av gangen.
Tub kan ha lang inkubasjonstid, andre ganger smitter det som bare juling, i løpet av en kort periode. Dette er en av grunnene til at dette er en møkkasjukdom, man kan tro at man har fått bukt med den, og så bryter den ut igjen etter ett halvår.

Jeg vet ikke hva en antibiotikakur vil koste av penger, men den er neppe vestentlig dyrere enn annen medisinering. Og mer tidkrevende er den heller ikke, selv om du må følge bittelitt mere med på hva som skjer i karet.

Du sier at du heller kan behandle om syndommen bryter ut; er den ikke allerede gjort det på den fisken du har lagt med bilde av??
Jeg hadde nok satt i gang behandlignen, rett å slett for å være på den sikre siden.
Føler meg såpass overbevist om at du har en del møkkabakterier i karet, som med stor fordel kunne vært utradert

Om du ikke behandler, vil jeg på det sterkeste anbefale issolasjon av individer som gir tegn om at de kan være syke.
Videre ville jeg tatt en hel del vannbytter, ut over de vanlige vannbyttene.

Lykke til!!

Hei Frank, jeg er i utgangspunktet helt enig i resonnementet ditt, men det har tydeligvis oppstått en misforståelse her. Det er ikke jeg, men Deidei, som har lagt ved bilde av en dverggurami med halefinne som det har ramlet av en bit på. Du finner sammenhengen når du ser på innleggene en gang til
Bente
Hei Frank, jeg er i utgangspunktet helt enig i resonnementet ditt, men det har tydeligvis oppstått en misforståelse her. Det er ikke jeg, men Deidei, som har lagt ved bilde av en dverggurami med halefinne som det har ramlet av en bit på. Du finner sammenhengen når du ser på innleggene en gang til :-)

At det går ann.... Knallrød i kjinna nå
Har vist hue litt for fullt av andre ting nå, som ikke greier å skille mellom to klart forskjellige saker

Kan bare si sorry til deg, Bente!!
Takk
Takker for masse intresan informasjon. Jeg har valgt å kaste fisken da den sluttet å spise når jeg isolerte den. Håper på et isolert tilfelle og bedriver hyppig vann bytte. (ca 35 % annenhver dag). Vist det kommer flere tilfeller så vil jeg ta en kur på karet.

Frank Angell
[QUOTE=Bente] Hei Frank, jeg er i utgangspunktet helt enig i resonnementet ditt, men det har tydeligvis oppstått en misforståelse her. Det er ikke jeg, men Deidei, som har lagt ved bilde av en dverggurami med halefinne som det har ramlet av en bit på. Du finner sammenhengen når du ser på innleggene en gang til :-)

At det går ann.... Knallrød i kjinna nå
Har vist hue litt for fullt av andre ting nå, som ikke greier å skille mellom to klart forskjellige saker

Kan bare si sorry til deg, Bente!!

Alt i orden, Frank. Lett for deg å ta feil når jeg kupper tråden til deidei for å snakke om mine egne problemer.......unnskyld, deidei!

Lykke til med karet ditt, Deidei, håper ikke flere blir syke! Karet ditt ser forresten veldig flott ut.

Og til deg Frank, jeg lover at jeg skal følge karet mitt med falkeblikk med tanke på evt sykdommer!
Hilsen hypokondern! (det begynner å bli noen sykdomstråder her inne som er startet av meg ;-D )
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap