Smittefare!!!! Litersyke i Molde området!

Litersyken kon snikende 24. desamber 2005. Viruset hadde form som et 110l juwel innpakket under juletreet, og var merket til min bedre halvdel.

I januar kom det en stor bolle i hus, og 14 dager senere MÅTTE vi bare ha et lite akvarie til "til syke fisker". En liten sjekk i banken brakte oss tilbake på jorda for en stakket stund.

Neste prosjekt ble et hjemmelaget guppy akvarie. Hadde noe gammelt glass på løa. Måtte da vel gå an å bruke det til noe??!!? Etter nøye utregning og sjekking på nett ble spisestua tatt i bruk og 28l guppy akvarie var et fakta noen dager senere.

Så kom det en auksjon på Qxl. 125l juwel med møbel. Utropspris kr 700,-!!!! Klart jeg skulle by, sa samboeren, jeg og måtte vel ha et større akvarie! Jeg fikk akvariet for 750,- kr!!!!
Så forrige fredag reiste vi til Ålesund for å hente det, og når vi først var i Ålesund/Moa så måtte vi jo innom alle dyrebutikkene, Claes Olson og Biltema!! Vi endte opp med sand og slanger, planter og røtter og 4000,- kr mindre i lomma.....

Som dere sikkert skjønner har vi levd på vann og brød omtrent siden jul og det ser ut til at vi må fortsette med det en stund fremover.

I dag avsluttet samboeren en handel med Honni-korn (stor klem til deg) og resultatet ble 4 nye akvarier!!!!! Hjelp!!!! Og disse må jo ha sand, pumper, kolber, planter og ikke minst fisk til!! Tror snart vi må bygge på huset jeg, eller flytte hobbyen på løa! I løpet av 2 1/2 mnd har vi anskaffet oss 8 akvarier og en bolle, ca 519l vann. Hva er antallet om 6 mnd????

Vi er i allefall hard angrepet (heldigvis for oss gjelder det begge to) og smittefaren er stor. Svigermor var innom her en dag og da begynte hun å snakke om at det hadde jo vært fint med et akvarie hos dem også.........

Vel vi får nyte det vi som er smittet, ha en våt og fiskerik fremtid alle sammen ))))

*ler og ler*

Flott inlegg, og velkommen i klubben for oss med denne uhelbredelige sykdommen.
Aritg innlegg! Morro å høre om når folk blir hekta!
Kunne vært værre ting å "ruse" seg på!

Et lite tips fra meg er å prøve å bruke fin grus/sand fra en bekk. Gå ut og hent. Grusen er ofte ujevn, men avslipt og skaper et mer naturlig miljø. Min mening i hvertfall. Har det selv i et 50 liter og det går knakende godt. Det beste er at det er gratis!

Mikkel
Alt som er gratis
er topp!

Flott tips. Vi kjøpte jo sand på biltema da, og den er jo både fin og billig, men i mitt neste akvarium tror jeg at jeg skal følge tipset ditt
dumperbabe
levd på vann og brød omtrent siden jul

levd på vann ialtfall til oss har det blitt 6 kar siden oktober.
vann
er vel noe de fleste av oss bare får mer og mer av )))
Velkommen i klubben, dere er i det minste heldige som kan følge opp sykdommen... Jeg får ikke lov av madammen til å ha mer enn en skarve 540 liter og en liten 128 liter. Der tv`en står, er det jo masse plass... Stakkars meg det er så mye jeg har lyst på.

Men et lite spørsmål... greide dere virkelig å svi av 3250 kroner på sand, røtter osv?
Ikke noe problem å svi av et slikt beløp på stæsj å putti i akvariet, Pompel...
Det går mange ganger mye mer også.

Ellers tror jeg ikke det er noe vi kan gjøre for å forhindre smitte i denne saken. Dette er en epidemi som sprer seg fortere enn ild i tørt gress.
Sykdommen har iallefall kommet hit med økende styrke, så her er det ingen vei tilbake.

Fordelen ved tilstanden, er jo at man ikke blir så fokusert på andre unyttige materielle ting: TV'n, for eksempel. Hadde ikke merket det om den hadde forsvunnet.

Ferie kan vi vel se langt etter. Dette skyldes ikke økonomien, men rett og slett det faktum at det ville være ren tortur å reise fra alle kompisene i karene hjemme. Hadde ikke roet meg et sekund uansett hvor fint det var på feriestedet. (Men i og med at det ikke blir ferie, kan jeg vel bruke de pengene på å kjøpe noen flotte sjokoladeguramier, etpar maller eller noen interessante bettaer - pluss kar til hele gjengen)

Skulle forresten ha gått til frisøren for lenge siden, men siden akvariebutikken ligger mellom meg og nærmeste frisør, sier det seg jo selv at jeg er rimelig langhåret... (Skulle jo bare inn og varme meg litt..)

En annen fordel er at vann og tørt brød er sunn kost uten masse sukker og fett som kan være direkte skadelig. Mosjon får man nok av ved vannbytter, oppsett av nye kar etc. Man blir belest og får brukt hodet på nye og varierte måter; man får dermed øvet opp hjernen til å fungere bedre, også i dagliglivet.

Det er derfor ingen grunn til ikke å nyte sykdommen når den først inntreffer! Man får iallefall ikke gjort så mye for å bli frisk igjen.
(Hvis noen har en kur mot dette, vennligst ikke fortell meg om den!)

Ha en sildrende dag!
Mikkel Thorkildsen
Aritg innlegg! Morro å høre om når folk blir hekta! Kunne vært værre ting å "ruse" seg på! :-) Mikkel

Hehehe, så et øyeblikk for meg en fyr med shabby klær og lutende gange som sto foran Oslo S og stoppet forbipasserende med replikken: "Kan'ke du hjælpe meg med en hundrings til en ny rot til malla mi'a?"
Malldrian
[QUOTE=Mikkel Thorkildsen]Aritg innlegg! Morro å høre om når folk blir hekta! Kunne vært værre ting å "ruse" seg på! :-) Mikkel

Hehehe, så et øyeblikk for meg en fyr med shabby klær og lutende gange som sto foran Oslo S og stoppet forbipasserende med replikken: "Kan'ke du hjælpe meg med en hundrings til en ny rot til malla mi'a?"

HAHA
vel det ble vel litt ekstra både på biltema og claes, litt verktøy og andre nødvendigheter, men vi brukte ca 3000 på akvarie og utstyr. kjøpte bl annet noe gjødsel og den var ganske dyr

MALLDRIAN
ser at det hersker lignende forhold hos dere. Morsomt å høre.

Skal til byen i dag, håper jeg klarer å la være dyrebutikken!! Må i allefall handle mat til oss først.....
Har dere lest den nye artikkelen her på Akvaforum on litersyken?HER snakker vi virkelig om å være smittet!!!
Malldrian
Du får kjøpe et eget akvarie til madammen. Ikke for stort slik at hun kan klage på plassen. Så lar du henne holde på HELT ALENE, dette er veldig viktig. Ikke noe mas eller stress, INGEN gode råd. La henne styre alt. Og hvis du er heldig blir hun smittet også! Hvis ikke har du i allefall et ekstra akvarie
Jeg ser nå at jeg kanskje burde
skaffe meg et mer passende nick...
Det er nemlig jeg som er madammen i husholdningen - jeg har bare oppkalt meg selv etter den første ancistrus'en min...
(men ta det med knusende ro, dumperbabe - du er ikke den første som oppfatter meg som mann

Ellers har jeg prøvd å sjekke forholdene for at min kjære skulle få sitt eget, men han har visstnok mer enn nok med mine
Jeg svartmaler ikke på noen måte situasjonen i heimen; Jeg får all hjelp jeg kan drømme om! Han er en kløpper til å skifte vann og stelle med fiskene. Kort sagt: Jeg dirigerer og han utfører.

Hvis vi stiller oss på hver vår side av 400-literen, så svømmer de fleste fiskene bort til ham, og det beviser at sjansen for å få noe godt er større hos ham enn hos meg. (Avslørende, den der

Selv påstår han at det er kun meg som har litersyken, og dersom det kommer et kar til i hus, kommer "de hvitkledde" med en fin ny jakke til meg

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap