Stor byll på platy, hjelp

En av mine platyer har fått en byll under øyet på høyre side. Så den først for 3 uker side. Den har vokst enormt på denne tide. Nå er den faktisk nesten like stor som hodet. Den er bløt. Ser at den "flater ut nar hun kommer borti glasset. Fargen er hvit.

Ellers ser det ikke ut til å plage henne. Hun er frisk og spiser normalt. Virker heller ikke som at det er vondt.

Jeg har isolert henne for å være sikker. Noen som har peil hva det kan være?
(Bildetest)
Tester bare litt, mens jeg venter på svar PS: øver på å ta bilder. (Platyen er ikke med)
Bilder av platyen
Her er noen bilder. Det er ikke verdens beste bilder, men man får hvertfall en viss feeling på hvor stor byllen er.
Er det ingen her inne som har sett noe lignende?
Har noe lignende på en kileflekkrasbora, som fikk en stygg sårskade for lenge siden.
Virker rett å slett som dette arvevet vokser uten noen form for kontroll, av en eller annen grunn. Eneste jeg kan tenke meg til grunn er at det er blitt en infeksjon i såret som skadet arveanlegget til gjennværende cellestruktur.

Den fisken jeg har med denne "byllen", klarer seg utrolig fint i karet, selv om byllen er mellom øye\ munn. Faktisk var det 1\2 overleppa som forsvant etter en aldri så liten kamp om damene
Etterhvert som tiden går, er nå byllen på størrelse med en ert, og dette har faktisk påvirket hele hodestrukturen til fisken. Øyet er derfor presset noe utover, og om dette fortsetter, vil jeg avlive min fisk, da det ikke akkurat ser noe særlig ut.

Vet du om platyen din har hatt skader der denne byllen vokser?

Skadet arveanlegg som fører til ukontrollert vekst av vev, kalles gjerne kreft....
Jeg har lest litt om byller. Har tenkt på kreft, men er litt skeptisk på grunn av farta den vokser med. Vet ikke sikkert hvordan dette utarter seg på fisk, men synes den vokser VEL fort. Bylten er, som sagt veldig myk og det virker som at den ikke inneholder vev, men heller væske. Jeg har vurdert å stikke hull med en sprøyte og suge ut innholdet. Dette hvis jeg ikke finner flere svar her inne. Flere som har teorier eller vet noe?
Ukjent for alle?
Prøver å flytte denne opp igjen for å se om det er kommet flere til som kan gi meg et tips på hva dette kan være.
Så deg ikke Frank.
Ups.......så ikke svaret ditt Frank. Nei jeg vet ikke om at den har fått skade. Men høres sannsynlig ut at dette er det samme som du har på kileflekkrasboraen din. Hvor lenge har den vært slik?
Kileflekkrasboraen min fikk skaden på senhøsten i fjor, så det er jo en stund siden Studerte kulen i går kveld igjen, og da så det faktisk ut som den var litt mindre! Ser ikke bort i fra at kulen er fylt med væske av ett eller annet slag, siden den endrer størrelse innimellom
Så du mener at isolsajon på grunn av smittefare er unødig?
Helt klart Om jeg skulle issolert min fisk så lenge, hadde jeg nok sendt den til de evige fiskebanker for svært lenge siden
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap