Flying fox/SAE

Jeg har studert endel bilder og sakte men sikkert lært meg forskjellen mellom disse.
Men spørsmålet er kan disse krysses??
Vi kjøpte ifjor en gruppe på 7 stk og undret oss litt over navnet, for det var nemlig Simesisk Flying Fox. Under stod det kjempe gode alge spisere.
De var alle i lik str, og man kunne ikke se store forskjellen på de, men nå et år etterpå så ser man veldig klart at jeg har noen FF og noen SAE.
De var jo i samme akvarie under samme navn. Lurer bare på om forhandleren faktisk vet at det er 2 arter eller om han bestiller noen av hver og bare putter de i samme akvarie under samme navn.
Flere dyrebutikker som jeg har vært innom , sier dem ser/vet forskjellen-men det jeg har sett er att akvariumene dem selger fra inneholder både SAE/FF og ofte en tredje type som minner litt om SAE.
Og flere butikker bruker også navnet siamesisk FF og bare det viser jo at dem ikke har peil
Siamesisk flyingfox (aka Siamesisk algeeter) et alge, og flying fox et ikkje.
Hva er siamesisk FF? Kom med et latin navn-for å vidt jeg vet så er det ingen tig som heter det.
Selvfølgelig kan jeg ta feil-Men ekte SAE heter crossocheilus siamensis.
Siamesisk FF er et navn butikkene har funnet opp(for å gardere seg for feil salg).
Har dekket opp for 2 arter når du bruker det navnet. Men som nevt FF er en elendig algeeter.
Vel, tror ikke at det er noen fare for at SAE og FF vil krysse seg Ingen av artene er såvidt meg bekjent drettet under akvarieforhold, og siden det er snakk om to vidt forskjellinge arter, er det meget usannsynlig at dem skulle kunne krysses i teorien engang

Crossocheilus siamensis står faktisk oppført som FF i akvariehåndboken, så det er jo ikke rart at det er mange som blir forvirra!
FF har latinsk nanv Epalzeorhynchos kalopterus, og Falsk FF har latinsk navn Garra cambodgiensis.

I tillegg til disse tre, finnes det i alle fall to arter som tidvis sniker seg sammen med SAE i butikkene, på grunn av feilmerking, og mangelfull kompetanse... Greier bare ikke å hoste opp navnene dem i farta
Takk for god oppklaring Frank =)
Det er godt jeg ikke har mye alger i akvariet og kjøpte de pga det, da hadde jeg nok blitt skuffa. Jeg har litt trådalger på en sten, men det ser kun pent ut så lenge det ikke vokser ut helt villt, men værken SAEn eller FFen virker spesielt interessert i det.
Dette kan kanskje ha en sammenheng med at de elsker mygglarver og kommer opp ved overfladen og sutter på den ved matetid.

De fleste algespisende fisk, foretrekker jo ett lettvindt "fast-food" måltid, kontra å slave med rengjøring Forresten akkurat som meg

Så det er nok noe av grunnen til at dem ikke bryr seg om algene.
Om du derimot kutter ut foringen i noen dager, skal du se at algene får fart. Da er dem nesten nødt til å beite litt for å fylle de forvente magene!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap