hvor ofte vaske filter?

hei! hvor ofte skal jeg vaske filteret?kan det vaskes for ofte?
Du bør aldri "vaske" filteret, men kun "kryste" det i temperert vann/akvarievann. Dette gjør du bare når du ser at vannstrømmen fra pumpa er blitt synlig redusert.
Du kan helt klart "vaske" filteret for ofte, og ikke minst feil...

Filtermassen huser millioner av gode bakterier, som skal være med på å holde akvarievannet beboelig, og dersom man fjerner for mye av disse bakteriene, vil man få trøbbel. Og fiskene får ennå mere trøbbel...

Rens aldri filteret uten at det er skikkelig tett, og vanngjennomstrømmingen er betydelig redusert. Rens da filtermassen i akvarievann (utenfor karet, sef), ved å klemme svampen forsiktig i dette vannet.
Om det er filtermasse som er hard, slik som efisubstrat, skyller man bare vekk det verste av slammet.
opps! mente skylle da. har tatt med filteret til vasken og sskylt det ordentlig der jeg. er det domt?
Litt dumt, ja uten tvil

Du har nok fjernet litt vel mye av bakteriefloraen nå, og bør derfor være ytterst forsiktig med mat til fiskene en stund. Gode vannbytter, og tett oppfølging av vannverdier er noe som er å anbefale når bakteriekulturen har fått en knekk (eller en vask )
Inaktiv bruker
OI!!

Jeg har alltid skylt filteret samtidig som jeg byttet vann, dvs en gang i uka/annen hver uke. Det var i alle fall slik de forklarte det i butikken. Det har jo gått relativt fint da (selv om jeg har opplevd litt fiskedød en gang i blant), men kanskje det jeg gjør stresser fiskene mine unødvendig?

Eller vil det stresse fiskene enda mer om jeg nå endret opplegget mitt?

(Til opplysning har jeg alltid skylt det i akvarievannet da)
Min Eheim 2260 har vært i drift i 19 måneder uten rens. Gjennomstrømningen er fortsatt god. Vurderer å rense den snart, men gruer meg litt.
Jeg åpnet min 2250 etter to år. Var ikke mye slam der. Har riktignok forfilter og bare rør og substrat i den.
Pga yngel i akvariet har jeg alltid en stor sylinder med blåfilter over innsuget. Tipper at dette betyr endel.
jeg har svampen fra 2252. Tipper det er helt kurant inni. Det var slangen som var gjengrodd som bremset mitt.
Vidar Eng
OI!! Jeg har alltid skylt filteret samtidig som jeg byttet vann, dvs en gang i uka/annen hver uke. Det var i alle fall slik de forklarte det i butikken. Det har jo gått relativt fint da (selv om jeg har opplevd litt fiskedød en gang i blant), men kanskje det jeg gjør stresser fiskene mine unødvendig? Eller vil det stresse fiskene enda mer om jeg nå endret opplegget mitt? (Til opplysning har jeg alltid skylt det i akvarievannet da)

Du er nok ikke den eneste som har fått slik feilinfo

Jeg ville med en gang sluttet med dette, filterbakterier er gull verdt, og stadig fjerning av disse vil ikke være gunstig.
Det vil nok ikke stresse fiskene noe om du endrer denne rutinen din, heller tvert i mot.
Hei, eg skylte svampen til filteret i sted eg skylte vekk skiten og trykte på svampen godt .
Eg vet det ikkje så lurt og vaske vekk så mye , men eg måtte jo nesten vaske de pga det hvar nesten tett .
eg skylte også inni sjøvle greien , e det noe eg kan gjøre får og unnga at fiskene mine dør ??
Om du føler at du har vasket filteret for mye kan du fôre litt mindre og bytte litt mer vann enn du bruker i en uke eller to
Det er vel vanlig med filter som har flere "lag" i seg. Dvs. forskjellige svamper.

Ikke skyll / bytt alle svampene samme uken. Ta én om gangen. Da reduserer du sjansen for at du tar for mye.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap