- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Hvem steamer best?
Hvem steamer best?
Skal kjøpe meg en steam og har lyst på noen som steamer bra. Har ikke erfaring med større steamer enn 8-12 stk. Disse skal i en stor tank så jeg ser for meg ca 25-30 stk.
Har i dag 3 stk. rødmunnstetra og de steamer faktisk bra med 3 stk!
Det som er dumt er at det virker som at de holder seg mest på bunnen. Vil ha en del dvergciklider etter hvert, så jeg tror en såpass stor steam bør foretrekke høyere vannlag. Karet er 80 cm høyt.
Har også 6 stk. glødebåndstetra. Nydelig fisk, men vet ikke hvordan de steamer når de blir flere.
Neontetra og kardinaltera har jeg litt av i andre kar, men tror ikke jeg vil satse på disse.
Hva skal jeg velge?
Har i dag 3 stk. rødmunnstetra og de steamer faktisk bra med 3 stk!
Det som er dumt er at det virker som at de holder seg mest på bunnen. Vil ha en del dvergciklider etter hvert, så jeg tror en såpass stor steam bør foretrekke høyere vannlag. Karet er 80 cm høyt.
Har også 6 stk. glødebåndstetra. Nydelig fisk, men vet ikke hvordan de steamer når de blir flere.
Neontetra og kardinaltera har jeg litt av i andre kar, men tror ikke jeg vil satse på disse.
Hva skal jeg velge?
Postet 18.03.06 kl 21:13
Endret: 18.03.06 kl 21:14
Min favoritt er kileflekkrasbora den går høyt i vannet og jeg synes den blir særdeles flott når den får gått seg til i karret.
Postet 18.03.06 kl 21:37
Jeg så en Daniotype i butikken her om dagen som jeg synes var veldig stilig å se på, men de var mange, tipper i hvertfall 50 stykker. Jeg husker dessverre ikke nøyaktig hva den het da jeg ikke helt har falt for Danioer. Men den stimet "vakkert" synes jeg med mitt utrenete øye. Den var tydeligvis en ganske ny art, tror den het Danio sp "et-eller-annet". Rød og svart om jeg ikke husker mye feil. Så dessverre ikke noen lignende blant danioene i fiskebasen.
Etter et søk på nettet tror jeg det var Danio sp "Myanmar", men så vidt jeg husker den så den ikke ut som noen av de som kommer fram med http://images.google.no/images?num=100&hl=en&q=danio%20myanmar&btnG=Search&sa=N&tab=wi
Ellers synes jeg mine 4 regnbuefisker til tider stimer ganske så flott. Men det er kanskje for få til å gi et skikkelig inntrykk.
Men til dette bør nevnes at jeg er veldig ny innen hobbyen ennå, så jeg har nok et ganske snevert sammenligningsgrunnlag ennå.
Etter et søk på nettet tror jeg det var Danio sp "Myanmar", men så vidt jeg husker den så den ikke ut som noen av de som kommer fram med http://images.google.no/images?num=100&hl=en&q=danio%20myanmar&btnG=Search&sa=N&tab=wi
Ellers synes jeg mine 4 regnbuefisker til tider stimer ganske så flott. Men det er kanskje for få til å gi et skikkelig inntrykk.
Men til dette bør nevnes at jeg er veldig ny innen hobbyen ennå, så jeg har nok et ganske snevert sammenligningsgrunnlag ennå.
Postet 18.03.06 kl 21:44
Endret: 18.03.06 kl 21:46
Postet 18.03.06 kl 22:47
Er nok ute etter en stim med tetraer og ikke damp..he, he.
Har også hørt at rødmunnsterra stimer bra. Det som gjorde meg litt skeptisk var at det står i fiskebasen at de holder seg i midtskikt og bunn. Kanskje noen "farlige" dvergciklider med revirer gjør at de tenker seg litt om.
Noen som har erfaring med glødebåndstetra.
Har også hørt at rødmunnsterra stimer bra. Det som gjorde meg litt skeptisk var at det står i fiskebasen at de holder seg i midtskikt og bunn. Kanskje noen "farlige" dvergciklider med revirer gjør at de tenker seg litt om.
Noen som har erfaring med glødebåndstetra.
Postet 18.03.06 kl 23:06
Jeg synes mine nyinnkjøpte Rosentetra stimer veldig bra. Forbausende bra, faktisk. Det er ikke noe annet i karet de kan være redde for heller, men de holder tett sammen dagen lang
De henger tett i tett i lag, og de er ordentlig vakre! De krever nok litt mere dempet belysning enn mange har i akvariene sine, f.eks. i form av en del flyteplanter, for ellers blekner de og blir grå. I rett belysning blir de varmt brunrosa med skinnende røde finner. Nydelige!
Hannene har "vimpel" på ryggfinnen, hunnens er kortere og mere rund med en hvit flekk.
Rosentetra (Hyphessobrycon Rosaceus)
De henger tett i tett i lag, og de er ordentlig vakre! De krever nok litt mere dempet belysning enn mange har i akvariene sine, f.eks. i form av en del flyteplanter, for ellers blekner de og blir grå. I rett belysning blir de varmt brunrosa med skinnende røde finner. Nydelige!
Hannene har "vimpel" på ryggfinnen, hunnens er kortere og mere rund med en hvit flekk.
Rosentetra (Hyphessobrycon Rosaceus)
Postet 18.03.06 kl 23:19
Endret: 18.03.06 kl 23:23
Postet 18.03.06 kl 23:44
Endret: 18.03.06 kl 23:46
Var det hos Dyrego på Kilden kan det være Danio choprae ( http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/show_article.php?article_id=129 ) du så. Kjøpte en stim på 25 stk av denne typen tidligere. Stimer meget fint. Den er kanskje litt intens og rask hvis man også har rolige fisker, men blir veldig fin og "glødende" i litt dunkel belysning.Hans Rune BøJeg så en Daniotype i butikken her om dagen som jeg synes var veldig stilig å se på, men de var mange, tipper i hvertfall 50 stykker. Jeg husker dessverre ikke nøyaktig hva den het da jeg ikke helt har falt for Danioer. Men den stimet "vakkert" synes jeg med mitt utrenete øye. Den var tydeligvis en ganske ny art, tror den het Danio sp "et-eller-annet". Rød og svart om jeg ikke husker mye feil. Så dessverre ikke noen lignende blant danioene i fiskebasen...
Postet 19.03.06 kl 03:22
Endret: 19.03.06 kl 03:23
Postet 19.03.06 kl 09:54
Endret: 19.03.06 kl 09:54
Har prøvd ut en del stimfisk, med varierende resultat. Enkelte "stimfisk" stimer så dårlig at det rett å slett er ergelig
Selv syntes jeg at kileflekkrasbora er den desidert finseste\ beste stimfisken. Hardfør, vakker og god til å holde flokken, er i hvertfall nok til at jeg digger fisken!
Rødmunnstetra kommer på en god nummer 2.
Har nylig skaffet meg en stim på 20-30 kongotetra, foreløpig er det ikke akkurat det store samholdet i den gjengen der
Selv syntes jeg at kileflekkrasbora er den desidert finseste\ beste stimfisken. Hardfør, vakker og god til å holde flokken, er i hvertfall nok til at jeg digger fisken!
Rødmunnstetra kommer på en god nummer 2.
Har nylig skaffet meg en stim på 20-30 kongotetra, foreløpig er det ikke akkurat det store samholdet i den gjengen der
Postet 19.03.06 kl 10:01
Postet 19.03.06 kl 10:05
Postet 19.03.06 kl 10:25
Hmm min egen erfaring med kileflekkrasbora er at de ikke stimer spesielt bra. Det vil si i 250 liter min med 6 diskus så gjorde det, men ikke i 540 litern med samme oppsett. Det virker som de har gjennomskua at diskusen er ufarlig for dem. Konklusjonen må bli at ikke alt stemmer hos alle. Ellers er jeg helt enig med Frank: Det er en nydelig liten fisk.
Postet 19.03.06 kl 12:19
Postet 19.03.06 kl 12:20
Jeg skaffet stim.
Valget falt på kileflekks rasbora. De er ganske vakre. Jeg ville vente til de ble litt større med å putte de opp i 375 literen, for der gikk det 2 øreål på 30 cm. Nå har de daua, så nå kan de flytte over når ting har roa seg i 375 literen (behandler hvitprikk i skrivende stund). Nå går de i 200 literen, og der er det en del kultur Guppy, og noen Sverddragere. Og alle disse stimer sammen, med de Indiske glassmallene i ytterkant av stimen. Har det noe med skunkbotiaen å gjøre tro? De er fæle til å nappe finner, så her går det ikke med slørhale-Guppy... Men tilbake til stimen, rasboraene og Guppyene blander seg villt, Sverddragerene er større, og tar seg noen jage runder etter hverandre, og som sagt, glassmallene holder seg sammen, helt inntil Guppy/Kileflekk stimen. Litt moro å se Guppy stime, og at 2 arter stimer sammen...
Må bare nevne at skunkene ikke jager nevneverdig mye etter de andre fiskene, og at der er trivsel i karet. De stimer midt i karet, like inntil røttene skunkene har som hjem Jeg burde vel også nevne at jeg har 12 kileflekker.
Jeg kan tenke meg en stim til, enten en liten fisk som stimer bra (utenom rødmunn) der jeg har maaaange, eller en litt større fisk og litt mindre stim. Colombia tetra er vakre, men stimer ganske dårlig... Sølvhai er vakre, men Lise mener at 375 er for lite for de... Lise er en av sjefene i akvariesjappa mi
Må bare nevne at skunkene ikke jager nevneverdig mye etter de andre fiskene, og at der er trivsel i karet. De stimer midt i karet, like inntil røttene skunkene har som hjem Jeg burde vel også nevne at jeg har 12 kileflekker.
Jeg kan tenke meg en stim til, enten en liten fisk som stimer bra (utenom rødmunn) der jeg har maaaange, eller en litt større fisk og litt mindre stim. Colombia tetra er vakre, men stimer ganske dårlig... Sølvhai er vakre, men Lise mener at 375 er for lite for de... Lise er en av sjefene i akvariesjappa mi
Postet 10.04.06 kl 16:37