Planter med farge, hvor kjøpe?

Jeg begynner å bli lei av de vanlige plantene som selges her oppe i nord.
Jeg har lyst på noen planter med knallfarger (gjerne rød). Synes det pynter opp og er nydelig kontraster til alt det grønne.
Har også sett planter som blomstrer. Det er bilder her inne på foraet av akvarier med fantastiske farger. Hvor kjøper dere plantene?
Jeg er lei av å traske fra butikk til butikk og ikke finne det jeg vil ha...
så i det siste har jeg bestilt kun fra nettbutikk. Bare å plukke med seg og legge i "varekurven", og så lene seg tilbake og vente. Ikke noe stress og farting fra butikk til butikk.
Det nettbutikken ikke har inne, skaffer de, så når ordren din kommer i posten er den komplett

Jeg har bestilt planter fra både Akvasia i Trondheim og AquaZoo i Bergen. Fisk kun fra sistnevnte, men altså planter fra begge.

Vel er det litt dyrere å få dem fraktet til deg (planter og fisk må sendes med Over Natten Ekspress) men siden de i utgangspunktet er såpass mye billigere på nett, så går det faktisk ut på det samme

Et eksempel på fisk bestilt hos nettbutikk som illustrerer dette:

Jeg så en L-270 malle i en zoobutikk i Oslo her om dagen. Prisforlangende: 516 kr !
Skal man da ha 6 stykker, blir regnestykket dette:
6 x 516 kr= 3096 kr


Denne L270-mallen kjøpte jeg i nettbutikken AquaZoo i Bergen for kr 250 pr stk (samme størrelse!!)
6 x 250 kr = 1500 kr + 300 kr i frakt= 1800 kroner....

Som du ser av regnestykket ovenfor, så sparte jeg altså ca 1300 kroner på å kjøpe i nettbutikk.Man TROR det kanskje blir dyrere, men det gjør det ikke om du passer på å handle nok til at det er verdt frakten. Du kjøper altså ikke 10 neontetra på postordre....

En god del planter, noen fisk du har hatt på ønskelisten lenge....
det er fort gjort at frakten betaler seg

Enig med deg, Mona. Kjøper alt av for, plantemidler, pumper, kolber, medisiner osv. fra nettbutikker. Har brukt webzoo en del. Men har aldri kjøpt fisk eller planter.
Jeg har naturligvis et forhold til pris, men kvaliteten og utvalget er viktigere for meg. Er adressene akvasia.no og aquazoo.no?
Du kan gått ha det som en regel selv om det ikke gjelder alt.

Røde planter er krevende iallefall for og holde seg røde
Hva mener du med krevende?
De trenger mye lys, litt co2 hadde vært greit og gjødning
Fant linkene dine nå, Mona. Treeeeeeeeeeeeg PC eller nett.
Jeg har kjøpt mange fine planter fra kjøp og salg på diverse akvarieforum.
To av bildene mine er eksempler på slike.

Den røde Nympheaen er en av flere planter jeg har skaffet meg via butikk.
Jeg bor i "grisgrente" strøk, og de zoobutikkene som jeg kan komme meg til har litt begrenset utvalg.

Men en av de har god service, så jeg har bladd i plantebøker og plukket ut de plantene jeg ønsker meg. Så har hun på foretningen bestillt og når hun får plantene har hun pakket de om og sendt de i posten til meg.
OK, Ja. Har byttet til T-5 rør i 220-literen, men har ikke Co2 tilførsel.
De plantene jeg har her trives og vokser fint.
900 litern er derimot såpass høy at selv med 8 lysrør (T-8) har jeg Co2.
Men det finnes vel forskjellige vanskelighetsgrader her?
KB
OK, Men det finnes vel forskjellige vanskelighetsgrader her?
ja
Nydelig Rose U. Hva heter de røde og de med hvite "kopper" på nederste bildet?
KB
Nydelig Rose U. Hva heter de røde og de med hvite "kopper" på nederste bildet?


Det var den hun nevnte med navn; Nymphea Lotus
Finnes i grønn variant vet jeg også, og er en plante som definitivt blir lagt merke til i et akvarium

Den skyter blader helt opp til overflaten og sprer dem utover der og skygger for plantene under. Som en vannlilje nesten Men dette er visst under visse forhold, og de bladene kniper man bare av om det blir for mye av dem. Andre vet sikkert mer utfyllende info om den
Den nederste er som Mona sier en Nymphaea Lotus. Jeg har tre forskjellige fargevarianter av denne og de vokser forskjellig etter som forholdene i karet er.

Har en i et kar med mindre lys, og der blir bladene høye og fargen blir brunere.

Den på øverste bilde heter Alternanthera reineckii. Den vokser ganske sakte, men er nydelig på farge.

Den du ser på midterste bilde er Hygrophila polysperma rosanervig. Den er hurtigvoksende og ganske enkel å få til.
Rose U
Den nederste er som Mona sier en Nymphaea Lotus. Jeg har tre forskjellige fargevarianter av denne og de vokser forskjellig etter som forholdene i karet er. Har en i et kar med mindre lys, og der blir bladene høye og fargen blir brunere. Den på øverste bilde heter Alternanthera reineckii. Den vokser ganske sakte, men er nydelig på farge. Den du ser på midterste bilde er Hygrophila polysperma rosanervig. Den er hurtigvoksende og ganske enkel å få til.


Må bare komme med litt ros til *Rose U*.

Du hadde veldig pene kar og planter!
Har surfa litt rundt og sjekka ut forholda. Masse latinske navn som er litt vanskelig å forholde seg til. Ligger liksom litt på sia av bodø-dialekten.
Beste farbare vei som jeg har funnet til nå må være å finne plantene jeg vil ha hos tropica.com og så bestille dem hos en eller annen som forhandler dem. Synes beskrivelsen hos tropica er veldig bra. I hvertfall for en som har mer å lære enn å lære bort om blomster.
En fin plante med utrolig fin farge er: Alternanthera reineckii "rosafolia" Pink. Har den i karret selv og det går bra uten co2, men den trenger litt lys-jeg har 120 watt på et karr på 212 liter.
Men den har en utrolig fin farge.
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap