IKEA-møbel

Kunne trengt noen meningsytringer på om [URL=http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15561&catalogId=10103&storeId=16&productId=14310&langId=-14&parentCats=15561*15639*15644]denne skjenken[/URL] kan være brukbart underlag for en 160-liter dersom jeg fjerner bena?
Prøv. Gå til butikken, forklar deg til en normalt bygd ansatt og spør om dere to sammen kan stå oppå skjenken
Hvor mange kilo?
Hvis du har tenkt å plassere et akvarium på 160 liter oppå kan det fort bli 180 kilo tungt - og i Ikeas katalog ser jeg ingen møbler som tåler mer enn maks 100 kilo. Heltreet deres er ganske tynt.

I kjøkkenavdelingen har de [URL=http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15576&catalogId=10103&storeId=16&productId=10351&langId=-14&parentCats=15576*15729]en benk som ser ganske solid ut[/URL], men den passer nok ikke inn i penstua....
Men alt er relativt.. Tror IKEA sier 100 kilo for å sikre seg.

Jeg har plassert et par akvarium (60-liter og 35-liter) i en IVAR-hylle og det har gått helt fint. Selv om disse akvariene overstiger anbefalt maks-belastning. Jeg resonnerte meg frem til at bøkene jeg har på en hylle sikkert veier opp mot omtrent den samme vekten som akvariene... Jeg har spikra fast hylla med 60-literen for sikkerhets skyld, men so far so good. Vet om andre som også har gode erfaringer.

Jeg kommer til å fjerne bena som er det svakeste punktet i møbelet. Topplata bæres av fire loddrette plater som vil stives av med bakplata. Men det var kanskje ingen dum ide å kanskje feste ytterligere med et par vinkler...
Noen små tips...
Har noe erfaring med IKEA-møbler å vil derfor gi deg ett par tips:
1.Lim sentrumstappene godt. Regner med at denne benken, som de fleste andre på IKEA, er satt sammen med exenter-beslag og disse er ikke verdens sterkeste akkurat....
2. Fest ryggen ekstra godt. Dette vil "stive" opp møblet betydelig og jeg skulle tro det vil tåle vekten av et akvarium...
3. Fjern "styltene". (Beina) Som du selv har foreslått

Mvh
Møbelsnekker'n...
Pisces
Har noe erfaring med IKEA-møbler å vil derfor gi deg ett par tips: [B]1.Lim sentrumstappene godt. [/B]Regner med at denne benken, som de fleste andre på IKEA, er satt sammen med exenter-beslag og disse er ikke verdens sterkeste akkurat....Mvh Møbelsnekker'n... :-)


Exenter...? Hva slags lim anbefaler du?

Takk for råd.
Liming er veldig lurt med disse møblene. Vanlig trelim er bra nok.

Hvis du fjerner bena vil skjenken lett tåle akvariet med god margin. Et 160 liters akvarium veier max 250kg med den mengden grus og stein jeg pleier å bruke.
Terapitanktenker
Exenter...?

Se bilde....faksimile fra monteringsskjema jeg selv har laget...

Terapitanktenker
Hva slags lim anbefaler du?

Vanlig trelim, som du får kjøpt i de fleste butikker (...skulle jeg tro)

Mvh
Møbelsnekker'n (...og designer'n)
Det burde holde det møbelet der!
Når jeg ser på mitt møbel til 300 litern. Originalt juwel møbel, så er det kun laminat som er limt/skrudd sammen. Så lenge vekten står i ro, burde det ikke vær enoe problem.

Jeg vil anbefalle deg å legge en plate med laminat el mellom karet og benken. dette fpor å unngå flekker fra vannsøl ol.

Mikkel
Tilfeldig bekjentskap
© Lene H
Reklame for plussmedlemskap