Vannet i akvariet er grønt.

er det noen som har noen råd å komme med? steller et 500 liters akvarie.. har gått helt fint nå lenge, men plutselig så blei det helt grønt.. ser kanskje 3-5cm inn i akvariet.. fiskene lever de, men det går jo ikke ann å ha det sånn.. har prøvd to typer algemiddel (fra zooforhandler) men det er ikke noe bedring enda..

inbiller meg at det dreier seg om flytealger dette..men de vil jo ikke vekk!! lurer på mørekelegging, men kan ikke nok om det.. hvor lenge/hva med fisk/planter og mat til fiskene osv.

det er også et stykke for meg å reise for å komme til dette akvariet, så jeg har ikke mulighet for å sjekke på det hver dag ved event. mørkelegging..

håper på hjelp og takker for svar


Her får du svaret du er ute etter

Ikke bruk algemiddel du får i butikkene det er bare skadelig for dyrene og plantene i akvariet uten at det fjerner noen alger
Grønnt vann= svevealger

Svevealger kan enkelt fjernes ved å mørklegge karet 100% over 4-5 dager (bruk gjerne ett teppe eller lignende for å hindre lys fra rommet\ sola).
Å la være å gi mat i denne tiden er nok også avgjørende for om man får bukt med svineriet

Svevealger kommer gjerne i forbindelse med overforing av fiskene, så du bør nok vurdere å være litt mer gnien på foret
kan fiskene klare seg i fem dager uten noe form for lys og mat? hva skal jeg gjøre med planter/luftpumpe/filter og sånn?

om de får mye mat vet jeg ikke, det står på et sykehus dette, så det er sykepleierene som forer det.....

tusen takk for kjappe svar
Fiskene greier seg meget fint, både uten lys og mat Så det er ikke noe problem.

Du trenger ikke gjøre noe med planter og filtrering i denne tiden, det skal gå som det normalt gjør.
Altså er det kun foringsstans og mørklegging som er nødvendig!

Vil tro at det nok er en del overforing av fiskene, siden det er flere som har ansvaret for å gi fiskene mat.
Jeg ville nok forsøkt å få til en løsning, der en av de med fullstilling har ansvaret for å gi fiskene mat.
Da slipper man at flere går og gir fiskene en godbit til stadighet
Og om denne ene ansatte har fri ett par dager, er ikke dette noe problem. Fiskene greier seg utmerket uten for av og til, dette er faktisk bare bra for dem.

Eventuelt er det en god innvestering å skaffe en forautomat, så slipper man at noen har ansvaret for å gi mat daglig
Hvordan er det med vannbytterutinene hos dere?
vi er der og skifter vann ca hver 6 uke..1/3 av vannet ca + filteret. har holdt på snart et år med det nå, og det har gått fint..

en forautomat var jo lurt da.. det skal jeg se om ikke går ann å få skaffa..

synes det høres skummelt ut med fem dagers mørklegging, men skal prøve det! stoler på at det går helt fint!
Vil også anbefale hyppigere vannbytte, syntes det er alt for lite dere bytter Rens av filter skal ikke foretas før det er betydelig reduksjon i gjennomstrømmingen.

Du sier at det har gått, fint, og det kan det godt gjøre, men når ting skjærer seg, gjør dem gjerne det til gangs også

Lykke til!!
Jeg har fått grønt vann i ene akvariet, så da blir det mørklegging og teppe over. Så håper jeg fiskene klarer seg,

et alternativ er kanskje å flytte dem over i et annet akvarium??? eller vil de klare seg i mørke?

hvordan gikk det med akvariet som tråden handler om?
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap