Hva gjør jeg ? (Svulst på malle)

Jeg sitter her med en malle som har blitt syk. Alt startet med en svulst på halen. som etter 2 dager forsvant for så å dukke opp på undersiden av kjevens munnvike. Denne var på størrelse med en erte. Jeg klødde meg i hode over fortvilelse og dro av sted til dyrebutikken, som ikke hadde noe smart å komme med. Pikkesyke? Jada tenkte jeg å røsket med meg noe universal medisin og diverse salter. Etter en uke så var svulsten borte. Men det skulle ikke vare lenge før nye problemer oppstod. Nå ser det ut som fisken holder på å falle fra hverandre/råtne levende. Den har et svært sår mitt på "snuten" som bare blir større å større. Det ser rett å slett ut som en diger fisk har tatt et jaffs. Fisken har vært fin i form, spiser osv under hele denne perioden, men nå starter jeg på alvor å bli redd for min 4år gammle beboer. Sammen med mallen har jeg Guppy, NeonTetra og 1stk Ildhale som alle stort sett er fredelige.

Legger også ved et bilde, kansje jeg skulle prøve å ta et nytt med bedre kvalitet/vinkling
Sitert fra: [URL=Sykdom i akvariet][/URL]
Svulster:
Svulster kan oppstå både inn og utvendig på fisken. Utvendige svulster vil fort vises som en "klump". Innvendige svulster vil ikke vises før dem er blitt så store at dem endrer fiskens fasong. Hvordan fisken reagerer på svulsen(e) er svært ulikt. Svulster er det ikke mulig å fjerne, så sterkt angrepen fisk\ fisk som tydelig lider bør avlives.
Jeg ville ha avlivet stakkaren - brutalt, ja, men jeg tror det er det beste du kan gjøre for den.
Den kommer ikke til å få det noe bedre etterhvert som tiden går, så for å spare den for lidelsen, er nok dette beste alternativ

Det var ellers en utrolig flott malle...
Avliv den straks. Det er bare tull å la fisk å syke/skadet slik som dette, det er mye mer humant å avlive med en gang.
Vanskelig å se, men det ligner på soppinfeksjon i området rundt. Det ser i alle fall vondt ut for fisken.

Med så store skader er jeg vel også enig med Malldrian og Karl Inge S om å avlive fisken. Det eneste du oppnår med å vente er å smitte resten av besetningen og må avlive alle.

Skjønner at du drøyer når du har hatt den i 4 år. Men om du ikke har en egen karantene/sykdomstank å ha denne i bør du vel avlive den alikevel.
Malle digger jeg-men hadde nokavlivet fisken eg-ser vondt ut
Takk for mange fine men dessverre triste svar.
Tror nok ikke at dette såret er en svulst, men en mer aggressiv bakterieart, kombinert med sopp.
Vanligvis vil ikke svulster penetrere huden\ skinnet på fisken, og derfor kun vises som en kul (om den vises i det hele tatt).

Jeg stusser noe over at den har hatt svulster både her og der, og disse har forsvunnet. For det er ikke mange av svulstene fisk får som bare forsvinner.

Har du studert bilder av f.esk karpelus? Dette er en av de større parasittene, som av og til tas for å være en svulst.
Slike parasitter kan selvsagt flytte på seg, og derfor kan man fort tro at det er nye svulster som dukker opp.
At det blir sår, som er lett infiserbare for bakterier og sopp, etter at parasitter har sluppet, er vel kjent for de fleste.

Om det skulle dukke opp flere svulser, bør du studere disse nøye, gjerne med en lupe. Du vil lett se om det er en parasitt som sitter der.

Om du skal kurere dette såret, vil jeg anbefale antibiotika mot bakteriell infeksjon.
Dette er en ganske kraftig kur, og sjangsen for at fisken dør av behandlingen er desverre høy.

Jeg må nok derfor desverre si at det beste for fisken er avliving, slik jeg ser det.
Men det blir selvsagt ett regnestykke for deg, og en vurdering du selv må ta.
Du har jo muligheten til hyppig observering av sårets utvikling og fiskens adferdsendringer, og kan vurdere det ut i fra det.

Lykke til!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap