Hjelp, 2 hvite prikker

Jeg oppdaget i går en liten hvit prikk på den ene svømmefinnen til en av discusene mine denne er veldig liten. Den andre har også en større prikk eller flekk på halefinnen. Prikkene vises på begge sidene (går tvers gjennom) Jeg ser ingenting på de andre fiskene.

Har bare sett hvitprikk en gang. I et kar fullt av neontetra i en butikk. De hadde masse små priker over hele fisken.

Hva skal jeg gjøre?
Tror dere dette er begynnelsen av hvitprikksyke?
Hvor fort går det før jeg ser fløere prikker slik at jeg er sikker?
Hvor mange grader har du i diskusakvariet ditt?
Det er jo en varmeelskende fisk uansett, og 32 C tåler de fint.
Hva med å skru opp varmen til 32 C, for å ta knekken på en eventuell hvitprikk-parasitt? For sikkerhets skyld?

Dersom det er det du har, burde du se mange flere prikker i dag. De formerer seg fort, og antageligvis enda fortere enn normalt i så varmt vann som diskus pleier å gå i.
Jeg har ikke så høy temp som idealtemp for discus. Grunnen er hensynet til de andre artene (litt det). Men følrst og fremst at karet er nystarta (ca. 4-5 uker) så at jeg er redd for sykdom og oppstartsproblemer og har hørt at de akselererer ved høy temeratur.
Har i dag 26 grader i karet.
Men du mener jeg bør skru opp for å være sikker?
Egentlig så synes jeg du bør finne ut om du vil ha diskus eller ikke. går i alt for kaldt vann, og blir da fort syke(etter det jeg har lært da). Jeg hadde skrudd opp tempen for å være på den sikre siden.
Store er diskusene dine?
De er nok fullt voksne og er pardannet med noen kull bak seg.
Visste ikke at de kunne bli syke ved temp. på 26 grader. Hadde egentlig ikke tenkt å ha discus, men fikk de to på kjøpet.
Hva mener du er min. temp for trivsel?
Jeg driver nå og setter opp et diskus karr på 660 liter, og etter infoen jeg har lest meg til g fått av andre så sier de minimum 28 men gjerne opp mot 3o grader-jeg er selv nybegynner på diskus(enda ikke fått dem)kjører inn karet.
Og det jeg har fått vite er at diskuser kan bli syke/få vite prikker av for lav temp. pga stress og mistrivsel.
Men det er sIkkert erfarene diskus eiere her som gjerne må korigere meg, vis jeg driver med "vrang"lære.
Bare på discus.
Jeg er nå kommet hjem fra jobb og styrtet naturligvis spent bort til karet. Ingen forandring. Det er kun de samme to prikkene og bare på discusene mine. Bør det ha spredt seg på ett døgn hvis det er hvitprikk?
Det er jo masse discuseksperter innom her på foraet. Kan noen bekrefte og si litt mer om det som Ken skriver om hvite prikker på disscus ved lav temperatur?

Først av alt trekker man pusten dypt inn og slapper helt av.

Når det er gjort så tar man en ekstra titt på de hvite prikkene. Ser de prikkene ut som en liten "frostrose". Denne "frostrosen" vil man se på begge siden av finnene. Dette er normalt ingen sykdom, men en bitskade.

Hvis du har prikksyken vil denne bre seg som ild i tørt gress. For å være på den sikre siden sørger man for å være i stand til å øke tempraturen til 32 grader. Dette i henhold til sykdomsartikkelen her på akvaforum.

Når det gjelder tempratur er normalen 29 grader med voksne fisk. Med yngre fisk kan man gjerne spe på med en grad. 26 grader er i det kaldeste laget og denne bør økes.

Du bør nok vurdere om discus er den hovedfisken som du vil holde. Er den det så øker du tempen og hiver ut de fiskene som ikke tåler tempraturen.

Har nå trukke pusten dypt og tatt en ny titt. "prikkene" vises på begge sider av brystfinnen til den ene og begge sider av halefinnen av den andre. Skrudde opp temperaturen i går så jeg har nå 27 grader. Dette burde vel aksellerer prosessen hvis det er hvitprikk. Jeg har naturligvis lest det Frank har skrevet om hvitprikk + en del annet. får det ikke til å stemme.
MÅ jo innrømme at jeg er blitt veldig fasinert av discusene den tiden jeg har hatt dem så jeg har jo lyst til å beholde dem.
De fleste andre fiskene jeg har, har gått sammen med discusene i dette karet i et par år og var vant til 29 grader. Karet ble starta opp på nytt (hovedpumpa) så jeg har vært litt redd for høy temp i oppstarten. Hva mener du?

Uten å vite nøyaktig hvilke andre fisker du har i karret så er det ikke lett å komme med en anbefaling foruten å si at discusen liker varmt vann. Om du kjører med 28 eller 29 grader betyr dette ikke så mye så lenge du har fullvoksne discus.

Hvis du har hvitprikk i karret burde dette ha spredd seg til mange fler fisk enn bare discusen. Følg bare med at de ikke utvikler seg så går dette greit.

La tempen kommme opp i 28 grader og la den stå der i en dag eller to før du øker den til 29 grader(hvis resten av fiskene tåler det).
OK, Geir. Prøver det. Hadde håpet å kunne få til et selskapsakvarium med discus sammen med fisker de kan trives sammen med.
Karet er jo forholdsvis stort (900l) og jeg har nesten ikke fisk i det foreløpig.
Utfordringen med såpass høy temperatur er naturligvis først og fremst plantene.
Kanskje neste prosjekt blir et rent discus-kar? Flott fisker.
Tilfeldig bekjentskap
© kjell begby
Reklame for plussmedlemskap