For mange hanner av L-144 i samme kar ? (Gul blåøyd ancistrus)

Jeg ser at det vokser barter i fleng blant mine fem L-144. Det kan se ut til at jeg har 3 hanner og 2 hunner. De er i mallekaret mitt på 160 liter (100 x 40 cm). I verste fall 4 hanner og kun 1 hunn... (det er en som er litt liten, og som jeg er i tvil om enda).

Hos vanlige Ancistrus blir det mye klabb og babb og krangling om man har flere hanner i ikke så veldig store kar. Det ser jeg tydelig hos de brune ancistrusene i 250 literen. De er større enn L144 er, og eldre. Og der ser det ut til å være 2 hanner og en hunn. Skikkelig grinete, kranglevorne hanner.

Vil det bli like mye kjekling blant L144 hannene som blant de brune med tiden?

Må legge til at i mallekaret (der L144 er), er det tilrettelagt mye bedre for maller, i form av drøssevis med røtter og et utall kriker, kroker og skjulesteder.
De trenger således ikke krangle om de få gjemmsteder som finnes som de i 250 literen sikkert må.

Bør jeg selge en hann eller to av L-144? De er foreløbig unge voksne, har enda en del igjen å vokse, men en av dem har vokst mye fortere enn de andre, og er større både i total str og barter. Han har fått MYE barter

Legger ved et bilde av mallekaret der L144 mallene bor:
Etter det jeg har lært så vil dem stort sett oppføre seg likt som sine brune brødre. Den som har vokst mest/er størst er nok den dominerende hannen-ofte så blir det sånn. Ser i 212 literen der det går 3 voksende ancistruser, 2 hanner og 1 hunn-den ene hannen er mye mindre enn den dominerende. Og som du selv sier det er endel krangling mellom dem.
Men etter det jeg har lest/hørt så er det klart best å ha flere hunner enn hanner. Men har ikke egenerfaring på L144.

Forresten en fin fisk-så bare send melding vis noen blir til salgs

Blir mer og mer malle digger jeg.
Det er tydelig at det er den største som er sjefen, ja. Det er påfallende at det er akkurat den som er mest mørkgul i fargen også
De andre er liksom litt spøkelsesbleke i forhold. Den største hannen er nærmest kylling-gul! Virkelig kul farge

De er foreløbig ikke slik at kun han får forsyne seg når det fôres. De krangler ikke spesielt om maten, og alle fem får være fremme når det spises. Så lenge fred og fordragelighet råder, så går det bra. Men blir det slåssing,så må jeg vel tynne ut

Slik er det ikke hos de vanlige brune Ancistrusene. Der er den dominerende hannen helt vill, og kjeppjager de to andre (eller hvem som helst) som kommer i nærheten av hans mat... og det er ganske mye han anser som sitt...:/
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap