Planter og vannkvalitet.


Hei, har problemer med at plantene visner og blir hullete.
Problemet kom etter at jeg skiftet bunnsubstrat og begynte med barkeekstrakt for å redusere ph.
Andre endringer er at jeg har satt 2 nye røtter i karet,samt flyttet plantene bak disse mot ene siden av karet.

Altså planter bakerst i karet,røtter foran for at fiskene skal ha litt å svømme på.
Det er avstand mellom røttene og plantene..
En av disse plantene har nye skudd på toppen,men ser at disse har blitt misfarget hvite,er dette som følge av for mye lys eller for lite?

Uansett,dette er et stort problem,fordi filteret går seg tett hele tiden,selv om jeg skifter 50 % vann x 2 i uken i et 100 liters kar.

Har tenkt å skifte 60 liter, flytte plantene med lengre avstand mellom seg og flytte røttene litt lengre frem.

Vi får se,er det noen med nyttige råd?
Skulle gjerne hvist litt mere her.

Hva slags planter?
Hva er ph,n nå, i forhold til før?
Hvor fint bunnsubstrat byttet du til?
Hvor mye lys har du?
Var plantene fine over lang tid før du skiftet substrat?

Kan jo være at de ikke likte å bli flyttet.

Husker at jeg drept vannvittig mange planter for mange år siden. alltid etter flytting.

Problemet var da at jeg dro opp etablerte planter med laaange røtter. og bare rullet røttene sammen og plantet de igjen.

Viste ikke da at jeg skulle skjære røttene tilbake ved omplanting.
Så røttene lå og rotnet under grusen. Da døde alle bladene som var på planten. (kom som oftest nye blad fra roten etter en stund)

Må ha hatt mye nitritt og svineri i akvariene mine den gangen.(mye fiskedød den gangen ja)
Kan høres ut som flere problemer på en gang, blandt annet som Rose sier, krøll med røttene.
I tillegg ser jeg slett ikke bort i fra at du sliter med næringsmangel til plantene.
Jeg har en mistanke om at plantene lider av mangel på jern og kalsiumklorid, ut i fra de symptomene du beskriver.

Hvilken plantenring bruker du?
Ja den lyse fargen på nye skudd kan jo tyde på jernmangel. Men dette kommer sakte over litt tid.

Var dette noe du merket før plantene begynte å dø?
Planter
Hei, jeg har ph på 6,5-7 men må tilsette barkeekstrakt for å unngå at det stiger til 8, selv om vannet har kh på 4.

Skiftet fra elvestein,men dette var nok ikke årsaken til ph økning.
Har nå 4mm rød vanelig akvariegrus.
Dette er tettere ,mye mindre en engelsk elvegrus, der steinene var fra 0,5 mm til 2 cm store.

Lys? ikke vet jeg daylight 6500 står det på to lysrør i amaturert uten reflektorer og innfeste til det.

Standard møbel akvarium.
Har begynt å få problemer med nitritt igjen da filteret tetter seg så raskt" 3-5 dg" totalt tett og fra god til null på 1 time. og ikke har sirkulasjon, brunt belegg ser ut som planter har oppløst seg.

Har skiftet fortype vet ikke om dette har noe å si,men forer mye mindre enn før,nesten på grensen til det forsvarlige 1-2 gram dagelig + 1 malletabbelett. 28 fisker, dette fordi jeg ødelegger bakteriefloraen med 50% vannbytte hver 3 dag og også rengjøring av filter..

Fy fy,vet det,men luft må fisken ha og sirkulasjon.
Vannskiftene må til for å holde nitritt på ok nivå.
Er ikke vits med bactosyd før årsaken til dette er løst.

En ting kan jeg si,det er ikke overforing,men merker meg at foret løser seg opp i partikkler som støv etter fiskene spiser på det.
Tetra pro tror jeg det heter.

Plantene stortrives ikke før heller,men hadde ikke disse problemene.
Har vært gjennom 1 varmekur,men de tok seg opp igjen.
Virker som problemet kom etter at jeg flyttet på plantene.

Karet 100 liter
3 røtter
9 planter, vet ikke navn forskjellig helt standard planter
Fluval 3 pumpe
micra pumpe
varmekolbe

Takker alle for svar og hilser til Frank,lenge siden sist hvordan står det til?
Lys uten reflektor? Er vel sikkert med på å gi disse problemene, reflektor er ett must!

At filteret tetter seg så fort, er jo slett ikke bra. Modifiser filteret etter Bjarnes oppskrift, så vil du merke stor forskjell.

Du sier at det ser ut som om foret "støver" etter at fiskene har spist, er det rett å slett det at dem "spytter" ut mye av maten gjennom gjellene? Dette er ikke uvanlig om fiskene ikke liker det som serveres.
Tygge-tygge, fytte rakker`n, dette kan jeg da ikke spise? Spytte for harde livet

For noe må det være siden filteret tetter seg så himla fort.

Joda, No Clue, har det bare bra, er fjellet så og si daglig nå, om jeg da ikke tar med telt og blir der noen dager Livet er jaggu hærlig!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap