Helt grønn når det gjelder planter...

kan noen hjelpe meg med navn på noen fine flyteplanter til selskaps akvarium, og noen høye fine som brer seg og dekker godt??
Hygrophila polysperma er en enkel hurtigvoksende plante som kan brukes både som flyteplante og som ordinær plante med røtter i grusen.

Hornblad (Ceratophyllum demersum) og vannpest (Egiera Densa) er også enkle og hurtigvoskende planter som etterhvert vil dekke overflaten dersom de får vokse fritt.

En annen plante som jeg er veldig førnøyd med er Ludwigia Repens. Den fungerer faktisk også bra som flyteplante.
Det finnes en del flyteplanter, de vanligste er temmelig flate i fassongen.
Flyteplanter som blir litt høyde på, er gjerne vesentlig mer krevende enn flate "grønnplanter". Det være seg lys, næring og vannbevegelse som ofte er ett problem for de mere vakre flyteplantene, som f.eks
Ludwigia helminthorrhiza har litt høyde, og kan finne på å blomstre.
Eichhornia crassipes er nok en av de mer vakre plantene, som kan få en høyde opp mot 30 cm! Vokser fort, men er ikke helt enkel å ha med å gjøre Og det sier seg selv at denne passer best i ett åpent kar.

Hygrorya aristatza har litt høyde, og sprer seg passende fort
Lemna minor (andemat) vil fort dekke det meste av overflate, men er jo ikke akkurat noen spesielt vakker plante
Azolla carolinia er en flat, og lite spennende art, men dekker godt til.
Limnobium laevigatum og Phyllanthus fluitans er greie planter, men ikke akkurat svært spennende... Veldig enkle er dem heller ikke, selv om de stort sett klarer seg bra
Pistia stratiotes er en storvokst plante, som brer seg fort. Store skudd vil ha bra høyde på noen av bladene.
Salvinia natans ligger i samme kategori, småvokste og lave (kjedelige) flyteplanter.

Plantene Nymphaea pubescens \ Nymphaea lotus (Zenkeri er bunnvoksende planter, som skyter skudd\ blomst som vil befinne seg på overflata. Har selv ikke hatt disse, men de ser spennende ut

Tror at jeg har fått med meg det meste av rene flyteplanter. Men det finnes masse bunnvoksende planter som blir tilstrekkelig lange, at deler av planten vil fungere som en flyteplante.
Av disse liker jeg best storvokste vallisneriaarter
Alt er notert : ) Takk skal du ha!!
I motsetning til Frank, så synes jeg Limnobium laevigatum er en spennende og fin plante. Det er spesielt fint når røttene har fått vokst seg så lange at de nesten tar bunnen
Har denne selv, den er nydelig. Men ikke gjør samme tabben som meg, så høy vannstand at du brenner den fordi den kommer for nært lysene Gjelder vel egentlig alle flyteplanter skulle jeg tro?
Hans Rune Bø
Gjelder vel egentlig alle flyteplanter skulle jeg tro?

Vil tro det samme
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap