Det er svært rart at denne grusen påvirker din Ph, den har i mine kar vært nøytral.
Planter som råtner vil på ingen måte øke Ph, heller tvert imot. Og om det ble dannet garvesyre (aner ikke om dette er tilfelle), vil syra redusere Ph og Kh, ikke øke dette
Vanlige trerøtter vil heller ikke øke Ph, med mindre dem har vært utsatt for store mengder karbonater, som er tatt opp i treverket. Men jeg har tilgode å se noen slike tilfeller, så dette er uhyre usannsynlig at dette er grunnen.
Siden du har vært såpass plaget med stigende ph, vil jeg anbefale deg følgende:
Fyll en bøtte med vann fra springen, la denne stå i en ukes til. Mål så verdien, sammenlign med hva den var med en gang du fylte bøtta. Om vannet er rikt på Co2, kan dette være grunnen til at Ph måles som lavere enn den vil være i akvariet.
Syretest av grusen er også greit, en flaske saltsyre koster 70-80 kroner på en byggevarebutikk. Er ikke allverden å spandere på seg, og en slik flaske har man lenge (med mindre man er storsamler av stein en vil teste før en dytter i karene sine).
Uansett: jeg ville nok latt karet være som det er, og heller filtrert over f.eks torv, eller brukt eikebark slik du gjør.
Ennå en utbytting av substrat (mener å huske at du har gjort dette mer enn en gang?) er ikke heldig. Stress, både for deg, fisk og planter, er jo ikke å anbefale
God påske til deg også!