- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Kan reker kommunisere seg imellom?
Kan reker kommunisere seg imellom?
Mine reker har vanligvis holdt seg under/inni det interne filteret på pumpa tidligere. I dag skulle jeg ommøblere litt på de tre medium røttene jeg har. Da oppdaget jeg at veldig mange av dem hadde parkert seg rundt/under røttene. Det jeg lurer på er; har de liksom bare funnet fram til det selv hvert enkelt individ eller har de en måte å kommunisere seg imellom?
Postet 11.04.06 kl 15:07
Uten at jeg vet noe som helst vil jeg da tro at reker også kommuniserer med hverandre på et hvis. Jeg mener, celler kommuniserer med hverandre, da er det merkelig å tro at ikke reker kan gjøre det.
Det er jo ganske tydelig at noe kommunikasjon har skjedd når alle rekene har forflyttet seg fra filteret til røttene.
HVORDAN de kommuniserer tør jeg ikke begynne å spekulere i ...
Det er jo ganske tydelig at noe kommunikasjon har skjedd når alle rekene har forflyttet seg fra filteret til røttene.
HVORDAN de kommuniserer tør jeg ikke begynne å spekulere i ...
Postet 11.04.06 kl 16:23
Jeg vet ikke om alle har flytta seg, var kanskje litt uklar på det. Jeg fikk en gjeng av dem for...tja...en måned siden er det vel ca...og da var tre velvoksne hunner fulle av egg, tipper at jeg da hadde rundt 20 stykker av alle størrelser før de hadde sluppet egg. Er nok også med at det er en god del jeg ikke ser, mine er av den særdeles gjennomsiktige sorten.
Postet 11.04.06 kl 16:34
Postet 11.04.06 kl 17:32
Tviler på at de "snakker" med hverandre slik delfiner gjør, ei heller via noen form for elektriske signaler. Hva jeg TROR er at rekene styres av tre grunnleggende behov:
- mat
- formering
- trygghet
De søker jo gjerne sammen når noe godt kommer i et hjørne av karet. Likeledes finner de gjerne trygghet fra fisk/mennesker på de samme steder. Og de kan kanskje tenkes å søke til/fra varmekolben?
At de er ganske sosiale og fredelige skapninger er det iallfall ingen tvil om!
- mat
- formering
- trygghet
De søker jo gjerne sammen når noe godt kommer i et hjørne av karet. Likeledes finner de gjerne trygghet fra fisk/mennesker på de samme steder. Og de kan kanskje tenkes å søke til/fra varmekolben?
At de er ganske sosiale og fredelige skapninger er det iallfall ingen tvil om!
Postet 11.04.06 kl 18:06
Endret: 11.04.06 kl 18:07
Ørjan RasmussenTviler på at de "snakker" med hverandre slik delfiner gjør, ei heller via noen form for elektriske signaler. Hva jeg TROR er at rekene styres av tre grunnleggende behov: - mat - formering - trygghet De søker jo gjerne sammen når noe godt kommer i et hjørne av karet. Likeledes finner de gjerne trygghet fra fisk/mennesker på de samme steder. Og de kan kanskje tenkes å søke til/fra varmekolben? At de er ganske sosiale og fredelige skapninger er det iallfall ingen tvil om!
Når de søker sammen kommuniserer de jo på en måte, enten via elektriske/kjemiske signaler vil jeg tro. Jeg kan alt for lite om reker til å spekulere for mye her.
MEN cellene i kroppen vår for.eks. kommuniserer jo med hverandre ved hjelp av elektriske, kjemiske eller elektrokjemiske signaler. For eksempel skiller beta-cellene i bukspyttkjertelen ut insulin ved høyere blodsukker, som gir for eks. muskelceller beskjed om å ta til seg glukose. Det er jo kommunikasjon.
Jeg vil tro det vil finnes en kommunikasjonsmekanisme blant reker også.
Men som sagt jeg VET jo egentlig ingenting om reker, har ikke engang reker selv, men jeg liker bare å spekulere i slike ting. :P
Postet 11.04.06 kl 21:32
Når maur kan kommunisere med en million samboere i samme tue, så tror jeg nok rekene også har sine metoder. Maur kommuniserer med delvis lukt (hormoner) og delvis en slags elektriske signaler. Dette er tatt opp på bånd med spesielt utstyr, og spilt av. Det høres ut som en slags knitrende, dårlig radioforbindelse. Vi har Animal Planet, og det ser jeg flittig på
Garantert at reker kan kommunisere på flere områder, særlig de som er mest essensielle for artens overlevelse:
varsle andre om fare
formering
mat
Akkurat som reker, har maur følehorn. Og når maur møter de andre hjemme i tua etter en rekognoseringsrunde i terrenget, vibrerer følehornene som besatt på de som har vært ute. De som har vært i tuen, er bortpå følehornene med sine egne, og "leser" åpenbart en eller annen form for melding. For plutselig legger en hel arme avgårde, for å partere og bringe hjem den fete larven speiderne hadde oppdaget ute i skogen De følger luktsporet etter speiderne for å finne veien til byttet og hjem igjen.
Jeg tror reker kommuniserer litt med følehornene sine, de også. De er der for å "lese av" miljøet og være farer, men sikkert også for å kommunisere med andre reker.
Garantert at reker kan kommunisere på flere områder, særlig de som er mest essensielle for artens overlevelse:
varsle andre om fare
formering
mat
Akkurat som reker, har maur følehorn. Og når maur møter de andre hjemme i tua etter en rekognoseringsrunde i terrenget, vibrerer følehornene som besatt på de som har vært ute. De som har vært i tuen, er bortpå følehornene med sine egne, og "leser" åpenbart en eller annen form for melding. For plutselig legger en hel arme avgårde, for å partere og bringe hjem den fete larven speiderne hadde oppdaget ute i skogen De følger luktsporet etter speiderne for å finne veien til byttet og hjem igjen.
Jeg tror reker kommuniserer litt med følehornene sine, de også. De er der for å "lese av" miljøet og være farer, men sikkert også for å kommunisere med andre reker.
Postet 11.04.06 kl 21:35
Endret: 11.04.06 kl 21:40
Chemical communication in aquatic crustaceans may act (1) over distance via waterborne odors or (2) by direct contact via chemo-tactile signals (Salmon, 1983). Odors may be emitted by either sex to attract potential mates over variable distances
Bare sitert fra en side jeg fant ved å google litt. Måtte bare være sikker på at jeg ikke snakket helt bambus her.
Tror kommunikasjon mellom forskjellige kjønn var temaet ... orket ikke lese hele.
http://www.biolbull.org/cgi/content/full/206/3/134
Postet 11.04.06 kl 21:42
Den gidder ikke jeg lese nå, må køye straks, tenkte å stå opp tidlig i morgen så jeg får tid å kjøpe meg noen nye innbyggere før butikkene stenger for påsken Men lese den, det skal du ikke se bort fra at jeg gjør Takker! I og med at den artikkelen heter "Chemical and Visual Communication During Mate Searching in Rock Shrimp" så må nødvendigvis kommunikasjonen gå mellom forskjellige kjønn...hvis de ikke er homofile da
Postet 11.04.06 kl 23:15
Postet 12.04.06 kl 09:01