corydorasyngel

Inaktiv bruker
Hva skal jeg ha i bunnen i et lite kar med nesten 1 ukes gamle corydorasyngel? Hvorfor skifter noen alt vannet hver dag hos yngelen, blir ikke vannet for sterilt da?
Jeg ville ikke hatt noe som helst på bunnen, mye lettere å holde det rent da.

Å bytte alt vannet på en gang har lite for seg, det er bedre å bytte litt daglig. Selv bytter jeg gjerne 20% daglig i yngelkar.

Å bytte alt vannet, vil ikke ha spesielt mye for bakteriekulturen i filteret å si, men faren for at vannverdiene vil endre seg radikalt, er så høy at man rett å slett ikke bør bytte mer enn 60% av vannet på en gang.
Jeg fikk rådet om å bytte alt vannet hver dag på Corydoras-yngelen av en seriøs stor-oppdretter, og det har jeg fulgt med suksess. Siden man gjerne ikke har filter i små yngelkar, blir det fort veldig forurenset og masser av matrester.

Har man derimot filter i akvariet, kan man skifte mindre vann. Jeg har oppdrettet scalarer og dvergciklider i vanlige akvarier, og da har jeg hatt filtrering. Da skifter jeg 50% daglig med rom-temperert vann.

Med Corydoras-yngel, som har såpass lav vannstand og ikke noe filtrering, skifter jeg alt vannet hver dag. Det er egentlig ingen grunn til å skifte småskvetter med vann, når det ikke tar noe lenger tid eller er noe mer bryderi å skifte alt.

Når vannstanden blir høy nok til å sette inn et hang-on filter hos Corydorasene, skifter jeg mindre vann. I begynnelsen er det egentlig en fordel å kun ha en luftestein og ikke filter, for filteret suger bare opp all artemiaen jeg mater med og blir tett av råtnende matrester på et blunk.

Jeg synes ikke det er noe problem å holde samme vannverdier på det nye vannet som det gamle. En digital ph-måler og en varmekolbe sørger for det.

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor man skal være gjerrig og sparsom med vannet. Som om det kostet noe å bytte alt, istedenfor småskvetter?

Jeg bør understreke at jeg aldri bruker vann rett fra kranen til yngel. Jeg setter det alltid i bøtter dagen før, og bruker det neste dag.

Dette med å skifte alt vannet er noe du må gjøre hver dag hvis du skal praktisere den metoden. Venter du flere dager mellom hver gang, blir yngelen "vant til" forurensningen. Når du da brått skifter alt, får de sjokk av endringen (ikke det rene vannet, men endringen i seg selv) og kan dø. Det er sånn med Corydorasyngel at brå endringer, enten på den ene eller andre måten, lett dreper dem pga sjokk. Samme med endringer i vannstand. Det er viktig at man ikke brått endrer vannstanden og hever den så den blir høyere enn de er vant til, da dør de som fluer pga endringen i vanntrykket sender dem inn i sjokk.

Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap