Kirsebærreker er bestillt..... trygge naboer eller flytting?

Ja no har jeg bestillt kirsebærreker som kommer uka etter påske. Gleder meg allerede. Da blir det litt mere farger i rekekaret mitt.

De skal være sammen med andre reker + og det er det som er spørsmålet: 2 vanlige kuhlii åler, 1 sort kuhlii ål og 1 ancistrus.

Bør jeg flytte noen/ alle disse fiskene om jeg ønsker oppdrett på disse søte rekene?
Ancistrus og kuhlii ål skal ikke utgjøre noen fare for kirsebærreker. Deres fomering går av seg selv med eller uten andre arter i karet, men 30 liter er jo for lite for såpass mye? Spesielt ancistrusen og også kuhliiene synes jeg du bør flytte.

Kirsebærreker kommer best til sin rett i et eget artskar - har omlag 200-300 reker i en 45-liter og det er langt mer liv nå enn når det var guppy sammen med de! :P
Jeg vil tro det går bra med fiskene du har, men jeg ville flyttet dem allikevel. Du vil få mer glede av rekene sammen med små fredelige stimfisk.
Takk : )
Ok, flytting skal bli.
Det er vel det beste også for de 3 kuhlii ålene på sikt, 30 litern er jo i minste laget når de vokser til. Skal ta en opprensking før kirsebærrekene kommer til uka.

Men 4 ancistrus i en 250 liter, ... blir det for mye? Kanskje jeg må gi bort en?
Jeg hadde fire Ancistrus i en 250 liter. Det gikk bra ganske lenge.... de var jo bare yngel da jeg slapp dem oppi. Men etterhvert viste det seg å være to hanner og to hunner. Den ene hannen terroriserte alt av liv på bunnen, inkludert sine egne artsfrender. Det dukket opp skadete pansermaller fra tid til annen, og de andre ancistrusene hadde grå stressflekker på kroppen konstant. Så dem aldri i normal farge lenger.

I mitt tilfelle ble altså fire for mye. En hann for mye, rettere sagt. Jeg fjernet til slutt den største bølla, og plasserte ham alene i karet ved siden av. Da fikk øyeblikkelig de siste tre en helt normal farge igjen, og jeg ser at kranglenivået er sunket til et minimum. Den hannen som er igjen, er bittelitt kranglete selv, men siden han kun har to damer av sin egen art nå, så går det greit.

Fire kan altså bli for mye i en 250 liter, men samtidig tror jeg det avhenger litt av kjønn på de Ancistrusene du har også.
mona o
Fire kan altså bli for mye i en 250 liter, men samtidig tror jeg det avhenger litt av kjønn på de Ancistrusene du har også.

Det jeg tror: En ung han - ser at han har startet med buskvekst på snuten, og resten tror jeg faktisk er hoer.

Den eldste hoa er rundt 1 år, men det virker som om hun er litt kranglete. Når det er mating er hun blitt helt vill og jager resten veggimellom for å få mest mulig mat. Dette har økt den siste tiden.

Det kan være at ho må vekk? De andre 3 ancistrusene er fra 4 - 6 mndr og virker roligere.
OoOOps!
I går var jeg i Lørenskog og kjøpte 10 1-3 cm store ancistruser... Men fikk med 5 på kjøpet! Går dette bra da, i en 540 l?
Ut fra historien til Mona hørtes det jo litt mye ut. Kjøpte selv 6 stykk L017 her om dagen, ca 1-2 cm, fikk beskjed om at det skulle gå greit i en 240liter. I tillegg til en voksnere VF Ancistrus jeg hadde fra før og to andre botialignende Homaloptera ogilviei (Skal forresten få lagt ut bilde av den så snart jeg får tatt et brukbart, de er forbaska vanskelige å få skikkelig bilde av ) Urk...tror jeg må slutte og stole på butikkene og heller spørre her
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap