Sjokolademallen min er syk...

Jeg har en stripet sjokolademalle som har blitt nokså stor i mageregionen. Den har bodd hos meg i to mnd, og har oppført seg eksemplarisk hittil. Vel, oppførselen er bra nå også, men magen ser oppblåst ut. Har flyttet den midlertidig til eget kar i påvente av forandringer. Er så redd for min kjære, og håper noen kan hjelpe meg.
En mulighet er at den har forstoppelse.
Jeg regner med at du har en rot til den i hovedkaret - Det kan også være lurt å putte en rot i karantenekaret også som den kan gnage på.

En annen mulighet er problemer med osmosereguleringen. For å gjøre det enkelt, legger jeg ved en link til en artikkel om Hypancistrus Zebra skrevet av en som virkelig kan forklare dette så forståelig som det går an.

Scroll deg ned til litt under midten av artikkelen.
Regner med at flere maller enn zebraen kan ha dette problemet.
Jeg har opplevd dette på grunn av veldig bløtt vann, men løste det ved å hive oppi litt faksekalk.

Den siste muligheten er den stygge, men dersom det er noen trøst, opptrer ikke denne sykdommen så ofte hos maller, ettersom jeg har lest. Bukvannsott

Jeg har en liten magefølelse på at dette skyldes den første muligheten (aner ikke hvorfor). I og med at den kun har vært hos deg i to måneder, kan det jo være at den har brukt endel tid på å bli trygg, og dermed ikke har fått tømt seg skikkelig.

Jeg ville ha gitt den masse fred og ro, litt friskt vann og en rot å tygge på, og sett det an i noen dager.
Håper den blir frisk og rask igjen
Vet ikke hvorfor, men jeg har en følelse av at det ikke er noe alvorlig problem

Malldrian har beskrevet de fleste av mulige problemer, og jeg har kun ett forslag: den har forspist seg veldig. Slett ikke uvanlig at disse mallene er fremme å eter seg litt i metteste laget, og legger seg i dvale i mange dager.
Min sjokomalle så jeg høyst 2 ganger i måneden, og da åt den alt den kom over, også en del småfisk. Slemmingen

Var imidlertid nytt for meg at denne type maller gnager på røtter, men det kan godt hende at Malldrian har rett Trodde dette gjaldt kun sugemaller, jeg
Enig med Frank.
Har du mulighet til å få tatt bilde av den? Disse mallene kan ofte ha digre mager uten at det er noe galt av den grunn. Kanskje har den bare spist litt ekstra godt?

Jeg har en lik, og det var ikke lenge den var her før den fikk en søt ølvom.
Den har hatt den resten av tiden (rundt 1 år), ingen problemer virker det som.
Den er visst bare veldig matglad
Jeg har nå sett etter min kjære, og den har helt sikkert spist "litt" for mye... Det ser ut til at den har blitt litt finere rundt magen. Kjenner meg godt igjen i det Frank Angell sier, den har nok vært litt glupsk, ja! Den viser ingen sykdomstegn, så jeg tar det rolig med den. Får ikke tatt noe godt bilde av den, så jeg lar heller være enn å vise dere en tåke-klatt Takker for all hjelp, folkens!!!
Hø hø hø!!! Joda, den MÅ være ganske mett, malle-liten... Mangler noen neontetra... Kan den virkelig være så grisk???
Jepp, den kan være så grisk
Uten tvil, neontetra står nok høyt oppe på listen over favorittmåltider
MC Darup
Jeg har en lik, og det var ikke lenge den var her før den fikk en søt ølvom. Den har hatt den resten av tiden (rundt 1 år), ingen problemer virker det som. Den er visst bare veldig matglad :)

Nei, det var overraskende! At du har enda en matglad fisk med stor mage! Den følte seg sikkert alene og utenfor som mager...

Hmfr.
Jaja, som mor så eier.
Hva er det latinske navnet på sjokomalle?
Symbiosemannen : Søk i kunnskap øverst til venstre ,under Akvaforum,skriv so malla inn i søkeplassen på fiskedatabasen
Dette var skøy og skrive , for ej ha vore her lenge før ej fann denne plassen!

Mvh
Ewi
Symbiosemannen : Søk i kunnskap øverst til venstre ,under Akvaforum,skriv so malla inn i søkeplassen på fiskedatabasen :) Dette var skøy og skrive , for ej ha vore her lenge før ej fann denne plassen! Mvh

Hehe takk for tipset Ewi, men jeg fant ikke sjokomalle på den søkeplassen desverre! det var derfor jeg spurte om et annet navn å søke den opp på... sjokomalle er vel bare et kallenavn...
Det latinske navnet på sjokolademalle er visst: Platydoras costatus
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap