Neontetra svømmer rart til tider...

Nå har vi hatt akvariet en stund (etter en litt småtreg start, som omtalt i annen tråd), og rett før påske skulle fruen ha mer fisk, og det hun ville ha var Neontetra. I butikken hadde de 10 stk for 100 kr, så det kjøpte hun, bortsett fra at hun fikk 14 stykker i stedet for 10.

Det betyr at vi nå har 3 guppy, 2 (små) ancistrus og 14 Neontetra i 54-literen. Det er plenty, men det ser ut til å gå greit, og vannverdiene ser greie ut. Nitritten ser ut til å være neglisjerbar (har bare "sticks" til å måle med), og ellers er de andre verdiene greie. Temperatur rundt 25 grader.

Vi har vært forsiktige med foringen, vet ikke om vi kanskje er for forsiktige, for når vi slipper ned en algetablett til mallene så er det nesten slåsskamp om denne. Både guppyene og neontetraene er ivrige etter å spise på tabletten, i tillegg til mallene, selvfølgelig.

Så over til tema for tråden: Neontetraene virker fra tid til annen som om de har problemer med svømmeblæren, for noen ganger må de svømme nedover for ikke å flyte opp. Da svømmer de på høykant, liksom. Det rare er at dette ser ut til å inntreffe tidvis, og som regel er det bare et mindre antall av dem som "lider" av dette. Noen ganger svømmer alle normalt også.

Er dette normalt, eller er det noe galt?

oyvindk
Så over til tema for tråden: Neontetraene virker fra tid til annen som om de har problemer med svømmeblæren, for noen ganger må de svømme nedover for ikke å flyte opp. Da svømmer de på høykant, liksom. Det rare er at dette ser ut til å inntreffe tidvis, og som regel er det bare et mindre antall av dem som "lider" av dette. Noen ganger svømmer alle normalt også. Er dette normalt, eller er det noe galt?

Dette er helt normalt når du forer med for som flyter.

Mange tetraer er noen glupskinger som gulper i seg mat og litt luft fra overflaten.

Da kan det hende at noen ikke får ut luften med en gang, og vil ha problemer med oppdrift.

De får ut luften etter en stund så blir de som vanlig igjenn.
Men jeg tør ikke tenke på hvordan det må føles...Oppblåst >
Kan også være småflørting, da får disse fiskene en noe "anstrengt" måte å svømme på.
Var i alle fall det første jeg tenkte på, har ikke selv opplevd fisk med magen full av gass
Mine er bare slik rett etter heftig spising av flakfor. Svømmer frenetisk mot bunnen, men flyter stadig til overflaten som en "dupp"

En og annen med sporden helt i overflaten. blir som oftest bra 5-20 min.

Mine flørter ofte litt lenger nede i karet over røtter og planter, og som oftest sammen med noen andre i stimen.

Kan godt hende jeg tar feil da.Har hendt før

Takk for svar!

Forklaringen er ikke dum, den. Etter litt tenking tilbake og observasjon i dag, så er det helt klart at den snodige svømmingen inntreffer etter at de har fått mat. Morgenen etter er vanligvis alle "normale" igjen.

Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap