Kjønnsforvirret platydame

Har en platydame som har blitt litt kjønnsforvirret i det siste. En av de nye hoene ser mer ut som en han (formen), men har den karakteristiske finnen som hoa har.

Når ho kommer nær den nye veldig slanke(=tynne) hoa legger ho seg nesten på rygg under den andre platyen og smyger seg inntil henne. Det ser veldig snodig ut.

Ser at ho no mangler endel skjell på siden av magen der den andre hoa "kysser og koser" med magen hennes. Da har en jo igjen fare for sopp infeksjon.

Har jo lest om at endel hanner kan se ut som hoe pga innavl. ?? Denne fisken som jeg fortsatt mener er hoe har ikke noe tendens til å begynne å se gravid ut. Det er over 2 uker siden jeg kjøpte dem.
Så om det er han eller hoe - hvem veit.

Er det andre som har opplevd det samme med sine fisker?

Paracitter? Behandling.
Lurer på om hun er syk og ikke kjønnsforvirret?

Hun har et trekantet felt på buken som er rein for skjell. Fortsatt driver hun og buer seg mot den hoa som napper henne.

I tillegg så jeg henne kaste seg hardt mot bunnen i dag. Kanskje hun klør? Paracitter?

Hun er i utmerket form. Spiser og koser seg - bortsett fra den litt forvirrende oppførselen.
Prøvd å ta bilde for å få fram de manglende skjellene.

Hun går i 250 l. Bytta 30% i går. Bør jeg isolere henne og gi henne saltbehandling for å unngå infeksjon - eller blir det nok med 2 eller 3 30% vannbytter der hun er nå uten salt?
Tror ikke at hun er syk, ut i fra det du beskriver Greier ikke å se noe parasitter heller.

At hun klør litt er ganske vanlig, det gjør de fleste fisk av og til.

Hva hennes adferd beror på, tør jeg ikke gjette på engang. Du har kanskje fått en smålesbisk fisk
Frank Angell
Tror ikke at hun er syk, ut i fra det du beskriver :) Greier ikke å se noe parasitter heller.

Nei jeg har studert veldig og kan ikke se noe som henger eller sitter fast. Kun et stort felt som er fri for skjell.
Frank Angell
At hun klør litt er ganske vanlig, det gjør de fleste fisk av og til..
Ble litt redd når hun begynte å slenge seg i bakken.

Frank Angell
Hva hennes adferd beror på, tør jeg ikke gjette på engang. Du har kanskje fått en smålesbisk fisk ;)

Kanskje det. Om bare hadde holdt seg til vanlig flirt, men å la seg "avskjelle" er jo litt drøyt.
RuthA e Bakk
Kanskje det. Om bare hadde holdt seg til vanlig flirt, men å la seg "avskjelle" er jo litt drøyt.

Strippeshow får en helt ny mening nå, ikke sant
Frank Angell
[QUOTE=RuthA e Bakk] Kanskje det. Om bare hadde holdt seg til vanlig flirt, men å la seg "avskjelle" er jo litt drøyt.

Strippeshow får en helt ny mening nå, ikke sant
Ja, det skal være sikkert....humre..
Kjønn på platy
Er det bare meg, eller er "hun" i ferd med å utvikle gonopodium?Altså, misforstå meg rett, jeg er ikke i ferd med å utvikle gonopodium.... Synes bare at nedre del av bukfinnen er fortykket, slik at den er i ferd med å forandre seg. Vet at det hender med levendefødere av og til at det tar svært lang tid før det utvikles, alle er jo like fra fødselen av, så vidt jeg vet.
Akvariedilla
Er det bare meg, eller er "hun" i ferd med å utvikle gonopodium?

Nei, har studert henne veldig nøye. Det er nok en hun.

Hun lever ikke lengre. Ble helt "ribbet" for skjell, startet å skrante, ble ganske tynn. Tolket det som sykdom, isolerte henne men hun sluttet å spise. Måtte hjelpe henne over i fiskehimmelen.

Akvariedilla
Vet at det hender med levendefødere av og til at det tar svært lang tid før det utvikles, alle er jo like fra fødselen av, så vidt jeg vet.

Mente at dette gjelder noen av sverddragerne der noen er veldig sene med å utvikle sverd slik at det ser ut som om de skifter kjønn?

I alle fall er det tydelig forskjell mellom gonopodium og damenes store finne mht platy og guppy allerede fra de er så stor at du klarer å se finnene med øynene. Det er min erfaring.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap