Artemia fra A til Å
Artemia er ett bittelite krepsedyr, som i stor stil benyttes til fiskefôr, både av private, av oppdrettere av akvariefisk, og oppdrettere av blant annet kveite.
Det finnes flere arter av artemia, og flere måter en kan benytte dette svært næringsrike fôret på.
Artemia Salima er den vanligste arten av artemia vi benytter. Arten er svært gammel, og har eksistert på kloden i om lag 100 millioner år. Det er faktisk bare Triopsen (se Malin F. Pedersen sin artikkel) som er eldre enn artemia! Men artemiaene er jaggu også slått med god margin her, siden Triops har eksistert i over 220 millioner år ;)
Artemiaen er en morsom liten skapning, om en studerer disse nøye. Unge artemia har bare ett øye, mens de etter hvert som de vokser til, utvilker to "normale" øyne. Det er vel ikke mange arter som kan skryte på seg å ha tre øyne i voksen alder!
Noen enkle fakta:
Foto: Alberto Piras
- Normal størrelse for Artemia salina: 15mm (nyklekket 0,27mm)
- Kan både legge egg, og føde levende unger.
- Kan reprodusere både med og uten hankjønn tilstede.
- Hankjønn har to (!!) forplantningsorganer.
- Egg som legges, må tørkes 100% før de kan klekkes.
- Ett gram tørkede egg, tilsvarer ca 160000 egg (!!)
- Eggenes størrelse er omtrent 2-300micrometer.
- Artemiaene har ikke mindre enn 11 sett med bein.
- Produserer enorme mengder avkom, mellom 50 og 400 hver 5. dag.
- Maks temperatur: 38`C. Bør ikke være over 30`C
- Spiser alger, algesporer og annet med mindre størrelse enn 40-60 micrometer.
Livssyklus:
Som du ser av illustrasjonen under, klekker cystene (eggene) og blir til nauplier. Ved normale forhold, tar denne prosessen mellom 20 og 40 timer.
Livet som nauplier er fort over, ved en temp på 27-28`C, er artemiaene voksne og kjønnsmodne etter ca 2 uker.
Ved en temp på ca 20`C, trenger de en uke til.
Illustrasjon: USGS |
Hvordan bruke artemia?
Artemia kan benyttes på flere måter.
Frosset fôr
Gis i form av stort sett voksne dyr. Kan gis til alle fisk som ikke utelukkende er vegetarianere.
Flere produsenter leverer frosne artemia, blant annet Fina Fisken og Ruto.
Slikt fôr er enkelt å bruke, og krever verken særlig med innsats eller kunnskap for å få til.
Og fiskene, de elsker stort sett dette :)
Det finnes også tørrfor som er beriket med artemia, og rene frysetørrede artemia (Sera FD-artemia shrimp)
Avskallede artemiaegg
Eggene er da serveringsklare, og har maksimalt næringsinnhold.
Eggene har ennå oppdriften som eggene med skall har, og vil derfor kunne flyte\ klumpe seg noe sammen når en har dette i karet.
Avskallede artemiaegg kan sjelden klekkes, men det er jo alltid unntak ;) Er det ikke definert noe slikt i vareteksten, er det ekstremt sjelden at en vil få til klekking av slike egg.
Avskallede artemia-egg passer ypperlig til mindre fisk og yngel.
Renslig og enkelt i bruk.
Klekking av artemia
Dette er trolig dem mest vanlige måten å benytte disse småtassene på. Det finnes flere fremgangsmåter for klekking, både med tanke på teknikk, og antallet cyster en kan forvente å klekke. Jeg skal senere komme inn på de vanligste formene for artemiaklekkere.
Felles for alle klekkemetoder, er at artemia krever relativt salt vann.
Ca 30g pr L vann er for de fleste det som gir best klekkeresultat, men siden også andre forhold spiller inn, er det ingen garanti. Jeg anbefaler følgende vannverdier for optimal klekking:
Temp: 26-29`C. (Lavere temp= seinere klekking. Høyere temp= raskere klekking, men en del egg kan forbli uklekkede)
pH: 8,5-9.
Salinitet: ca 30gram salt pr liter vann. Senere vil jeg komme mer inn på nettopp saltet.
I tillegg til salt i vannet, og noe høy pH, krever artemia en ganske sterk belysning for å klekke.
Jo sterkere, jo bedre, er det noen som sier. Lyset må\ bør være på hele døgnet, fram til eggene har klekket. Etter dette har de ikke så stort behov for lys. En halogenspott eller lignende er ypperlig - eller utnytt sola i vinduskarmen. Begge deler vil fort trigge alger i vannet, og det er snadder for artemiaene.
Artemia setter også stor pris på mye O2 i vannet, og jo flere egg en har i klekkeren, jo mer luft må en pumpe inn i vannet for å få de små til å klekke\ overleve.
Når eggene er klekket, har de en plommesekk. De kalles da for nauplier. Det er i dette stadiet at de fleste av oss akvarister velger å høste av klekkingen, siden artemiaene relativt fort bruker opp plommesekken.
Etter ca 24 timer i klekkeren, er artemiaene helt nødt til å finne noe å spise, ellers sulter de rett å slett i hjel.
De har også med tomme mager svært liten næringsverdi. Senere kommer jeg inn på hvordan en kan fôre opp artemia.
Husk at artemiaeggene har svært god oppdrift, og har lett for å "klistre" seg til veggen i klekkeren. Her vil de verken klekke, eller ha noen nytteverdi, så dytt dem på plass av og til ;)
Klekkere
Det finnes flere typer klekkere, fra avanserte saker, til det mest enkle. En trenger strengt tatt ikke bruke mange ørene på noe til å klekke artemia i, om en bare gidder å lage noe selv.
Enkle klekkere
Det finnes svært enkle klekkere å få kjøpt. Disse ser gjerne ut som en UFO, og erstattes av enkelte av ei helt enkel pai-form. I slike enkle klekkere kan en håndtere ett vesentlig mindre antall egg\ klekkede artemia, enn i de klekkerne som har både større vannvolum, og høyere O2-metting av vannet. Fordelen er at de er billige - og helt stille :)
Klekkere med luft-tilførsel, for plassering utenfor karet.
Her er det ett bredt utvalg av ferdiglagede løsninger. Prisen på disse varierer en del, men jeg har til gode å finne en som er usmakelig dyr :)
Alle fungerer etter samme prinsipp: Bunnen er kon, og det blåses inn luft via en luftepumpe.
Volumet på disse klekkerne varierer, og en bør derfor vurdere hvor store mengder artemia en har behov for, og om en skal la artemiaene vokse noe eller om de skal høstes med en gang.
Men for den som ikke er villig til å bruke mer enn noen få kroner, slike klekkere lages svært enkelt av en brusflaske selv.
Her er en artikkel om ett slikt prosjekt.
Klekkere som selv dosserer nyklekkede artemia ut i karet.
Dette finnes også, og er sikkert en kurant løsning for mange.
En får dekket det konstante behovet for fôring, der dette kreves.
Dessverre er det ikke alle disse klekkerne som fungerer like godt.
Felles for alle klekkere utenom UFO`n, er at en trenger ei luftepumpe til å berike vannet med O2. Mengden luft trenger ikke å være den enorme, til en klekker med 1L vann, er det tilstrekkelig med ei luftpumpe som blåser 60-100L\t.
Kjøp gjerne en som er justerbar, slik at du kan finne den rette mengden for din klekker - og dine ører ;)
Saltet til klekkingen
Kan alt salt brukes?
Nei, strengt tatt ikke. Spesielt ikke om du skal høste av artemiaene over tid.
Salt som er velegnet: Spesielt artemiasalt, leveres blant annet fra JBL. Saltvann fra havet, for de som kan hente sånt (må piffes opp litt, med litt ekstra salt). Salt til saltvannsakvarier. Havsalt som er urenset, dvs inneholder sporstoffer og micronæring i form av alger og algesporer.
Vanlig Jozo til torsken, bør med andre ord fremdeles være forbeholdt torsken.
Anriking/oppfôring av artemia
Nyklekket artemia trenger ikke verken anriking, eller å fôres opp før de brukes til våre svømmende venner.
Eldre artemia derimot, trenger noe å livnære seg på. Benytter en spesielle salt-sammensettinger som er beregnet for klekking av artemia, inneholder disse gjerne næring som artemiaene skal klare seg med en periode. Hvor lenge varierer noe.
Etter dette, trenger de tilskudd i mat-veien. Aqua Medic Plancto er ett ypperlig produkt til å fôre opp små artemia, og så kan en gå over til Mikrocell etter 6-10 dager.
Det finnes selvsagt også andre produkter som kan benyttes til å fôre opp de små!
Noen timer før en høster, kan en tilsette vitaminer i vannet, slik at godbitene til fiskene er ekstra næringsrike. Både eSHa Optima og eSHa Minaroll er velegnede vitaminer til dette.
Høsting av artemia
Høstingen av artemia kan noen ganger være en utfordring, spesielt om en ikke har gjort dette tidligere.
Det en trenger, er litt tålmodighet, og noe å sile ut de små dyrene fra vannet med. Den beste fremgangsmåten etter min erfaring, er å stenge av luft-tilførselen til klekkeren.
La denne stå 5-15min, slik at "suppa" få roet seg ned. La gjerne klekkeren nå stå mørkt, evt dekk til den øverste halvdelen av klekkeren med f.eks sort plast (søppelposer er ypperlig)
Artemiaene tiltrekkes av lys, så jeg har selv ei kraftig lommelykt som lyser på ett lite område nede i klekkeren. Her samles godbitene, og de kan suges ut med en bit lufteslange.
Artemiaene siles deretter i en egnet sil, med rett grovhet på nettet (hvor små artemiaene er)
Det selges sett med 4 ulike siler (og pakker med kun den for nyklekket artemia).
Settene inneholder siler med grovhet på 180, 300, 560 und 900 micrometer.
Den fineste av disse, fanger opp egg som ikke er klekket, eggeskall, og de helt nyklekkede artemiaene.
300 micrometer fanger opp en del egg og skall, og artemia som er en dag gamle.
560 micrometer passer best til artemia som er ei ukes tid gamle, og den groveste (er vel en grov overdrivelse å definere den som grov) fanger opp større dyr.
En kan altså med ett slikt sett, sortere ut store og kjønnsmodne artemia, og bruke f.eks bare nyfødte småtroll, og motsatt. Personlig syntes jeg det er en grei investering kontra å stå å plages med kaffefiltre som rives, tettes og hva man ikke kan plages med.
Kvalitetsforskjell på eggene
Det er til dels enorm forskjell på hvor god klekkeprosenten er fra produsent til produsent - og for den del, leveranse til leveranse. Selv har jeg hatt både egg der jeg har hatt rundt 95% klekking på, og under 2% klekking på.
Sistnevnte duger ikke til noe som helst, men er dessverre ikke uvanlig å møte på en eller annen gang i karrieren som artemiaklekker. En må rett å slett forhøre seg litt med andre akvarister, og stedet eggene kjøpes fra, hvordan tilbakemelding det er på klekkeprosenten. Stol i alle fall ikke blindt på at det står: 80-98% klekking. Er du heldig, stemmer det. Er du uheldig, stemmer det rett å slett ikke.
Sliter du med at hele klekkeprosjektet feiler, kan det være at du har fått en ladning med elendige egg - eller at du har gjort ett eller annet svært feil i klekkeprosessen.
Oppbevaring av egg
Her er det mange ulike meninger om hvordan en skal oppbevare eggene. Noen hevder at de kan stå i romtemp\ fukt, noen hevder at de må stå i fryseren, og noen hevder at de kan stå mørkt og tørt, men i rom-temp. Hva som er riktig, er det vel ingen som blir enig om.
Men det er mange som oppbevarer eggene helt ubeskyttet for både lys, varme og fukt, og har god klekking. Andre oppbevarer de på samme måte, og mister %-er så det holder. Det er derfor neppe noe godt svar å gi på dette.
Personlig har jeg mesteparten i fryseren - men mest fordi jeg da vet hvor de er, og siden det er der jeg har best plass :p
Det er faktisk klekket egg som har vært oppbevart (mørkt, tørt og relativt kjølig) 50 år etter at eggene var lagt. Ikke så verst holdbarhet det! Enkelte hevder at egg i naturen kan klekke etter så mye som 1000 år! Dette er selvsagt ikke bevist, men det sier evt sitt om hvor hardføre eggene er.
Jeg håper at artikkelen belyser mange av de spørsmålene du sitter med rundt temaet artemia.
Om ikke, er det bare å diskutere artikkelen i vilden sky :)
Takk til U.S. Geological Survey og Alberto Piras for bruk av bilde og illustrasjon.