Du er ikke innlogget.
eller Registrer deg
SØK
Om svar og råd i forumet. Alle bør lese!
Søk kun i forum

Fora:
Nybegynner Fisk Snegler/skalldyr Planter Design / Aquascaping Oppdrett Hagedam Saltvann Brakkvann Vannverdier Sykdom Fór og fóring Foto & Film Teknisk Gjør det selv Butikker og produkter Hva skjer? Personlige akvarietråder Artikkelforum Diverse Om Akvaforum Off topic - diverse

Søk
Siste innlegg
Hvordan håndtere butikktvister o.l. |
Vis tråden vanlig
|
2 | |
![]() Aggi
Medlem ![]() Fra: Bergen
|
Så bra! :) Her er en link til forbrukerportalen, forbrukerrådet på nett. Her kan man lese om sine rettigheter, og man kan også få hjelp til å skrive klagebrev skriftlig via "klikk og klag". Et godt tips er faktisk å ta klagesaken skriftlig, i høflige former. Da har man mer oversikt over saken, og slipper å gremmes over at man kanskje har glippet ut noe uhøflig. ;) Det er veldig viktig å holde seg saklig. Da blir man ofte tatt svært seriøst, og får lettere hjelp fra butikken. :)
Aggi :)
|
Postet 30.10.2008 kl. 23:07
[Rapportér innlegg]
|
4 | |
![]() mysthical
Medlem ![]() Fra: Fredrikstad
|
sitat av Aggi: Så bra! :) Her er en link til forbrukerportalen, forbrukerrådet på nett. Her kan man lese om sine rettigheter, og man kan også få hjelp til å skrive klagebrev skriftlig via "klikk og klag". Forbrukerrådet er bra og ha, men vil anbefall og kun trekke inn disse hvis det absolutt er nødvendig. Har jobbet en del mot de og må dessverre si at jeg er skuffet over hvor lite de faktisk kan dessverre :( De leser tydligvis aldri hele loven og tar ikke en nøytral stilling. Altså de prøver å kjempe kundens sak selv om de vet at kunde har feil. Dette synes jeg blir feil da de sjelden sier til en kunde at her må du bite i det sure epple. Så bruk forbrukerrådet men kun når det absolutt er nødvendig ikke gå rett til de med en gang du har et problem. :)
|
Postet 30.10.2008 kl. 23:13
[Rapportér innlegg]
|
6 | |
![]() Trygve Lillefosse
Medlem ![]() Fra: Bergen
|
Det aller meste løser seg med et smil og en vennlig tone. Forklar situasjonen kort og greit, og spør hva som kan gjøres. Dersom du ikke har misshandlet produktet, er det gjerne en kjent porblemstilling som løses raskt og effektivt. Dersom du har kjøpt en fisk som har dødd, er det 90% sikkert at det er din egen feil. (Uten referanse til noen av deltagerene i tråden.)
Prøvekanin
www.kiva.org - Lån til noen som trenger det.
(Sist endret 31.10.2008 kl. 02:21 av Trygve Lillefosse
)
|
Postet 31.10.2008 kl. 02:20
[Rapportér innlegg]
|
8 | |
![]() david g
Inaktiv bruker
|
jeg har selv lyst til å starte en dyrebutikk
|
Postet 31.10.2008 kl. 22:11
[Rapportér innlegg]
|
9 | |
![]() Loomis
Moderator ![]() Fra: Lørenskog
|
sitat av david g: jeg har selv lyst til å starte en dyrebutikk Uten tvister da, David ;) Håper jeg.
|
Postet 31.10.2008 kl. 23:08
[Rapportér innlegg]
|
14 | |
![]() Trygve Lillefosse
Medlem ![]() Fra: Bergen
|
sitat av kjellvis: hva men når en kjøper en relativt dyr vare(ikke fisk å ikke akvarium..), som fungerer som den skal i 1-2mnd. Nå lager den såpass mye lyd at det høres i 2.etg (varen står i 1.etg) å denne er laget for å være relativt "stille". hvem har ansvaret da?? kjøper\bruker eller selger\butikk?? å hvilke rettigheter har man ifølge garanti og som kjøper\forbruker?? å hva gjør man når det ikke går helt som forventet der man har kjøpt varen?? Da tar du filteret med tilbake til butikken og lar dem se på det.
Prøvekanin
www.kiva.org - Lån til noen som trenger det.
|
Postet 02.11.2008 kl. 12:07
[Rapportér innlegg]
|
16 | |
![]() mysthical
Medlem ![]() Fra: Fredrikstad
|
sitat av kjellvis: ja, ok.. det har jeg gjort, å de testet den grundig å sagt at sånn skal det ikke være .. men når jeg fikk den tilbake så bråker det om mulig enda mer, det som er litt kjedelig er jo at jeg har tatt den i bruk å faktisk trenger den.. det jeg lurer litt på er hvor lenge en er "påkrevd" å vente på deler o.l i henhold til garanti f.eks?? Loven sier ingen ting om dette. Loven er ganske overfladisk på dette punktet for å ivareta selger og kjøpers interesser. Hele teksten er som følger "§ 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader." Som du ser så har du krav på lånevare, men igjen så skal ikke dette påføre selger ulempe osv. Hvis det er slik at det er pumpa de som er ødelagt bør det jo være null problem å argumentere med at det er et stort behov for det. De bør jo da også være mulig at du låner en av pumpene de bruker i butikken. Men som du ser så er det en fin balansegang her mellom butikkens og dine rettigheter. Her finner du hele loven loven
(Sist endret 03.11.2008 kl. 09:17 av mysthical
)
|
Postet 03.11.2008 kl. 09:11
[Rapportér innlegg]
|
© Akvaforum.no 2005-2019