Trenger hjelp med ymse nybegynnerproblemer

Viser til følgende innlegg (nr. 3) i min personlige akvarietråd der jeg ramser opp en liste over problemer jeg har for øyeblikket. Jeg er nybegynner på akvaristikk og det føles litt som at problemene tårner seg opp noen ganger. Jeg er klar over at det vil ta tid før jeg har et stabilt og fint kar, men jeg søker råd om hvordan jeg skal jeg skal komme meg dit.

Jeg tror kanskje jeg har klart å ødelegge noe av det tekniske utstyret også (armatur og to varmekolber) uten at jeg vet hva jeg har gjort galt.

Usikker på om det var feil av meg å putte innlegget i den personlige tråden min, men tenkte at det var bedre å vise til det originale innlegget her enn å poste det samme to forskjellige steder. Tiden og admin vil vise
Det er greit nok å poste det sånn...om enn ikke ideelt.

Ser at du har vært medlem her siden 2014, så det er jo synd at du ikke har benyttet deg av de ressursene som fins her i løpet av den tiden, og gjerne før du satte igang med dette karet. Det er fullt mulig å unngå Murphy, om man armerer seg med litt kunnskap i forkant Uansett, kan prøve meg på noen svar her :

Når det gjelder det tekniske utstyret, kan jeg egentlig bare si at dette er ulempen med å handle brukt...man vet aldri hva man får og hvordan det har vært behandlet, og det kan fort bli like dyrt som å kjøpe nytt. Belysningen kan være gammel, så vil anbefale deg å bytte både rør og glimtennere. Rør skal uansett nyttes årlig, da de avtar sterkt i effekt over tid. Samme gjelder egentlig varmekolbene... dette er deler som MÅ fungere (elektrisk med feil, huff), så det er bare å kjøpe nytt av skikkelig kvalitet (f.eks. Jaeger). De skal tåle å være nedsenket.

Når det gjelder pH, kommer det an på hva slags vann du har i krana. Hva er pH, KH og GH ? Så vil jeg anbefale deg å studere litt akvariekjemi, nemlig om buffere og forholdet mellom pH og KH (karets bufferkapasitet). Karbonater (KH) vil bufre vannet tilbake til utgangspunktet og holde pH der, helt til alt karbonat er nøytralisert av syre. Når det skjer, vil man altså ha brukt opp karets bufferkapasitet. Dette fører til at pH brått kan falle mye, så man må holde et meget våkent øye med pH om man bruker en slik metode.
Jeg har en liten mistanke om at du har en kilde til kallsiumkarbonat i karet ditt, i form av alle disse pyntesteinene. Særlig de hvit og stripete er suspekte i så måte. Hvis så er tilfelle, får du neppe pH ned uten å fjerne disse.

De fleste stimfisker driver en eller annen form for intern rangstrid. Men jeg vil tvile på at øyet har fått skaden av en annen jordbær...mistanken går i retning kampfisken, hvis det faktisk er en mekanisk skade.

Når det gjelder Ceratopteris thalictroides, så har de lite røtter og trenger ikke rottabletter...de tar næring gjennom bladene. Tipper du har ganske dårlig og lite lys bl.a pga. lysproblemene, og at nytt rør vil hjelpe. Men dette er faktisk en plante som trenger en god del lys. Den brukes ofte som flyteplante, da vil den utvikle lange "flyterøtter" som er fine som gjemmesteder/tilflukt for fisk (særlig yngel). Andematen har du vel svaret på...den er ellers det mest seiglivete på den kloden, har man den minste lille bit av et blad vil de fort dekke overflaten. Har til tider slitt fælt med å bli kvitt den skitten...men greit å ha hvis bettaen spiser det.

Hvorfor rasboraene stimer langs glasset er ikke godt å si, kanskje de mistrives eller føler seg utrygge på en eller annen måte. Små fisker har gjerne et stort trygghetsbehov, og om det er for åpent i karet kan dette slå ut. pH i karet ditt er dessuten for høy, de bør ha en pH på under 7. Vet heller ikke om du har fått gjennomført en tilfredsstillende innkjøring...hva slags vannverdier har du (ammoniakk, nitritt, nitrat) ?

Vet ikke riktig hvorfor du bruker luftestein i karet...dette er normalt ikke nødvendig hvis man har et skikkelig dimensjonert filter. De motvirker også effekten du får av flytende karbo (løfter CO2 ut av vannet), og frarøver dermed plantene den karbon-næringen. Luftestein går vanligvis ikke tette hvis de har vært behandlet riktig, men nye slike koster en slikk og ingenting hvis du insisterer på å ha dem. Mulig luftpumpen (e) ikke er sterk(e) nok til å drive dem, men det er uvanlig...du ser jo selv om de blåser som de skal. Og sjekk at tilbakeslagsventilene sitter riktig vei





Tuuusen takk for langt og fyldig svar, du er en knupp! Jeg så svaret ditt med en gang, og har allerede fulgt flere av rådene men har ikke hatt tid til å svare ordentlig før nå.

Jeg har faktisk lest en god del på forhånd, både her og i bøker. Men det er jo vanskelig å forberede seg på absolutt alt, så da er det godt å ha dette forumet å henvende seg til

Jeg synes ikke symptomene fra lyset stemmer helt med gamle rør eller gåen tenner, men det var det eneste jeg turte å bytte selv så da gir jeg det et forsøk! Tenner ble byttet, men det hjalp ikke på problemet. Lysene er på i flere timer, så sier det "klikk" og de skrur seg av og forblir avslått i omtrent en halvtime vanligvis. "Klikk", så skrur det seg på igjen. I løpet av en 12-timers periode skrudde lysene seg av fem ganger som jeg registrerte. Skal prøve å bytte lysrør også.

De kjemiske aspektene er jeg godt inneforstått med, men det er én ting med kjemiske formler der alt er rett frem og man vet hvilke reaktanter som er involvert, og noe ganske annet med et akvarium der man ikke vet hva som er til stede eller hvor det kommer fra. Jeg lurte litt på om det kunne være sanden som buffret eddiken min, men akkurat biltemasanden har folk mye erfaring med. Du har nok et poeng i at det kan være steinene ja. Her skal det testes så fort jeg mottar de testene jeg har bestilt (NO2, GH, KH var de jeg har lest var anbefalt i tillegg til pH). Tenker jeg skal sette opp et lite forsøk med ulike gjenstander fra akvariet og måle hvordan de påvirker vannparametrene.

Angående det du sier om øyet til jordbærrasboraen; "hvis det faktisk er en mekanisk skade". Mener du at det også kan være en mulighet for at det er sykdom som står bak? Av typen infeksiøs sykdom eller miljøbetinget? Jeg skjønner godt at du vil sette kampfisken som hovedmistenkt. Så lenge det er lys i karet klarer han ikke å fange noen jordbær, de er mye kjappere en han, og det var derfor jeg tenkte at det var den dominante jordbærhannen som stod bak. Men kampfisken klarer kanskje å snike seg innpå når det er mørkt. Jeg får fortsette å observere, og vurdere om det i det hele tatt fungerer å ha disse fiskene sammen. Leste flere steder på nett om folk som hadde gode erfaringer med kombinasjonen Boraras spp. og kampfisk, men disse kampfiskene har jo veldig forskjellig gemytt.

Bra med tips om gulrotgress, ut fra det du sier vil de nok trives bedre som flyteplanter så de får mer lys. De blir nå luket opp fra sanden!

Jeg kan dessverre ikke svare deg på spørsmål om vannverdier riktig ennå, jeg venter fortsatt på å motta de vanntestene jeg har bestilt. For å være på den sikre siden har jeg tatt vannbytte (20-40 %) hver dag siden jeg satte fisk i karet, og bortsett fra et manglende øye er det ingen tegn på nedsatt allmenntilstand.

Når det gjelder lufting så er glutaraldehyd (ingrediensen i flytende karbontilsetninger) ikke en gass og omdannes heller ikke til CO2 i vannet, så det vil ikke luftes ut med en luftestein. Jeg bruker luftestein til å lufte ut vannet mens det tempereres (før vannbytter), og vil gjerne ha en fungerende luftestein hvis jeg trenger å mekke et krisefilter til en karantenetank. En annen nyttig egenskap er at luftstrømmen hjelper til med å skape en viss vannbevegelse, men ikke like kraftig som pumpen, slik at man unngår sjikting hvis det skulle være mistanke om det. Verken kampfisk eller jordbær later til å sette pris på særlig sterk strøm, så pumpeutløpet er rettet mot bakglasset og overflaten.
Haha, det ble jo et litt langt svar på det med luftesteinen, det jeg egentlig lurte på var om du hadde noen tips til hvordan jeg kunne få løst opp det som sitter inni der og tetter til Men siden de er så billige er det vel like greit å bare kjøpe en ny.

Det var virkelig utrolig hyggelig av deg å svare så fint på hvert og ett av spørsmålene mine! Du må ha litt av en tålmodighet
Jaja, mulig du har lest masse, men ikke vet jeg hvor du har lest eller hva. det så nemlig ikke slik ut da jeg så på hva du faktisk har gjort og hvordan. For eksempel er det tvilsomt å drive innkjøring uten dråpetester for de viktigste faktorene (ammoniakk og nitritt)...men nå burde iallfall karet være være noenlunde innkjørt til å ta den belastningen som fins der nå.

Det er ikke helt ukjent at kampfisk angriper øyne, så jeg holder nok den som den mest sannsynlige årsaken. Ingenting er imidlertid sikkert...gale vannverdier kan gi mange uheldige reaksjoner, og fisken kan også ha blitt skremt og svømt inn i ett eller annet i tanken. Men vanskelig for meg å si, som ikke har sett fisken.

Lysrøret er det bare å bytte like godt først som sist, gamle rør kan ha mye rart for seg. Hjelper ikke det, får du heller komme tilbake til saken.

Når det gjelder glutaraldehyd, tar du nok feil. Ved aerobisk omsetning brytes glutaraldehyd ned til glutarsyre....som videre brytes ned til CO2. En helt annen sak er det at med de konsentrasjoner vi bruker i akvariet, er CO2-effekten svært begrenset, kanskje bare et par ppm. En annen effekt av flytende carbo antas å være at GA bryter ned biofilmen på plantebladene...disse kan da antagelig lettere godgjøre seg den CO2 som faktisk fins. Luftesteinen taper altså. Sjekket du tilbakeslagsventilen på luftslangen, forresten ?

Du hadde bl.a noen hvite småstein i akvariet, så det ut som ? Mistenker da en marmor-kross type stein...og dette er omtrent rent kalsiumkarbonat !

Når det gjelder karbontilsetningen så må jeg bare beklage, men her er det faktisk du som er på avveie. Det er ikke meningen å fremstå som belærende, men dette tror jeg kan være nyttig kunnskap for mange.
Omdanningen av glutaraldehyd skjer som en del av Calvin-syklusen, som er den lys-uavhengige delen av fotosyntesen. Fotosyntesen foregår i plantenes kloroplaster. Det vil si at plantene absoberer glut over cellemembranen, deretter konverteres det gjennom en rekke prosesser til en karbonforbindelse (CO2 eller noe annet) som plantene kan omdanne videre i de neste trinnene av fotosyntesen. Det hersker faktisk noe usikkerhet om nøyaktig hva glut brytes ned til, om det er CO2 eller en mer kompleks organisk forbindelse som plantene kan utnytte. Usikkerheten grunner i at den kunnskapen man har om aerob konvertering av glut er basert på det man vet om mikrobiell metabolisering.
Glutaraldehyd fungerer altså som en erstatning for CO2, ikke fordi det danner CO2, men fordi det brukes som substrat av plantene og danner det samme sluttproduktet; sukker.

Det kommer sikkert til å ta litt tid, men jeg er villig til å gjøre det som trengs for å få pH i balanse, så jeg ser frem til daglig plukking av hvite småstein fremover. De hadde jeg ikke tenkt på en gang, men når du sier det så gir det jo veldig mening. Vekk med dem!
Test steinene, ja...du kan f.eks. starte med å dryppe en sterk syre på dem og se om det bruser/bobler (tegn på CaCO3). En test ii akvarievann-bøtte med pH/KH målinger er et litt mer tidkrevende alternativ. pH er jo i balanse slik systemet er nå, så en ny balanse ved lavere pH må skje vha. andre (eller ingen) buffere. Kranvannet har kanskje en del karbonat også... stadige vannbytter med karbonatholdig kranvann vil naturlig nok holde pH oppe. Med testene i hus blir det lettere å vurdere situasjonen. Hvilke nettbutikker har du handlet fra, siden varene aldri kommer ?

Når det gjelder plantenes nytte av GA, tror jeg ikke det foregår hovedsaklig ved at "helt" GA entrer Calvin-syklusen. Da ville i prinsipp GA forbli i vannet hvis man fjernet alle planter...og det skjer helt klart ikke. Enkelte planter tåler heller ikke GA, bladene får nekroser og smelter ned. Akvarievannet er fullt av levende organismer i form av f.eks. bakterier og sopp. Derfor starter umiddelbart en biodegradering av GA. Man opererer jo også med halveringstider for GA...den er på ca.11 timer, og full nedbrytning finner sted på 48 timer. Og dette uten en eneste plante, kun i vann som er noenlunde sammenlignbart med akvarievann (vann og substrat fra en elv). Som sagt, GA oksyderes til glutarsyre, og slutt-metabolitten er CO2. Det er slik jeg tror plantene i hovedsak benytter GA. En studie på dette kan lese studien selv her, og den siteres av Dow Chemical Company som er en av verdens hovedprodusenter av GA.

En annen liten ting rundt dette med GA er at useriøse produsenter leverer "GA" som ikke er kjemisk rent...bl.a. har man funnet ganske høye andeler av formaldehyd i enkelte produkter. Det får meg til å lure på sammensetningen av alle de nye (og billige !) "flytende carbo"-produktene som har dukket opp. Jeg har ikke så stor tillit til hvor seriøse/ansvarsfulle disse produsentene er, de har en dårlig track record, imho. Akvariehobbyen er et skarpt marked som domineres av penger og priser, og snarveier sparer penger. Ingen akvarister spør etter innholdsdeklarasjoner eller råstoffers sporbarhet. Og akvarister tror oftest på alt de blir servert av vagt men uhemmet skryt som ikke kan etterprøves. Vel...det var nå bare et ekstra hjertesukk fra meg...men jeg har satt vekk carbo-flaska.

Nok en gang; beklager sent svar. Det går i ett om dagen!

Jeg tror vi bare får være enige om å være uenige

Fikk vanntestene fra den norske nettbutikken nå i dag heldigvis! 0 mg/L NO2, 3 dGH, 3dKH, pH = 7,0(+). pH-testen fra Tetra gir ikke så nøyaktige målinger som jeg hadde likt. Hadde ikke byttet vann på 2,5 døgn da prøvene ble tatt så dette ser lovende ut.

Har plukket ut de hvite småsteinene jeg har funnet, dukker opp nye fra sanden med jevne mellomrom. Det viste seg å være et veldig bra tips. La noen i akvariumvann og tilsatte litt eddik så pH = 5 eller lavere. På under et døgn var pH nærmere 8,0! Liten tvil om at de steinene bufrer syre.
Tetra sine tester er ikke så ideelle...flere av dem har for dårlig oppløsning. Når det gjelder pH-test anbefaler jeg deg å skaffe JBL pH 6.0-7.6, god oppløsning og lett å lese av.

Godt at pH-synderen er funnet, da Tydelig at de inneholder CaCO3.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap