Erik's våte verden ;)

Hei på deg!
Tenkte å starte opp en egen akvarietråd i sammenheng med at jeg prøver å ta hobbyen til nye høyder.

Kan vel først fortelle litt om åssen det hele begynte.
Det var en vakker sommerdag akkurat året husker jeg ikke men tipper det var rundt 2001. Jeg var med min far på jobb og der skulle vi renske opp i fontenen i parkanlegget. Da vi hadde fått tømt den så si helt for vann og ryddet unna en del steiner fikk jeg øye på noe. Til alles forundring lå det en skjørtetetra på bunnen i fontenen, riktig nok ikke til å redde. Men hans bror eller søster som vi fant to minutter etterpå var i live, dermed ble den adoptert av meg og fikk en bolle på 1,5 liter. Jeg ville jo selvfølgelig ha noe annet enn den dumme lille bollen og maste på mine foreldre om å få kjøpe et akvarium. Samme året på min bursdag i August fikk jeg da altså mitt første akvarium, en sju liters sekskant uten noen form for filter, varme eller lys.
Det eneste jeg hadde av info var en brosjyre der det sto litt om vannbytte og hold av fisk i bolle. 2-3 liter vann ble byttet hver uke og jeg hadde i både salt og aquasafe, med andre ord gode rutiner. Utrulig nok levde skjørtetetraen ganske så lenge, så mye som 1-2 år er jeg ganske sikker på. Trur det var mye på grunn av rutinene jeg hadde.
Jeg gikk jo selvfølgelig litt lei av å ha en bolle stående på kjøkkenbenken så etter bursdagen min i 2003 gikk en del av pengene jeg fikk til å kjøpe et akvarium på 54l, merket er Rena og jeg bruker det fortsatt den dag i dag.

Trur det var i 2007 jeg gikk ganske lei akvariet og kuttet det ut for ca 1/2 års periode. I 2008 var det "påan igjen", levendefødere av den enkle typen og kjøp av et 110 liters Juwel akvarium som jeg fikk til bursdagen min denne gangen også!
Høsten 2009 fattet jeg interesse av å ha et kar med bakgrunn så jeg kjøpte like godt en BTN slimline som jeg installerte i mitt 54l akvarium.
Var så godt fornøyd med resultatet så jeg har for ikke mange dagene siden kjøpt BTN moduler til 110 literen. En T og en U modul, U modulen har jeg delt i to. På bildene jeg legger ved kan man se modulene som blir limt på. Håper det blir så knall som jeg trur.

Det var vel nok om mine tidligere år. Per i dag konsentrerer jeg meg om oppsettet av 110 literen. Videre har jeg tenkt å prøve asiatisk oppsett i min 43 liter. Også har jeg en 19 liter som det skal limes BTN slimline inn i.
Min 54 liter er og blir hjem for reker og dvergtannkarper.
Interessen går på levendefødere, apistogrammaer, reker og noen andre fisker.

Litt mye tekst men det får gå, så har dere der ute noe å lese på :p
Da har silikonen tørket nok til at jeg har snudd karet og fått tatt noen bilder.
Gratulerer med tråd... !
Det der ser supert ut! Blir spennende å se etterhvert som du får det ferdig.

Og grattis med egen tråd!
Takk takk!

Slenger opp noen flere bilder, to av filtermodulen, et av det som skal bli klekkeri for artemia.
Gikk med ca 3 liter bioballer og sikkert like mye blåfilter i modulen.
Har også begynt å legge på solfilm på akvariet, skal sote bakgrunnen og ene siden.
Tok en liten fylle test av karet med ny limte moduler for to timers tid siden, den ene modulen lekker så måtte lime litt mere. Er ikke noe særlig å få vann i moduler uten sirkulasjon.
Blir vel å sette opp karet i morgen kveld, hvis modulen jeg har limt mere på er tett.

Var innom Buddy Hamar i dag, der så jeg til min store glede/overraskelse at de hadde -30% rabatt på røtter. Fant meg fire små røtter à 400 gram til en fin pris av kr 16,50,-
Da var den ene modulen tett, karet er fylt og røtter samt eikeblader ligger på bunnen med råda sand 0,4-0,8 mm.
11 grader i vannet, passer bra til ørret! Varmekolben får kjørt seg litt nå :P

Får mest sannsynlig en pakke fra webzoo i morgen. Bare å glede seg.
Her har dere der ute et par bilder!
Litt døtt i denne tråden, hva skjer?
Skjer ikke mye, solgte unna noe fisk og planter i dag.
Vasket noe eikeblader og slikt, gjort om filteret litt. Satt på L røret så jeg fikk pumpa litt lengre ned, har også boret på 4 stk hull á 6 mm et stykke opp på modulen, så nå er pumpa litt mere sikker med tanke på at filteret kan tette seg nederst.
Takker for L rørvinklene du kom innom med i går Zlippn!
Den er god, da hjelper du meg kanskje i helga da?
Hadde tenkt å vaske vekk noe greier fra ene rota i akvariet i dag, men når jeg løfta på den hadde vist kakaduemor lagt egg. Da får det bare vente.
congratz

får håpe de vokser opp denne gangen da!
Ja, er jo 20 kobbertetraer mindre så sjansen øker jo betraktelig.

Synes det var litt rart at det var 20 kobbertetraer sånn plutselig når jeg solgte dem, var 18 når jeg telte dem før.. Oppdrett? :S
uvisst det, opptatt nå eller?
Etter som det er uvisst lar jeg saken ligge, men aner oppdrett. Karet var jo overgrodd og muligheten er der.

Er ledig i kveld. Trenger du hjelp til liming av moduler?
ja, lime siste delen med moduler, og feste på dørene på skapet, så hadde vært kjekt det!
Uuuups!
Heisann Erik!

Ser at jeg har laget personlig tråd med overskrift nesten maken til din! :O Det var virkelig ikke meningen!

Ville bare si det, så du ikke trodde jeg hadde "stjelt" navnet fra deg! :P

Ha en fin dag videre og videre lykke til med akvariene dine!

Mvh
Beate
Hehe, gjør meg ingen ting.

Trur ikke jeg er den første her på forumet med en sånn trådtittel!
Tilfeldig bekjentskap
© Nadia Oslund
Reklame for plussmedlemskap