En nybegynners verden av akvarier!

Dette kommer vel til å bli en litt "userriøs" tråd, men her kommer jeg til å legge ut om nye hobby! Å lese om verdenen til en nybegynner akvarist kan jo kanskje få fram litt latter i en som har drevet med fisk en stund, så bare hold dere fast!
Neida : )

Jeg fikk kanskje en litt brutal start på den nye hobbyen min da jeg gikk rett til dyrebutikken uten å lese på noe forum først. Visste jo ikke at det fantes fiskeforum heller!
For å gjøre en lang historie kort, så ble jeg vel kanskje litt feilinformert av damene i butikken, og dro hjem med to 5.5l kar.
Kar 1:
2 algespisere av noe slag(sånne små)
10 neontetra
1 kampfisk

Kar 2:
3 guppy (1 hann og to hunner)
1 til sånn sugekoppfisk

Fant jo fort ut at her trivdes ikke kampfisken min, og søker litt rundt å finner dette forumet!
Etterhvert som jeg leste følte jeg meg bare mer og mer dum, rett og slett. At jeg kunne være så dum!
Fant ut at akvariene var alt for lite, med for mange fisk. Fikk ikke høre noe om innkjøring, vannverdier, planter, filter eller noe.
Skjønte at jeg var blitt rimelig "lurt" av damene i butikken.. Gikk for å kjøpe et større kar til fiskene mine, et 63 l
Det står nå og kjører seg inn, men må prøve å få det til å gå litt fort, for fiskene kan ikke bo så trangt, så lenge. Det skjønner tilogmed den uerfarge MEG!
Derfor puttet jeg oppi tabletten jeg fikk med, med naturlige akvarie-bakterier(vet ikkeno om det virker, men kunne vel ikke skade?), fylte opp det nye akvariet med nesten alt vannet fra de gamle akvariene og resten springvann, og puttet i dag oppi 5 av tetraene.
Håper tetraene klarer seg, og at jeg får rettet opp i tabbene som har skjedd.. Vet ikke om jeg gjør det riktig men :o
Føler meg VELDIG nybegynner nå!

Nå må jeg bare vente å håpe på det beste

Kampfisken Fredrik:
[External Image]
Aww, når jeg kom hjem fra skolen i dag, så lå guppy hannen min død på bunnen av akvariet..
Fryktet at dette var grunnet neontetraene, siden eg har sett dem kakke litt på ham. Så for å unngå at hunnene også skal dø, flyttet jeg neontetraene midlertidlig tilbake til 5.5 literen, til jeg skal levere dem i dyrebutikken igjen

Skal til jessheim i morra, så får jeg se om jeg finner noen butikker med en fin guppy-hanne til meg igjen Hvis jeg kjøpe fra forskjellige steder så er det mindre sjangs for innavl også. Tenkte jeg skulle kjøpe noen fler planter også!

Og, enda en nyhet! Snakket med gamle ste-faren min i stad, og han hadde et 21 liter akvarium jeg kunne få, så nå har jeg enda et
Noen som har noen forslag hvordan fisker som passer enn i og trives i en 21 liter?

Den elskede, døde guppyhannen min..
[External Image]
Har jo skjedd noen endringer her nå da
-De to gjenværende guppyene og to SAE(?) malle går i 63 literen, håper på å få tak i en hann til i morra

-Kampfisken og en SAE(?) malle står i 5.5 liter, disse tenkte jeg skulle få lov å flytte i 21 literen når den er innkjørt : ) Noen som vet om en fisk som kan gå i dette karet sammen med kampfisk? Kampfisken har en type lav selvtillit, så han må ha noen som er snille mot han

-(alle teontetraene står i en 5.5 liter, alt dette skal jeg levere tilbake til dyrebutikken pga. feilinformasjonen jeg fikk, DET kaller jeg god service! 1. stk fornøyd kunde iallefall)

Etter denne flyttingen på fisker kommer jeg til å få en 5.5 liter til overs på skrivepulten min der jeg tilbringer mye tid.. Og det er jo koselig å ha noe selskap der. Hvordan er det med reker og snegler ogsånn? Det høres utrolig spennende ut! Og/eller kan kampfisken gå med reker?

Guppyhannen med damene sine:
[External Image]
Legger ut et bilde av mine to 5.5 litere jeg : )
Veldig lite innredning i de..
Som sagt, den med tetraene i, skal tilbake i butikken, alt sammen, så fort som mulig.
Og den nadre skal jeg til jessheim å handle planter til i morra
Hei,

SAE kan bli ganske store. Mine var 10 cm og 240 litern var nesten for lite for dem. De burde gå i 63l, eller at du bytter de i feks Otto. Legg gjerne ut noen flere bilder av fiskene dine
er nybegynner jeg og.
ble lurt til å kjøpe 4 SEA til 35L min men dem er så flittig, jobber hele dagen med å holde akvariet rent.
dem har fått en ny eier nu, men skal bo i akvariet mitt til de blir får store.
da blir det otto på meg.
det finnes håp får sånne som oss takket være dette forumet
OIIIII!! :o Det visste jeg ikke i det hete tatt :s
De sa at SAE ikke ble større enn ca. 5 cm.. jaja, da får leve i karet til de blir store, så får jeg finne ny eier da : ) de er jo flinke!

Skal til jessheim å handle litt nå, så legger ut bilder da jeg kommer hjem : )
Eller til uka, for da får jeg igjen speilreflekskameraet mitt
Hvis du ikke har reist til Jessheim enda, vil jeg sterkt anbefale deg å vente med å kjøpe mer fisk til du har innkjørte kar. Det vil spare deg for mye arbeid og potensiell fiskedød.
ja, dro til jessheim 15 min etter du skrev innlegget, og kom hjem nå med en ny hannguppy og en black molly..

Men har forsåvidt kun et kar til innkjøring nå, og det skal nok stå tomt til over jul så
Hvor lenge har de forskjellige akvariene dine vært oppe og gått?
Ikke lenge, desverre : (

Visste ingenting om fisk da jeg fikk akvariene, og ingen i butkken sa et ord om innkjøring :s Så kom hjem og puttet fiskene i med en gang..

De har stått oppe i tre uker nå, og alle fiskene ser ut til å ha det bra så.
Da ville jeg fulgt ekstra godt med nå. Ved ca 3-4 ukers tid kommer nitritt toppen og den kan ta livet av fiskene dine om du ikke følger godt med. Har du nitrit dråpe test?
Jeg skulle kjøpe nitritt tester på jessheim i går, men det hadde de ikke inne D:
Nå har jeg tatt noen bilder av fiskene og tanken min
enjoi
Så arti med hester i! Det har jeg aldri sett før
haha, takk for det! :p
Men de er nok bare oppi der til jeg får tak i noe ordentlig pynt : ) tenkte jeg skulle ta meg en tur ut til våren og finne fine steiner, osv. syns det er finest med naturlig pynt i akvariene jeg
Så litt kjedelig ut nå, uten noe pynt, så da havnet de to hestene der : ) Mallene mine elsker å sitte på dem også, forresten!

Nå for tiden går jeg egentlig bare å venter på guppy-yngel.. Og håper at noen vil overleve
Vil ikke ta de ut i yngelkar osv, for jeg mener at det er best at naturen går sin gang. Da er det kun de sterkeste og "beste" som overlever, så er det "sikrere" å få friskest som mulig fisk

Ettersom dette er en nybegynner-tråd så følger vel spørsmålene med, regner jeg med? hehe, bare har et LITE spørsmål til dere.

[External Image]
Dette er black mollyen min poppy! :p hehe, fint navn. Jeg var i dyrebutikken og skulle ha en ny guppy hann, siden den forrige døde.. Men når jeg fikk øye på denne så ble jeg heelt forelsket! Har sett bilder av mollyer, men ingen hadde så fin farge og deeen pene halen! Ser nesten litt hai-aktig ut. Alle de andre black mollyene der hadde en rund "vanlig" hale, mens det var to som hadde litt mer spesiell og "elegant" hale De var superfine, og jeg bare måtte kjøpe med en hjem!

Damen i butikken sa at molly og guppy går fint sammen, stemmer dette?
Og trives molly alene, sammen med bare guppyer? eller bør det være to hunner, og en hann? Tror min er hunne

Kjempefin altså!
lurer på om det er noe galt med den ene guppy-hunnen min nå :o
I stad lå hun på bunnen, og svømte skeft, og ville ikke spise noe særlig heller.
sykdom her?
De andre fiskene ser helt friske og normale ut.

Fant en såkalt "pestsnegle" i det ene karet mitt som er til innkjøring for et par daer siden også :o Tror de må ha fulgt med pynten jeg putta oppi der, fra det andre karet mitt. Som igjen har fulgt med fra dyrebutikken i en plante jeg kjøpte for en stund siden. Haha, tilfeldigheter her? :p
Puttet sneglen i sin egen lille bolle, så kan den bli stor, uten av å bli mat først
Kjenner meg igjen kan du si...
Jeg begynte selv med et alt for lite kar med alt for mye fisk. Vedkommende på butikken solgte meg et 26 liters start sett (dyrt) og sa at jeg kunne ha opp i fisk 2 dager senere... dum som jeg er gjorde jeg nettopp det, men det gikk bra... de fiskene lever stort sett enda... det var 2 platy 1 kampfisk (primo victoria) og 2 otocinclus (disse to ottoene fikk en spennende fremtid noe senere, de overlevde en nitrittboom som tok kneekken på 3 l-46 jeg hadde skaffet meg... så de som sier at otto ikke er hardfør kan gå å legge seg, vannet hadde saft farge på testsettet...)

Uansett gikk jeg som deg ganske kjapt til anskaffelse av litt større kar, en 240 liter kom i hus etter 2 eller 3 uker, en 50 liter noe senere som igjen er skiftet ut med en 250 liter... galskapen har ingen ende...

en liten komentar angående snegler forøvrig, om det skulle vise seg å bli alt for mange, som det ofte blir kan du anskaffe deg botia, jeg hadde selv dvergbotia først, men de var ikke snill med primo (nappet halen) så de ble byttet ut med botia histronica (stavet feil sikkert) som gjorde en god jobb med å holde sneglebestanden på et akseptabelt nivå, dog ble de litt for glad i musling, så de ble byttet ut med mer corydoras isteden :P

som nevnt har heg gjort mange tabber selv, der den største var å stole på han på butikken jeg var på først... Nå handler jeg et annet sted kan man si

Ser frem til flere oppdateringer her

Endre
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap