Marias akvarieeventyr; fremgang og motgang =)

Da er tiden inne for å begynne. Faktisk, så har jeg allerede begynt.
Sommerfugldrømmen min startet for et år siden. Jeg husker spesielt da jeg før jul i fjor lurte på om jeg skulle skrive eksamensoppgaven min om fisk og akvarie, men jeg valgte Spåkunst istedet. Jeg husker veldig godt jeg satt i biblioteket i Drammen og satt og bladde i akvariebøker, og der så jeg den; den fargerike lille fisken, sommerfuglcikliden, og jeg ble forelsket.
Siden den gang har jeg drømt om å ha en sommerfugl i karet mitt, en eller annen gang. Den ene gangen er nå. Jeg har vært og kjøpt sand på biltema sammen med en venninne, og til og med kjøpt 10 kardinaltetra til. Det hører faktisk med en liten hendelse til dette:
Da vi hadde kjøpt sand og fisk var vi på vei hjem til meg. Venninna mi skulle på jobb om en halvtime så vi hadde dårlig tid. I all automatikk svinger hun av på motorveien og kjører mot Lier; Obs.... Vi skulle mot Strømsø.
Veien går mot Lier, og hun har altfor dårlig tid til at hun kan kjøre meg helt hjem.
Jeg tar med meg posen med fisk ut av bilen, hopper av på CC senteret, og får i oppgave å gå hjem til Marienlyst. Med fiskeposen i hånda.
Jeg klarte dette ved å putte posen med fisk under jakka. Jeg så jo gravid ut, som folk stirra! Men fiskene hadde det i allefall varmt.
Da jeg kom hjem var den ene fisken død, desverre. Men 9 av 10 er ikke dårlig! Stakkar de tålte alt slags bråk. Gikk ved siden av motorveien, noen tog kjørte forbi et par ganger osv osv...

Nå har jeg renser akvariet for grus og puttet sanda nedi karet. Venninna mi kom nettopp med sanda, som hun hadde med seg på jobb. Jeg kunne jo ikke bære 34 kg sand på armen i tillegg på vei hjem.
Så nå er det bare å vente! Gleder meg til å putte alle fiskene oppi
Aller mest gleder jeg meg til å få de bolivianske sommerfuglciklidene!
Men den tid kommer



Planen min:
Sand fra biltema - Check!
15 kardinaltetra - check!
2 Bolivianske sommerfuglciklider
2 Gurami

Så spennende !!! Tenker jeg vil følge denne utviklingen din her Kanskje du kan poste noen bilder som viser fremgagne din?
Har selv noen palettciklider som ikke er så fargerike som B. sommerfuglsiclider, men vakre endog
Så hyggelig at du vil følge med! Da må jeg få postet noen bilder, får spørre kjæresten min om han kan lære meg hvordan jeg gjør det...

Sitter og stirrer på karet for øyeblikket. Det er bare tåkete, man kan såvidt skue 10 cm inn i akvariet. Jeg spør meg hele tiden hva jeg egentlig driver med: Hører på nyttårsrakettene fyke utenfor, drikker siciliansk vin fra italiaturen min i April, og stirrer inn i et tåkete akvarium, og har antageligvis mer lyst til å putte fiskene i akvariet, enn å faktisk se på nyttårsrakettene. Hva har skjedd med meg?! XD
Litersyken har slått til for fult rett og slett! Vi er mange mange som ikke har sluppet unna den gitt... Du får bare føye deg til rekken med "tittere"
Sitter selv lange stunder hver dag og bare ser... Fiskene har jo alle sin egen personlighet som er utrolig intressant! (Tv...hva er det???)

Du får definitivt få din samboer til å vise deg! Det er ganske enkelt når du først har kommet inn i det ) Lykke til!!!
Jess, litersyken har jeg forøvrig hatt i snart 2 år Kan derimot ikke få flere akvarier desverre, fikk såvidt kranglet meg til å ha ett 110l p.ga huseieren.
Det har vært oversvømmelse her p.ga kloakk før, de måtte bytte ut alt av gulvene osv, så skjønner at hun var utrolig skeptisk. Da hun så akvariet etterhvert i leiligheten så måtte hun innrømme at 'det så jo egentlig ganske fint ut, det lyste opp leiligheten godt'!! det gjorde meg superglad :o)
Derfor er det begrenset hva jeg kan gjøre med hobbyen min, men etter at jeg kom skikkelig inn i dette med vannverdier så ble det bare enda mer gøy!
Nå kan jeg plukke ut fisker og samtidig vite at det har det godt
(tok meg 2 år å sette meg inn i dette med verdier forresten... utrolig nok!)

I går kveld før jeg la meg slapp jeg løs alle kardinalene: og fyyyyyyyy søren så nydelig det ble! En liten strøm av blå og rødt svømmer i stim over roten, fikk nesten tårer i øynene når man først kunne se dem da grumset la seg litt!
15 stk er nydeligere enn 6 stk for å si det sånn!
Det er derimot ganske mye brunt støv og grums som har lagt seg oppå sanda...
Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette. Forestiller meg at dette er 'en del av kulturen' som holder fiskene i live så tørr ikke å slamsuge det vekk. Eller er det bare 'dårlig' slam og rester fra grusen jeg hadde?
Har innmari lyst til å bytte noen liter med vann men burde kanskje vente.... og la fiskene få litt fred?

BTW målte verdier på nytt i dag: Ph er på 7.2 og GH er på 5, ikke 6 som jeg trodde.
Dvs ph er for høy for kardinaler men skal jo ha gurami, så burde ha ph på 6.5, som da allikevel er 0,5 for mye for kardinalene :/ Vet ikke helt hva jeg skal gjøre....
Og siden jeg skal ha eplesnegler har jeg bestemt meg for å ha litt høyere GH, vet bare ikke hvordan jeg gjør dette >_>
Bilder!

Bilde 1: Slik så det ut før, med platy og molly som nå er gitt bort, og grus som nå er blitt til sand.

Bilde 2: Slik så det ut etter bytte til sand.... kremt.

Bilde 3: slik så det ut i dag tidlig da grumset hadde lagt seg litt ned.
Ser fortiden slik ut enda, vet ikke helt hva jeg skal gjøre, vannbytte eller ikke.
Vannbytte frister veldig!
Når jeg nå ser på bildene, og ser på akvariumet mitt, så ser jeg at plantene var relativt større før... Ser jo ikke ut som samme plantene lenger!
Jeg bruker sånne gjødsel sticks..... men det er kanskje ikke nok Ser ut som om to av dem har visnet helt.
koselig tråd dette =)
tips til plantene, planter som tar opp næring igjenom røttene trivs ikke i sand da det blir for tett for dem og de får ikke "puste" trekke opp næring.
så vil anbefale deg å kjøpe planter som du kan ha på røttene som aniubas, javabregner osv =)

ellers syntes jeg det ble veldig fint med sand.
men siden du først er litt på den sørameikanske siden(sommerfuglciklider) kan du jo bytte ut guramiene med øksefisker og ha noen maller, fks et par ancistrus.

Jeg bruker flytende næring og det ser ut som går bra. Men skal få tak i mange flere flyteplanter som skal fylle opp karet.
Ciklidene lar ikke plantene være ifred i sanden allikevel

Tenkte jeg skulle fetse noen på røttene i karet også. Blir sikkert veldig fint å få de litt opp i høyden
Det er jo direkte feil å si. Det er en gammel myte å tro på at akvarieplanter ha grus! Planter trives utmerket i sand! Det kan tusenvis av akvarister skrive under på! Vet ikke helt hvor du har fått det fra at man ikke kan dyrke akvarieplanter i sand? Jeg har masse planter, og alle står i sand og har gjort det i flere år.

Unntaket er selvsagt planter med spesialiserte vekstformer, slik som javamose, javabregne og anubias. De skal ikke i bunnlaget uansett type bunnlag.
Alle andre kan dyrkes på sand.

Til trådstarter :

du har (iflg bildene) f.eks. Cryptocoryne, og disse har jeg (og mange andre, som sagt...) dyrket i sand med hell. De trenger godt med næring. En annen ting med Crypto'er, er at de smelter ned ved store forandringer (f.eks en brå endring i form av et ekstra stort vannbytte gjort med veldig kaldt vann eller totalt endring i vannverdier). Da ser de ut som dine gjør nå, men du tror sikkert de har visnet ned for godt Det har de ikke. Slamsug bort det som ligger av planterester på toppen av sanda, og la rota stå igjen. Etter et par uker vil den begynne og vokse ut på nytt, og vil etterhvert bli like bladrik og stor som før.
ee... Mona.. mange planter som trivs i grus trivs IKKE i sand, fordi det blir for tett for dem!
men det er da mange planter som kan trives i sand, som fks valleserina, dverg sverdplante osv men de aller fleste planter "kveles" i sand.

hvis fiskebolle sine planter dør nå, og har trivdes i grus så tror eg grunnen er at det ikkje er planterr som trivs i sand!!

det er en grun til at planteentusiaster har grus under sanden...
Takk for svar alle sammen Jeg tror også at plantene trives i sand... Jeg forstår ikke hvorfor de ikke skulle gjort det. Men flere flyteplanter kan jeg nok ha....
Men dette med gurami. Var en annen som også sa at sommerfuglen og guramien ikke kom til å trives, stemmer dette? :S Hvorfor burde jeg kutte ut gurami og skaffe meg øksefisk? Ancistrus har jeg jo fra før av også.

Jeg burde også kanskje ha flytende gjødsel? Istedet for sticks....
Trenger man sånn 'bunnæring' som jeg har sett mange har?

Mona o: ok! Det forklarer litt. De var jo så store og fine, nå er de bare kladder med blader. Men da gjør jeg et vannbytte da, så får jeg bare passe på med temperaturer og slikt, kan godt hende at de ble sånn da jeg bytta akvariebord.... Da tømte jeg nesten ut alt vannet, det kan ha vært en stor påkjenning for dem.
Kanskje jeg skal putte sticksa mine rett under plantene... Kan jo prøve det.
nei bare tenkte siden du skulle ha bolivianske sommerfuglciklider som hovedfisk, kunne du hatt andre fisker fra samme elv =)
da guramier er asiatiske og bolivianske sommerfuglciklider er sør amerikanske.

guramier er noen veldig sterke personligheter og det er også ciklidene så kanskje øksefisk ville passet bedre sammen med dem, eller en annen top fisk fra sør amerika.

vil du ha gurami ville jeg vurdert den knall blå dvergguramien =) de er rå flotte.

kan godt vær dine planter fikk sjokk.
Åja, ok Da skjønner jeg. Jeg tenkte å ha et rent sørameriknsk kar, men falt helt for guramien. Jeg får jo se da, kan kikke på denne øksefisken og vurdere det derifra

Angående plantene så har jeg nå rota litt i karet og fant ut i ren forbauselse at jeg ikke hat tatt den koppen helt av... Bunnen av koppen den kom i, og den ekle vatten som følger med satt på enda. Ikke alt, men sikkert nok til at den umulig kan å fått så mye næring! Kanskje det er derfor de smelta sammen, haha
Jeg sliter sånn med de vattkoppene hver gang jeg kjøper planter, er det noen spesiell metode man bruker for å få dem løs? Jeg river av så mye vatt jeg kan, sist gang var jeg nødt til å klippe av selve koppen, men fikk ikke løs bunnen fordi jeg ikke ville klippe i røttene til planta. Eller skal man klippe i røttene? Deretter putter jeg hele i sanda/grusen....
BTW så ble dem ikke sånn pga sansa uansett, for de vokste jo opp i grus, sanda kom jo i går....

Nå har jeg renset den ene planten, tok den litt fra hverandre, klippet av restene av koppen, og fikk vekk så mye vatt som jeg kunne.... Så stakk jeg restene av den sticken under planta. Skal gjøre det med de resterende to også.
katie_Discus&L200
ee... Mona.. mange planter som trivs i grus trivs IKKE i sand, fordi det blir for tett for dem!


Jeg aner ikke hvorfor du har fått denne idèen, men det spiller ingen rolle at du ikke tror meg Tror du bare får se deg rundt her på AF og spørre. Det er like vanlig å ha sand som det er å ha grus. De fleste akvarister jeg kjenner til har sand, og fullt av planter!

Selvsagt kommer det an på hva slags sand man velger. Velger du feil sand, klart det er fare for å mislykkes med plantene. F.eks. er det helt feil å kjøpe chinchillasand med kornstr 0.33 mm,det blir det for klamt for røttene. Men sandtyper som Biltema-sand og Rådasand med korn str 0.4 - 0.8 mm og opp, passer helt utmerket til akvariebruk og akvarieplanter. Da stortrives plantene i sand. Helt garantert!
I går slamsugde jeg bunnen for noe av det brune laget, renset filteret (det var jo fullt av gugge, litt for mye av det gode...), slang en dæsj -ph og en skje salt i vannet, fikset plantene og skrudde opp varmen noen grader.
I dag er karet så rent som det aldri har vært, og kardinalene storkoser seg!
De svømmer nesten helt opp til vannflaten men viser også godt at de er redde for det som er over vannet. Stikker en fisk snuta opp av vannet så piler han like fort ned igjen! Utrolig gøy å se på
Nå er det virkelig liv i karet Jeg kan egentlig se for meg at jeg kanskje ikke trenger to typer fisk til... Kanskje jeg bare skal klare med med sommerfuglene eller guramien... :/ Med så mye liv og røre så er det jo uansett noe å se på ^^
Har fylt på med en bøtte med vann og ph senker til som jeg skal helle i akvariet i kveld.
Men snart er jeg tom på -ph greia så da må jeg finne på noe bedre :/ Finner kanskje noe på dyrebutikken... Vil gjerne ha noe som holder, en buffer av noe slag, for kan tenke meg at det kommer til å være store endringer i ph'n om jeg ikke holder det ved like selv.....
Dagens bilder Prøvde å ta bilde av idyllen men vanskelig når de stimer når jeg står foran karet, pluss at jeg tar bilde med htc mobilen min XD
Nå som jeg sitter i sofaen og de merker roen så er de over hele karet igjen..... Men får ikke tatt bilde av det! :P
Veldig fint )

Har du tenkt til å ha et par av sommerfuglciklidene, eller skal du ha flere? Lurer på hvor mange som kan gå sammen i karet uten at det blir tull

Lurer på om jeg skal droppe gurami foreløpig, virker som om de lett kan bli syke....?
Hadde bare tenkt på et par ja, noe mer enn det er det vel ikke plass i på 110 liter.
Det blir nok bare cikliden.... Noe som jeg syntes er utrolig trist for jeg gleder meg sånn til guramien. Nå er det jo sommerfugldrømmen jeg har hatt hele tiden, så syntes det ville vært litt teit om det pluttselig skal bli guramidrømmen istedet....
Men; Hvis de dør, sa skal jeg absolutt skaffe en gurami! Såmangt jeg ikke er helt hekta på sommerfuglene da og vil ha flere da... :P

Det at det står at de blir lett syke henger sikkert sammen med oppdrett, slik som at de vanlige sommerfuglene også blir lett syke p.ga dårlige gener....
Hvis man holder verdiene riktige og stabile så kan jeg ikke tenke meg at det skal bli noe vanskeligere enn å holde en sommerfugl :/
Bare for å sette sluttpunkt for påstanden om at planter blir "kvælt" i sand...


Planteakvarium nr 1
Planteakvarium nr 2

Det finnes ytterligere hundrevis, ja tusenvis av bilder av medlemmenes akvarier her inne som viser planter i sand. Så jeg vet ikke hvor våken Katie har vært når hun har sett på andres akvariebilder, siden hun ikke har fått med seg noengang at
sand + planter = suksess

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap