Brittis våte verden

Hei!
Tenkte å prøve meg ut med min egen tråd her, da. Greit å ha en plass å loggføre alt?

Kan vel ta en introduksjon:
Jeg er ei jente på 21 år, som fikk akvariedilla på ungdomsskolen. Da jeg i 9ende hadde arbeidsuke, var jeg så fast bestemt på å få jobbe i dyrebutikk, så når jeg ikke fikk plass hos dyrebutikken i Kristiansund, fikk jeg meg heller en ukes arbeid på Tropehagen Zoo på Valentinlyst i Trondheim istedenfor. Bestemt ung dame, tydligvis! I 10ende hadde jeg en del akvarier. Det var 250l, 126l, 100l 60l, 40l, og to 19l, samt et plastakvarie som jeg brukte til yngel (på størrelse med 19literne). Alle akvariene bortsett fra 100l hadde jeg på rommet mitt, så jeg hadde det ganske fylt opp der, men jeg likte det. Etter hvert så måtte jeg slutte (sykdom i en del akvarier tok knekken på lysten til å fortsette, samt jeg ble selv ofte syk pga høy luftfuktighet på rommet).

Men så kom lysten tilbake! Da jeg flytta til Trondheim bodde jeg først på et veldig lite rom i et bofellesskap. Her følte jeg meg som en kampfisk i en 2l, men klarte meg fint. Hadde ikke plass til akvarier. Så når jeg og samboeren flytta inn til vår egen sokkelleilighet, kom planene kjapt på plass. Hadde jo ikke solgt noen akvarier, så jeg bestemte meg for å få opp 126literern til Trondheim. Det ble satt opp, og jeg belaget meg på å vente i 5 uker før jeg skulle få fisk i hus.

Dessverre gikk jeg innom Tropehagen Zoo, og ble forelska i dvergkulefiskene de hadde der. Jeg gikk hjem, leste alt jeg kunne om de, og bestemte meg for at disse skulle jeg ha. Kjøpte en 60l av ei hyggelig dame her på forumet, som leverte den på døra til meg, og hadde medbragt filterguffe. Her flytta det inn 3 kuler. 2 falt fra, pga hvitprikk. Medisinene fungerte ikke, men fikk nye kuler fra dyrebutikken. Så nå bor de sammen med 4 amanoreker, og en liten ancistrus som de ignorerer helt.

I 126literen som omsider var ferdig innkjørt, flytta det inn 7 corydoras paleatus, 2 sommerfuglciklider, 9 kardinaltetra og 1 liten ancistrus. Henta et ancistruslekspar og en liten L144 hos en hyggelig fyr på forumet, og kjøpte inn skiferhule. Sommerfuglene la egg, men de ble spist opp. Tror nok ikke dette akvariet er det beste for de å leke i, drømmer om et leksakvarie for disse to. Skiferhula kom i hus, ancistrushannen oppdaget den, og det ble lagt egg. De klekket i går, så her er jeg veldig spent på hvordan det skal gå.

Det er også 3 platy som bor i 126literen. De ble omplassert fra et akvarie lillesøsteren min lånte av meg. Pumpen i karet hennes hadde dødd, så hun ventet bare på at alle fiskene skulle dø før hun skulle starte på nytt. Jeg ble litt sint, krevde å få ta med de siste overlevende tilbake til Trondheim, og her har de trivdes godt siden da.

126literen har også 11 kirsebærreker, og muligens 2 grønne reker som jeg fikk tak i hos hyggelige Sissimor på forumet. Hun hadde også gjort klar en boks med snegler til kulene mine, og pistia. Kjempesnilt! La noen av sneglene i hovedkaret med håp om å få de til å formere seg mer her. Ellers hadde kulene en festfredag, og det var gøyalt å se de jakte på maten.

Det var et langt sammendrag om det som har skjedd hos meg så langt.

Legger med et bilde av en paleatus, som jeg sendte inn til fiskebasen. Det ble godkjent!
[External Image]
I dag fikk jeg samboeren til å dra å kjøpe to paleatuser til, sånn at vi har 8, pluss en kardinaltetra som gjør at jeg har 10 av de. Mye bedre med runde tall. =D Skal også skaffe tre små kamerater til L144en vår, og forhåpentligvis får vi forskjellige kjønn når de vokser opp.
Gratulerer med godkjent bilde og flott fiskevalg, skal følge med i denne tråden
Marita, tusen takk! Koselig at du vil følge med.
Uff, nå har jeg tatt ut noen av ancistrusyngelen som er i en boks oppi akvariet, med en luftestein i. Skal kjøpe en ny boks sånn at jeg kan bytte imellom disse to hver dag. Skulle hatt en easy breeding box, eller et akvarie til! Fremdeles noen igjen i hula i storakvariet også, så får jeg se om jeg får til dette. Første gangen med yngel som ikke kommer fra levendefødere.
Ancistrusyngelen lever ennå, men jeg synes ikke jeg ser de spise noe. Har prøvd med forvellet salat, agurk, og en smudret malletabelett. Men nå er jeg sikkert en alt for bekymret "hønemor". Skal i dag prøve med frosne erter og spinat også, så får vi se om de ser ut til å like det. Tror jeg telte 27 yngel i boksen. Aner ikke hvor mange som er igjen i hula i akvariet. Spennende, men er såå redd for at jeg bare kommer til å drepe alle de søte små!
Ancistrus-barn er noen tøffe skapninger, og de finner seg lett mat der det er å finne
En skive squash fungerer fint her, da sitter alle de små klistret på den på kort tid, tetratabimin er også populært. Så bare fortsett som du gjør, å gi de litt forskjellig så får de nok i seg det de skal
Du kan jo ta en titt på magene deres?
I begynnelsen er den flat, men etter noen gode måltider skal den bli synlig rund og god.
Gratulerer med yngel forresten, malle-barn er kjempesøte
Marita Ekdahl
Ancistrus-barn er noen tøffe skapninger, og de finner seg lett mat der det er å finne :) En skive squash fungerer fint her, da sitter alle de små klistret på den på kort tid, tetratabimin er også populært. Så bare fortsett som du gjør, å gi de litt forskjellig så får de nok i seg det de skal :) Du kan jo ta en titt på magene deres? I begynnelsen er den flat, men etter noen gode måltider skal den bli synlig rund og god. Gratulerer med yngel forresten, malle-barn er kjempesøte :)


Squash ja, det la jeg til på handlelista i dag. Takk! La oppi en skive for ikke så lenge siden. Ser ingen som sitter på den ennå. Uff, tror nok ikke de vil starte heller om jeg sitter der å glor på dem. Så tidligere i dag at noen av de hadde runde mager i hvert fall. Tusen takk, de er virkelig fantastisk søte!


Men i dag så mista jeg 8 yngel. :/ Disse hadde flate mager, og lå bare opp-ned. Blir oppriktig lei meg jeg. Kan hende de døde siden jeg tok vann fra hovedakvariet til å starte med når jeg flytta de ut i boksen, og jeg i dag fant ut at det var nitritt der. Satt og så på coryene mine, og alle pustet så fort, så jeg ante at noe var feil. Så når jeg dro fram testen, og fikk en lys rosafarge var det ikke så mye å gjøre. Vannbyttetid!

Jeg skifta 50% vann til hovedakvariet + ynglene. Jeg tror det kom av at samboeren min glemte å ta ut begge agurkbitene jeg hadde lagt oppi det store akvariet. Hadde bedt han om å ta ut agurken, men da jeg hadde kom hjem, så lå det ennå en bit igjen, så den hadde nok ligget alt for lenge. Eventuelt så har jeg kanskje vært litt rausere med foring nå som det er yngel oppi der, så nå får jeg bare skjerpe meg. Blir 50% vannbytte i morgen også, også skal jeg sjekke verdiene på nitritt igjen da-
Alle resterende yngel er ennå i live, og jeg har til og med sett en sitte på en squashskive jeg la oppi! Resten biler rundt omkring i boksen sin, de er så søte!

Byttet i dag 30% av vannet i 126-literen, og slengte endelig oppi litt mat til de igjen. Så ut som det ble satt stor pris på. Til og med ancistrushannen min, Nautilus, var ute å spiste på squashbiten. Alle ser ut til å være i god form! Jeg så også at det var en liten mini ancistrus som tydligvis har forlatt hula. Den sitter ved sugekoppene på pumpa i akvariet. Der er det jo veldig sterk strøm, så jeg er facsinert over at den lille saken klarer å holde seg fast, og ikke bare fyke avgårde med den sterke strømmen.

Ellers legger jeg ved tre bilder av noen av fiskene mine.

[External Image]
Her er min ancistrusfrue, som satt ved siden av pumpen en dag. Hun er flott!

[External Image]
Et bilde av sommerfuglfruen min.

[External Image]
Og et bilde av sommerfuglhannen, med litt feil fokus men men. Han er nydelig uansett!
Nå er alle mallebarna sluppet fri i det store akvariet. Etter at Nautilus lot de som var igjen i akvariet få lov til å dra ut fra hula, fant jeg ut at jeg kunne la de som var i boksen få komme ut også. Så nå sitter det en del miniancistruser på forskjellige plasser i akvariet. Ser ikke halvparten av de, men noen viser seg fram i hvert fall. De er så søte!

Ellers fikk jeg i går opp 19literen min, som skal bli et midlertidig hjem for en kampfisk. Satte det opp i går, med et innkjørt filter. Hadde en Fluval1 i 126literen sånn i tillfelle jeg kom til å få det oppover, så det har vært i bruk i 2 måneder. Ellers slengte jeg oppi en ekstra varmekoble, men vet ikke helt om den fungerer.. Skrudde den på ca 25 grader, men termoteret viser 31. Skal sku den litt mer ned for å sjekke om det hjelper. Ellers var det 25 grader i akvariet etter det stod uten varmekolbe i natt, så kanskje det kan gå uten også? Hm. Må finne ut av hva jeg skal gjøre før jeg kjøper fisken i hvert fall. Har nok ikke råd til en ny varmekoble ennå i hvert fall. Men i følge fiskebasen skal de ha temperaturer fra 24-30, men jeg er litt redd for at det kan bli for svingende temp i karet uten.
I går var jeg med på et hyggelig akvariemøte. Vi så en film, og så var det auksjon og loddtrekning. Kjøpe en pose gaffelmose med mange finefine snegler i til dvergkulene, og en skiferhule til. Fikk også en ekstra pose mose av han som hadde tatt de med, pluss en som solgte meg en digital temperaturmåler som han ikke orka å dra på. Så koselige folk var! Og jeg var jo nesten sjokkert over prisene på det som ble auksjonert bort. SÅ mye billigere enn på dyrebutikkene, og ikke minst bedre kvalitet på det. Fikk jo en stoor pose gaffelmose til 25 kr!

Jeg er ikke den som er flinkest til å snakke/ta kontakt med noen når det er mange folk på et sted, men det var flere som snakka til meg og ønska meg velkommen. Fikk også litt tips om hvordan jeg kunne få gaffelmosen til å trives hos meg. Dette ble jeg veldig glad for, og jeg tror nok det er stor sjanse for at jeg kommer igjen. Det eneste kjipe var nok at jeg ikke kom meg hjem før klokken 23, når møtet slutta 21.30ish. Men sånn kan det gå når man er avhengig av buss.

Merker at rekene mine i det store akvariet ble veldig glad for mosen, de svømte rett opp til den der den ligger i vannet. Så de sitter der opp-ned og beiter. Tror jeg nesten garantert har to grønne reker, i tillegg til de 11 kirsebærene. Og noen av de kirsebærene jeg kjøpte av Sissimor har en SÅ flott rødfarge. Så sterk og fin!

Nå har temperaturen i 19literen stabilisert seg på 27 grader, og det skulle jo være bra nok til kampfisk? Skal innom Akvasia i dag og se om de har en kampfisk til meg, Sjekka Tropehagen Zoo på City Syd, men der var det ingen som så noe spesielt bra ut, samt de hadde så få. Selv om jeg fikk litt lyst til å ta med meg alle hjem fra de stakkars små glassene de var i. :/
Britti
...jeg tror nok det er stor sjanse for at jeg kommer igjen. Det eneste kjipe var nok at jeg ikke kom meg hjem før klokken 23, når møtet slutta 21.30ish. Men sånn kan det gå når man er avhengig av buss. :)...


Flott at du er fornøyd! Synes absolutt du bør komme på flere møter. Det koster jo ikke mange kronene å bli medlem

Tror ikke det skal være vanskelig å få haik til/fra. Mange medlemmer kjører bil til møtene.
Blippblopp
Flott at du er fornøyd! Synes absolutt du bør komme på flere møter. Det koster jo ikke mange kronene å bli medlem :) Tror ikke det skal være vanskelig å få haik til/fra. Mange medlemmer kjører bil til møtene.

Nei, det koster virkelig ikke så masse. Tenker meg at jeg melder meg inn på neste møte!

Og det var ikke en så dum idé, det med haik. Det værste blir jo fra møtet, siden bussene går så sjeldent da, så kanskje jeg kan få haik fra møtet. Så lenge noen skal i retning City Syd!


Ellers i dag, så fikk jeg kjøpt en kampfisk på Akvasia. Det var den som gikk alene i et litt større kar. Hun jenta som jobber der fortalte meg om at den hadde vært så "skrøpelig" når den kom. Det så nesten ut som den var misformet, og den slet med finneråte. Men de hadde tatt vare på den, og gjort den bedre. Den hadde vært der lenge, siden før jul, og finnene var ikke helt vokst ut igjen ennå. Jeg falt helt for den vesle halfmoonen, så nå svømmer den rundt til meg. Akvariet dens er litt stusselig ennå, trenger absolutt flere planter til han. Men nå har jeg allerede brukt alt for mye penger på akvarieting denne måneden. Så det får vente litt.

Også fikk jeg en pakke i fra Aquamanias! Mat fra JBL: NovoTab og NovoFect, samt Novo Prawn, eSha Optima, og HappyLife Happy Plant og Happy Life Carbo. Også to smørbukk, da.
Gratulerer med vakker fisk! Denne var på bakrommet for pleie sist jeg var der
kjempefin sommerfuglhanne! For noen farger! Kommer det bilde av kampfisken?
Sissimor
Gratulerer med vakker fisk! Denne var på bakrommet for pleie sist jeg var der ;)

Tusen takk Sissimor. Han er kjempeflott, og jeg håper på å kunne gjøre han enda bedre og flottere!

Grapejuice
kjempefin sommerfuglhanne! For noen farger! :) Kommer det bilde av kampfisken?

Tusen takk! Ja, han har noen kjempeflotte farger, han ser fantastisk ut. Bilde kommer, vet du! Gikk for å prøve å få til noen med en gang, de ble ikke så veldig bra, men her kan du se hvordan han ser ut!

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Sjekk den flotte reka jeg fikk fra Sissimor. Den likte mosen jeg fikk veldig godt, og sitter ofte opp-ned og beiter.
Ikke så mye spennende i dag, gitt. Gjorde vannbytter i karene, og så foret jrg med frosne mygglarver i alle karene.
Blir sittende å se en del på kampfisken min, han er nydelig.Synes han er så elegant når han svømmer rundt. Også er det så mye bedre å se en kampfisk som faktisk har litt plass å røre seg på! Selv om han ikke ennå har så mye planter/gjemmesteder ennå, men det skal ordnes etter hvert.

Nautilus har tydeligvis slutta å bruke hula si etter han slapp ut alle malleyngelen, og er nå bare under rota i stedenfor. Det er jo ikke det han skulle gjøre, han skal jo få dama på besøk igjen nå! :P Jaja, kanskje han trenger å komme seg litt.
I går klarte jeg å telle 20 mallebarn på en gang i det store akvariet. Lurer på hvor mange som gjemmer seg innimellom plantene og rota. Men 20 vakre små er jeg storfornøyd med jeg!

Lurer litt på om jeg skal finne noen kamerater til kampfisken min. Reker burde vel gå bra sammen med han? Kanskje jeg må ut på reketur igjen, snart.
Reker kan gå bra, men ikke om han bestemmer seg for at de er mat. Stooor forskjell på bettaer der. Små danioer eller rasbora er fine samboere, og kuhlii-åler.

De har forresten dame til ham på TAM Lade; svømmer rundt i plantekarene...
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap