Savner ett sted vi kan skrive karakter for kjøp å salg

Det hender at folk ikke får det de faktisk har betalt for her inne, + at folk som sier de skal ha ting ikke dukker opp
Dette er veldig kjedelig for oss som venter på en vare som aldri dukker opp (får heller ikke tak i selger). Like kjedelig er det å sitte å holde av en vare for de som aldri dukker opp for å hente.

Er det ikke mulig å få laget sånn ala karakter som de kjører på qxl?

De som selger å kjøper gir hverandre karakter, er det mulig å få til her inne?
Eller var dette ett dumt forslag?

Greit å høre andres meninger også.

Må også føye til at jeg har vært veldig fornøyd med flere kjøp og salg her på AF :o)
Lene E
Det hender at folk ikke får det de faktisk har betalt for her inne, + at folk som sier de skal ha ting ikke dukker opp :( Dette er veldig kjedelig for oss som venter på en vare som aldri dukker opp (får heller ikke tak i selger). Like kjedelig er det å sitte å holde av en vare for de som aldri dukker opp for å hente. Er det ikke mulig å få laget sånn ala karakter som de kjører på qxl? De som selger å kjøper gir hverandre karakter, er det mulig å få til her inne? Eller var dette ett dumt forslag? Greit å høre andres meninger også. Må også føye til at jeg har vært veldig fornøyd med flere kjøp og salg her på AF :o)



Jeg synes ikke det burde være nødvendig på AF å praktisere slikt som QXL. Man bør være mer utrykkende og beskrive annonsene bra ift kjøp/salg.
Hvordan selger/kjøper vil gjennomføre salg/kjøp

Og ikke minst RESPEKTERE det som står i annonsen....
Ja, den støtter jeg. Veldig kjekt å kunne sjekke sånne ting før man kjøper/selger fra/til noen.
tja, syns ikke det er en god ide.

-Kan finnes personlige årsaker til at salg/kjøp ikke går som planlagt. (selvfølgelig ikke om det skjer gjentatte ganger av samme person)

-Om noen har en kniv i siden til noen vil det jo ikke være en enklere måte å henge dem ut på enn å gradere dem nedenunder og hjem for å kunne ødelegge all fremtidig kjøp og salg.

Det er både og med ett slikt system. En uheldig forsendelse kan ødelegge for alle framtidige handler, selv om både kjøper og selger har gjort sitt.

Har selv opplevd at jeg de siste to ukene har sendt ikke mindre enn tre forsendelser med planter\ reker, som aldri kommer fram. Det er her posten som igjen kødder ting til.
Jeg har vondt for å tro at jeg får stjerner i margen av kjøpere som ikke får bestilte varer med posten, annet enn ninja-stjerner...
Jeg vil da være uforskyldt en eller flere dårlige karakterer, og risikerer å miste potensielle kunder på grunn av postens herjinger.

Av erfaring kan jeg også si at jeg vet at slett ikke alle følger opp ett slikt karaktersystem i det hele tatt. Selger en del ikke-akvaristisk via gibud.no, og minst 60% av handlene foregår uten at kjøper legger inn karakter.
Det er da ekstra fort at en slik høst som posten har stått for, ender med kolaps i fremtidig salg.

Men jeg er åpen for diskusjon, men til syvende og sist er det Holger som styrer skuta, mekker skuta, ovs, som må ta både avgjørelse og jobb med å innlemme dette i systemet
Enig at et karaktersystem kan gi uheldige utslag, men slik som kjøp/salg fungerer idag er det jo faktisk mulig for en person med uærlige hensikter å få inn en god del penger på konto før potensielle kjøpere skjønner at det er noe galt..

Hva gjør man egentlig når man har forskuddsbetalt for en vare som virkelig aldri dukker opp?
Nat
Hva gjør man egentlig når man har forskuddsbetalt for en vare som virkelig aldri dukker opp?
Om dialogen mellom kjøper og selger svikter, og det viser seg at dette er en svindel, er det en ting å gjøre; anmelde vedkommende.
Det er ikke noe nytt fenomen at enkelte handler i uærlige hensikter, og det er en del straffesaker hvert år med slike svindeltilfeller.

På den andre siden; med såpass lave verdier det dreier seg om med de fleste salg her på AF, er det ekstremt liten grunn til å tro at noen gidder å gjøre seg til kjeltring for kanskje en hundrelapp
Det kan lages en "Anbefalte selgere/kjøpere"- tråd som prioriteres? Så vet man i alle fall hvem som er til å stole på.
Evt. "Useriøse kjøpere/selgere".
Å henge ut selgere vil være ennå verre enn å ha ett karaktersystem. Også her vil en enkeltperson kunne stikke kjepper på størrelse med lyktestolper i hjulene på andre, bare for å være ett køddehue.
I tillegg vil det bryte med rettningslinjene.

Å ha en tråd med anbefale selgere vil garantert slå uheldig ut det også. Enkelte selger kanskje en mosedott i året, mens andre selger så det monner både på den ene og den andre måten, og vil derfor bli ansett som en seriøs aktør med en gang. Dvs at de som selger skjelden, vil bli offer for de som selger ofte. I alle fall til noen gambler på å handle fra denne "nye" selgeren, og legger inn anbefaling.
Synes slike systemer er helt ubrukelige. Solgte noe på QXL, en fikk høyeste bud og svarte så ikke på mailer osv. selv om jeg visste han leste dem. Da måtte jeg bruke QXL sin avbryte handelen greie hvor begge sier det er ok at den avbrytes, da fikk jeg heller ikke satt karakter på han, men han burde hatt en kraftig minus. Sløste masse tid på noe som ikke ble noe av.

Og på Ebay gir ikke selger karakter til deg som kjøper før du gir til han, SELV om du har betalt og gjort alt det du skal i nesten alle tilfeller. Dette fordi de venter og ser om du gir noe negativt, og da bruker det som trussel tilbake mot deg fordi ingen vil ha negative karakterer. Bare tøv med andre ord.

Så det er definitivt + og - med et sånt system, og jeg synes mest -. Det er seriøst ingen som sitter og tjener seg rike på å svindle folk for porto her i landet, greit SV sier det er mange fattige her, men så fattige er ikke folk, det slår fort tilbake på dem selv uansett her inne om en gjorde noe sånt.
Og Iran har ingen homofile.
Kesol
Og Iran har ingen homofile.

Det har vel f#""¤%& meg ikke no med saken å gjøre Kesol! Skjerp deg!

Jeg er for ett system så vi kan se hvem vi kan stole på å hvem vi ikke kan stole på.
Forslag til hvordan vi kan vite at vi får det vi har betalt for?

Må det virkelig en politianmeldelse til for at svindlere skal taes?



Jeg synes ikke det er greit å offentliggjøre de som "svindler" eller av en eller annen grunn tabber seg ut. Jeg har også opplevd negative ting, men ønsker ikke å henge ut personen(e), i tilfelle det var uhell som var årsaken.

Men kanskje en e-post til moderator kan være løsningen? Hvis mange får negative opplevelser i forbindelse med handel, så kan jo dette samles uten å bli offentliggjort. Men det må jo være på betingelse at det er lovlig å sitte på slik info, da. Det har jeg ikke sjekket.
Plussmedlem
Hei og takk for forslag!
Dette er ikkje så lett som ein skulle tru.
På ei auksjonsside er det veldig ordna former, mtp kven som er seljar og kjøpar. På ei vanleg rubrikkside som vår veit ikkje systemet kven som har kjøpt noko av kven, og ein måtte då ha eit system som ville bety at alle ville kunne gje karakter til alle - noko som ville kunne bli svært useriøst slik fleire her har påpeikt.

Vi lyttar til forslag og fylgjer med i tråden, men dette vil neppe bli ein realitet på AF.
Lene E
[QUOTE=Kesol]Og Iran har ingen homofile.

Det har vel f#""¤%& meg ikke no med saken å gjøre Kesol! Skjerp deg!

Jeg er for ett system så vi kan se hvem vi kan stole på å hvem vi ikke kan stole på.
Forslag til hvordan vi kan vite at vi får det vi har betalt for?

Må det virkelig en politianmeldelse til for at svindlere skal taes?





Var bare ment som et svar på at vi ikke har noen fattige i Norge, ro ned.
Holger Lockertsen
Hei og takk for forslag! Dette er ikkje så lett som ein skulle tru. På ei auksjonsside er det veldig ordna former, mtp kven som er seljar og kjøpar. På ei vanleg rubrikkside som vår veit ikkje systemet kven som har kjøpt noko av kven, og ein måtte då ha eit system som ville bety at alle ville kunne gje karakter til alle - noko som ville kunne bli svært useriøst slik fleire her har påpeikt. Vi lyttar til forslag og fylgjer med i tråden, men dette vil neppe bli ein realitet på AF.


Litt OT; er det mulig med en auksjons-funksjon her på AF?

Det er stadig auksjoner i annonser.
Ja, vet jo at man kan ha en auksjon, men jeg er såpass paranoid at jeg tror en useriøs selger kan dikte opp bud som kommer inn... :p
Plussmedlem
Kesol
Litt OT; er det mulig med en auksjons-funksjon her på AF?

Ja alt er mogleg, men det vil koste mange timar utvikling.
Jeg må si at jeg ikke syntes det skal brukes mye tid på å lage det..
Etter min meining så tror jeg ikke den funksjonen vil bli brukt så mye at en kan forsvare utviklings timer..
Veldig mye som selges her inne er jo med fastpris og..
Mvh Asle
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Bruun
Reklame for plussmedlemskap