Jeg er nyskjerrig. hva skal til for å bli moderator?

Jepp, jeg lurer på det.

Ikke for min del, nei pr. i dag er jeg for opptatt til dette vervet. Imidlertid så vet jeg om et medlem som, etter min norme er meget godt kvalifisert til denne jobben.

Så, hva skal til for å bli moderator?
Akvaforum har jo mange moderatorer allerede.
Det er vel alt en 9-10 stk er det ikke?
Å det er da alltid en eller flere av dem som er pålogget.
Trenger vi flere?
Jeg spurte ikke om vi trenger flere. Jeg spurte hva som skal til for å bli moderator.

Ciklide, all honnør til deg for å svare på innlegg, jaggu svarer du på mange, men kan du lese innleggene ordentlig før du svarer?

For tiden er det 9 moderatorer på AF.
Disse finner du her

Antallet moderatorer reguleres av mengden med jobb det er å holde forumet i "trim". I perioder er det en god del jobb med å holde alle kunnskapsbasene, forumet og artikkler ved like.

Ved behov foregår det en diskusjon på bakrommet der alle moderatorer kommer med forlsag til egnende moderatorer. Ut av disse er det de som klarer å samle oss til konsensus som blir forespurt. Det er med andre ord en demokratisk prosess blandt moderatorene som gir det endelige valget.

Det man skal huske på er at de som blir valgt ut er de som staben mener vil passe godt inn i den filosofi som akvaforum har valgt å legge seg på. Gode akvaristiske kunnskaper er ingen absolutt nødvendighet for å bli moderator(men det skader absolutt ikke). Evne til å stagge krangler, være inkluderende og miljøskapende er like viktige kunnskaper som det akvaristiaske.

2nelise
Jeg spurte ikke om vi trenger flere. Jeg spurte hva som skal til for å bli moderator. Ciklide, all honnør til deg for å svare på innlegg, jaggu svarer du på mange, men kan du lese innleggene ordentlig før du svarer? :-)


Hva med å bare se forbi at Ciklide ikke akkurat nøyaktig svarte på det du spurte om? Det er greit å ikke gå etter strupen hver gang. Så hvis Ciklide følger din oppfordring så kan du følge min oppfordring med å være litt mer omgjengelig.
Yes, Geir. If you say so.

Ikke at jeg aner hva galt jeg har gjort, sagt? Det synes jeg at du skal utdype litt nærmere Geir.
Geir Kristiansen
Hva med å bare se forbi at Ciklide ikke akkurat nøyaktig svarte på det du spurte om? Det er greit å ikke gå etter strupen hver gang. Så hvis Ciklide følger din oppfordring så kan du følge min oppfordring med å være litt mer omgjengelig.


Og hva mener Geir med å være mer omgjengelig? Jøsses. Og gå i strupen på hver gang..

Geir, "wake up and smell the coffee"! Ikke gjør meg forbanna fordi jeg er fra Fnes og du Tsø
2nelise
Og hva mener Geir med å være mer omgjengelig? Jøsses. Og gå i strupen på hver gang.. Geir, "wake up and smell the coffee"! Ikke gjør meg forbanna fordi jeg er fra Fnes og du Tsø

Jeg tror det er akkurat dette Geir tenker på...
Man trenger ikke å hugge i, hver gang man hører noe som ligner på kritikk. Det er ikke alltid ting er ment som kritikk, men som et vennlig råd. Det er ulempen med å uttrykke seg skriftlig. Man høre ikke tonefallet ting blir sagt i, og da kan ting oppfattes som noe annet enn det man faktisk mente. Det lønner seg å ha bak øret før man lar seg provosere. Man kommer lengre med en vennligere tone.
Ok, her sier moderatorne hva di mener. hva med dere?
Tolker dere det dit hen at jeg gikk i strupen på .... med mitt svar?

Kom med deres oppriktige mening her, uten å være redd for noe, som sletting, utestengelse etc.
2nelise
Yes, Geir. If you say so. Ikke at jeg aner hva galt jeg har gjort, sagt? Det synes jeg at du skal utdype litt nærmere Geir.


Vel ikke mer enn mangel på tålmodighet. Chiklide svarte deg, kanskje ikke akkurat på det du lurte på, men hun svarte da. Man trenger ikke bli brisk for det, istedet for å snakke til ciklide på den måten (men kan du lese innleggene ordentlig før du svarer?) så kunne man for eksempel ikke sagt noe og heller ventet til man fikk det svaret man ventet på.

Og at noen er fra fnes og andre fra tsø har vel aldeles ikke noe med saken og gjøre.
Men man kan vel si at dette er et prakteksemplar på hvordan man IKKE skal oppføre seg som moderator.

Jeg heter ikke geir, men jeg prøver å svare så godt som mulig.
Galemor
Men man kan vel si at dette er et prakteksemplar på hvordan man IKKE skal oppføre seg som moderator. Jeg heter ikke geir, men jeg prøver å svare så godt som mulig. :)


Nettopp. Når ord kommer ut av moderators munn så er det vanskelig å ikke bli - pang - truffet.

Og da blir jeg - ja, litt lei meg

Jeg har overhodet ingenting imot Ciklide, bevares hun svarer på det meste jeg skriver og det er gøy, men her svarte hun på noe jeg ikke spurte om. Thats all...
Der forklarte du jo selv hva geir mente
Jeg tar alt som jeg leser med en klype salt, har opplevd at det ofte blir missforståelse når man skriver, fordi vanligvis bruker man jo hele kroppen når man snakker og små ting gjør at man unngår missforståelser. Sånn er det ikke når man skriver, med mindre man skriver utfyllende med alle disse små ordene som da forklarer hvilket humør man er i.
Jeg så smiletegnet ditt og skjønte at det ikke var vondt ment da du svarte ciklide, noe andre ikke oppfattet like godt, da teksten er kortfattet og kan oppleves skarp når den leses.

Det var det
Tror nok diplomatisk evne er viktig som moderator ja - selv om folk selvsagt må ha lov til å ha personlige meninger selv om de har en moderatortittel.
Veit i alle fall at jeg selv aldri ville kunne passe som en moderator sånn - jeg blir altfor "drittlei" innimellom til å kunne gjøre noe sånt...

Synes også Ciklides svar/ spørsmål var relevant her, og svarene dét genererte var vel strengt tatt mer følelsesladde enn nødvendig
Da foreslår jeg at vi setter en strek for akkurat den diskusjonen, og går tilbake til hva tråden egentlig handler om.

Jeg vil legge til en egenskap til, som er viktig hos en moderator: å holde hodet kaldt i opphetede situasjoner. Og være villig til å havne i situasjoner der man får så hatten passer. Vi må ta upopulære avgjørelser i blant, og da hender det at ting kan bli ganske hett. Det er ikke en morsom del av moderatoroppgaven, men den er en del av den. Det viktige da er å ikke ta det personlig. Men, jeg vil også minne om at vi moderatorer også er mennesker, og vi kan også bli såret.
Sikkert ingenting i veien for å foreslå et medlem?
2nelise
Imidlertid så vet jeg om et medlem som, etter min norme er meget godt kvalifisert til denne jobben.


Selv om det er moderatorene selv som bestemmer dette, så er det sikkert ikke noe i veien for deg, eller andre for den saks skyld, å sende inn en mail til en av moderatorene evt. høvdingen sjøl og legge inn et godt ord for de man evt. mener kunne passe. Nå tror jeg forsåvidt mod-teamet har god oversikt over aktuelle "moderator-emner", men det er sikkert ikke noe i veien for å foreslå og argumentere for sin mening? Det kan være tunga på vektskåla om vedkommende allerede er oppe til vurdering, eller det kan ligge der til vedkommende en gang i fremtiden blir vurdert - f.eks.?
Som man allerede er inne på så er noe av det viktigste med å være moderator å holde hodet kaldt, og formulere seg på en måte som ikke leder til misforståelser. Utenom det tror jeg de har og bør ha ganske forskjellige egenskaper. Geir f.eks. er "the bad cop". Han er den som kommer inn i diskusjonen og tar deg litt i nakken om du ikke oppfører deg

Selv kan jeg ikke være moderator noen plass fordi jeg har så mye selvinnsikt at jeg vet at min humor, oversarkasme og skarpe tone blir misforstått av alt for mange så jeg hadde bare fyra opp alle diskusjoner :P Men det er jo det som er så flott med internett at da kan man bare lage sitt eget forum
2nelise
Og hva mener Geir med å være mer omgjengelig? Jøsses. Og gå i strupen på hver gang.. Geir, "wake up and smell the coffee"! Ikke gjør meg forbanna fordi jeg er fra Fnes og du Tsø


Litt dårlig gjort av meg å ta den posten for så å gå offline

Galemor sin første post oppsummerer greit det jeg mente.

Det med å være litt mer omgjengelig var kun en oppfordring til å se forbi svar som ikke helt traff på spørsmålet ditt. For å klare dette må man innta en omgjengelig fremferd slik at man ikke undøvendig skaper rom for disputter.

Bixens beskrivelse av meg som "The Bad Cop" håper jeg ikke alle sitter med inntrykk av (hmm.. mulig det stemmer godt).

Som sagt tidligere er det ikke alle sider av det å være moderator som er like artig. Noen ganger må man "slå ned med hard hand" og da har det lett for å oppstå to fronter for/imot modereringen. Da skal man holde hodet kaldt for å unngå å eskalere problemstillingen.

Bixen du skal være sikker på at du ville ha inntatt en egenmoderering hvis du var moderator. Man blir forsiktigere når man sitter med ansvaret for forumets ve og vel.
Geir Kristiansen
Bixens beskrivelse av meg som "The Bad Cop" håper jeg ikke alle sitter med inntrykk av (hmm.. mulig det stemmer godt). Som sagt tidligere er det ikke alle sider av det å være moderator som er like artig. Noen ganger må man "slå ned med hard hand" og da har det lett for å oppstå to fronter for/imot modereringen. Da skal man holde hodet kaldt for å unngå å eskalere problemstillingen. Bixen du skal være sikker på at du ville ha inntatt en egenmoderering hvis du var moderator. Man blir forsiktigere når man sitter med ansvaret for forumets ve og vel.


Hehehe. Av og til må jo en moderator trø litt i oppvasken

Men du har rett i at det å være moderator forandrer litt på holdningen. Jeg har moderert mine egne forum med rundt 1000 brukere, og da diskuterte jeg mye mindre selv og var mer fredsmegler. Så det er nok noe i det.

Men det er også slik at noen automatisk tar alt litt mer alvorlig enn andre. Jeg blir f.eks. sjelden personlig fornærma av noe som kommer fra noen på internettet, det lærer man litt av å være på forskjellige fora. Men på et forum som dette så er det også mange som kommer "førstegangsreis" så da må det være litt behov for å lese alt med positivt sinn
Må man være plussmedlem for å bli moderator? Synes alle moderatorene jeg ser er plussmedlem, men det er kanskje bare en tilfeldighet?
Plussmedlem
Tror ikke du trenger å være "Plussmedlem" for å bli moderator, Mvjnz.
Men du trenger kanskje ikke å betale for dette som moderator.
For å sitere AF angående Plussmedlemskap:
"Man kan også få plussmedlemskap som premie, eller som påskjønnelse for bidrag til kunnskapsbasene m.m."
Bidraget som moderator burde vel absolutt være verdt en slik påskjønnelse.

Men det er mulig jeg tar feil
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap