- Hjem
- Forum
- Om Akvaforum
- Rydde på nybegynnerforumet?
Rydde på nybegynnerforumet?
23/9-07 ble følgende innlegg opprettet av mod. (denne ligger klistrert på nybegynner-forumet):
Den siste tiden har det vært enormt mye opprydningsarbeide her på nybegynnerforum og dette er ikke en ønsket situasjon. Så mye som nesten 50% av alle innleggene som blir postet i nybegynnerforum hører egentlig hjemme et annet sted.
Vi må derfor be dere å tenke dere om en ekstra gang før dere poster nye tråder og at dere sjekker om ikke tråden kanskje egentlig hører hjemme på et annet forum.
Nybegynnerforum er til for spørsmål om oppstart av akvarium, fiskesammensetninger og generelle tips og råd om fisk i akvarium.
Det er ikke meningen at alle nybegynnere skal poste alle trådene sine i nybegynnerforum, uavhengig av hva de omhandler.
Tråder som omhandler følgende tema hører IKKE til under nybegynnerforum:
- sykdom
- planter
- hold av konkrete typer fisk (ciklider, levendefødere, maller o.l.)
- teknisk utstyr som pumper, lys, Co2 o.l.
- forespørsler om hvor man kan skaffe ulike fisker
- oppdrett
- ellers alle andre tema som faktisk har et eget forum
ALTSÅ: Bruk de andre foraene til emner som hører hjemme der
Hadde det vært en ide å utføre en slik rydding igjen?
Det postes veldig mye på nebegynnerforumet som hører hjemme andre plasser. Bare på de første sidene finner jeg følgende tråder som kunne vært flyttet:
180 liter tanganyika kar
Gravid black molly
720l malle kar, hvilken andre fisker?
Hvilke malawi kan passe for meg?
Ancistruser/algespiser liker best av for?
Finneråte.
Bytting av grus i akvarium
Hjelp! hva kan jeg frakte en fisk oppi?
Øke ph med kalkstein?
Kan jeg plukke steiner ute, å ha i akvariumet?
Gravid guppy?
Klovnkilli/nigeria killi
....
Ja, kunne sikkert fylt dette innlegget, men nå orker jeg ikke kopiere flere overskrifter...
Er det ikke bedre om slikt havner i de rette underforaene, slik at disse kan brukes av andre som har lignende spørsmål/problemstillinger?
Å måtte lete seg gjennom et nybegynnerforum er heller håpløst, og da ender det raskt med at man stiller nøyaktig samme spm i et annet (korrekt) underfora. Og ofte så får man lite svar på spørsmål som allerede er besvart for ikke så lenge siden, uten at man kan se at dette er spurt om f.eks innenfor samme uke.
Bare en tanke...
Den siste tiden har det vært enormt mye opprydningsarbeide her på nybegynnerforum og dette er ikke en ønsket situasjon. Så mye som nesten 50% av alle innleggene som blir postet i nybegynnerforum hører egentlig hjemme et annet sted.
Vi må derfor be dere å tenke dere om en ekstra gang før dere poster nye tråder og at dere sjekker om ikke tråden kanskje egentlig hører hjemme på et annet forum.
Nybegynnerforum er til for spørsmål om oppstart av akvarium, fiskesammensetninger og generelle tips og råd om fisk i akvarium.
Det er ikke meningen at alle nybegynnere skal poste alle trådene sine i nybegynnerforum, uavhengig av hva de omhandler.
Tråder som omhandler følgende tema hører IKKE til under nybegynnerforum:
- sykdom
- planter
- hold av konkrete typer fisk (ciklider, levendefødere, maller o.l.)
- teknisk utstyr som pumper, lys, Co2 o.l.
- forespørsler om hvor man kan skaffe ulike fisker
- oppdrett
- ellers alle andre tema som faktisk har et eget forum
ALTSÅ: Bruk de andre foraene til emner som hører hjemme der
Hadde det vært en ide å utføre en slik rydding igjen?
Det postes veldig mye på nebegynnerforumet som hører hjemme andre plasser. Bare på de første sidene finner jeg følgende tråder som kunne vært flyttet:
180 liter tanganyika kar
Gravid black molly
720l malle kar, hvilken andre fisker?
Hvilke malawi kan passe for meg?
Ancistruser/algespiser liker best av for?
Finneråte.
Bytting av grus i akvarium
Hjelp! hva kan jeg frakte en fisk oppi?
Øke ph med kalkstein?
Kan jeg plukke steiner ute, å ha i akvariumet?
Gravid guppy?
Klovnkilli/nigeria killi
....
Ja, kunne sikkert fylt dette innlegget, men nå orker jeg ikke kopiere flere overskrifter...
Er det ikke bedre om slikt havner i de rette underforaene, slik at disse kan brukes av andre som har lignende spørsmål/problemstillinger?
Å måtte lete seg gjennom et nybegynnerforum er heller håpløst, og da ender det raskt med at man stiller nøyaktig samme spm i et annet (korrekt) underfora. Og ofte så får man lite svar på spørsmål som allerede er besvart for ikke så lenge siden, uten at man kan se at dette er spurt om f.eks innenfor samme uke.
Bare en tanke...
Postet 26.03.10 kl 12:52
Postet 26.03.10 kl 14:33
Det er ikke alltid så lett å være nybegynner, og moderatorene klarer vel heller ikke alltid å følge med på alt som blir postet, og hvor i forumet det blir postet.
Ville det være en hjelp for moderatorene om vi rapporterer feilpostede innlegg, etterhvert som våre argusøyne oppdager dem, slik at de kan flyttes med en gang? Ryddejobben blir veldig stor når den skal gjøres som et skippertak.
Trådstarter har et godt poeng. Det beste er om hver enkelt bruker litt tid på å finne ut hvilket forum innleggene hører hjemme i, før man poster.
Ville det være en hjelp for moderatorene om vi rapporterer feilpostede innlegg, etterhvert som våre argusøyne oppdager dem, slik at de kan flyttes med en gang? Ryddejobben blir veldig stor når den skal gjøres som et skippertak.
Trådstarter har et godt poeng. Det beste er om hver enkelt bruker litt tid på å finne ut hvilket forum innleggene hører hjemme i, før man poster.
Postet 26.03.10 kl 18:06
Postet 26.03.10 kl 19:56
Jeg drar opp denne igjen.
Er det en idé å rydde nybegynnerforumet?
Alt postes jo der, istedenfor å bruke riktige underfora (eller iallefall så riktig som man klarer)
Hva med å omdøpe "Nybegynner" til "Starter opp mitt første akvarium" ??
På den måten så oppfatter ikke nybegynnere det slik at de kan bruke "Nybegynner" til absolutt alt de første 6 mnd av sitt liv som akvarist..?
Er det en idé å rydde nybegynnerforumet?
Alt postes jo der, istedenfor å bruke riktige underfora (eller iallefall så riktig som man klarer)
Hva med å omdøpe "Nybegynner" til "Starter opp mitt første akvarium" ??
På den måten så oppfatter ikke nybegynnere det slik at de kan bruke "Nybegynner" til absolutt alt de første 6 mnd av sitt liv som akvarist..?
Postet 01.05.10 kl 18:28
Ingen respons?
Er det bare jeg som synes dette er et problem?
Ser forresten at flere skriver at de velger å skjule nybegynnerforaet.
Det er synd, da nybegynnere dermed ikke får like mye hjelp og tilbakemeldinger.
Hva med å gjøre dette underforaet bedre, slik at det har en mer egnet funksjon, og dermed lokker til å bidra?
Er det bare jeg som synes dette er et problem?
Ser forresten at flere skriver at de velger å skjule nybegynnerforaet.
Det er synd, da nybegynnere dermed ikke får like mye hjelp og tilbakemeldinger.
Hva med å gjøre dette underforaet bedre, slik at det har en mer egnet funksjon, og dermed lokker til å bidra?
Postet 03.05.10 kl 12:45
Eg er heilt enig. Men eg trur navnet på forumet er heilt feil. Vil ein at det primært skal være spørsmål om oppstart av akvarium, bur jo forumet heite oppstart av akvariu.
Når forumet heiter nybegynner er det veldig vanskelig å "tolke" kva ein har lov å poste der og ikkje. Til dømes: er det snakk om å starte opp akvarium, eller er det korleis spørsmålsstiller føler seg? Ein kan jo ha dreve lenge på med akvarium, men fortsatt føle seg som ein nybegynner. Eller i det minste føle at spørsmålet ein stiller er ein nybegynner verdig.
Om ein utelukkande vil ha spørsmål om oppstart, må dette presiserast, og det er iallefall ikkje lurt å skrive dette når ein skal beskrive forumet: "Begynn her, dersom du er fersk. Her er ingen spørsmål dumme!"
Sjølvsagt må noko slikt skrivast, men her får ein jo følelsen av at ein kan spørre om alt, sålenge ein er nybegynner.
Når forumet heiter nybegynner er det veldig vanskelig å "tolke" kva ein har lov å poste der og ikkje. Til dømes: er det snakk om å starte opp akvarium, eller er det korleis spørsmålsstiller føler seg? Ein kan jo ha dreve lenge på med akvarium, men fortsatt føle seg som ein nybegynner. Eller i det minste føle at spørsmålet ein stiller er ein nybegynner verdig.
Om ein utelukkande vil ha spørsmål om oppstart, må dette presiserast, og det er iallefall ikkje lurt å skrive dette når ein skal beskrive forumet: "Begynn her, dersom du er fersk. Her er ingen spørsmål dumme!"
Sjølvsagt må noko slikt skrivast, men her får ein jo følelsen av at ein kan spørre om alt, sålenge ein er nybegynner.
Postet 03.05.10 kl 13:38
julnilJeg drar opp denne igjen. Er det en idé å rydde nybegynnerforumet? Alt postes jo der, istedenfor å bruke riktige underfora (eller iallefall så riktig som man klarer) [B]Hva med å omdøpe "Nybegynner" til "Starter opp mitt første akvarium" ??[/B] På den måten så oppfatter ikke nybegynnere det slik at de kan bruke "Nybegynner" til absolutt alt de første 6 mnd av sitt liv som akvarist..?
Enig med deg, Julnil. Dersom man har problemer med at for mange innlegg postes i nybegynnerforumet, bør man skifte til en tittel som spesifiserer at forumet dreier seg om spørsmål som omhandler helt grunnleggende emner ved oppstart av akvarier. Ikke f.eks spørsmål vedrørende sykdom, problemer med vannverdier etc som oppstår mens man fortsatt er nybegynner. Jeg må innrømme at jeg har hatt en tendens til selv å poste i nybegynnerforumet. Dette fordi jeg anser meg som nybegynner; etter en ca 7 års pause startet jeg opp igjen i slutten av 2008. Jeg følte rett og slett at spørsmålene mine var såpass dumme, at nybegynnerforumet var det eneste stedet de kunne postes. Kanskje det er flere som føler dette, og derfor poster alt mulig i det sistnevnte forum?
Og kanskje man bør lage en klistret tråd, eller en artikkel, som omhandler graviditet hos levendefødere. Ikke ment som enfrekkhet, men det har gått inflasjon i innlegg av typen: "Hjelp, gravid platy!!"
Postet 03.05.10 kl 21:09
Endret: 03.05.10 kl 21:12
Postet 03.05.10 kl 21:39
Postet 03.05.10 kl 21:59
Postet 03.05.10 kl 21:59
Postet 03.05.10 kl 22:14
Postet 03.05.10 kl 22:19
Tone AndreassenNB, LES! Hvilke tema hører hjemme på nybegynnerforum? Den siste tiden har det vært enormt mye opprydningsarbeide her på nybegynnerforum og dette er ikke en ønsket situasjon. Så mye som nesten 50% av alle innleggene som blir postet i nybegynnerforum hører egentlig hjemme et annet sted. Vi må derfor be dere å tenke dere om en ekstra gang før dere poster nye tråder og at dere sjekker om ikke tråden kanskje egentlig hører hjemme på et annet forum. Nybegynnerforum er til for spørsmål om oppstart av akvarium, fiskesammensetninger og generelle tips og råd om fisk i akvarium. Det er ikke meningen at alle nybegynnere skal poste alle trådene sine i nybegynnerforum, uavhengig av hva de omhandler. Tråder som omhandler følgende tema hører IKKE til under nybegynnerforum: - sykdom - planter - hold av konkrete typer fisk (ciklider, levendefødere, maller o.l.) - teknisk utstyr som pumper, lys, Co2 o.l. - forespørsler om hvor man kan skaffe ulike fisker - oppdrett - ellers alle andre tema som faktisk har et eget forum ALTSÅ: Bruk de andre foraene til emner som hører hjemme der :-)
Og dette gjelder forsatt i dag, men med ca 100-140 nye eller oppdaterte tråder hver dag + en del andre ting som skal følges på, med blir det fort mye for en moderator å klare følge med på alt.
Det er slik at nybegynnertråden står for en stor del av de nye trådene som startes. Kanskje er det slik at som nybegynner ser man det unike i sine egne opplevelse/spørsmål og det er da ikke så lett å dra erfaringer fra lignede tråder. Tror at dette er "bare slik det er" og vi er nødt til å akseptere at mange nybegynner og etterhvert ikke så nye nybegynnerer på AF poster litt for mange poster under "Nybegynner" forumet.
Men som sagt står Tone sin oppfordring forsatt ved lage.
Postet 03.05.10 kl 22:20
Det å holde forumene rydige er en formidabel jobb. Det å endre navn på på forumet eventuelt å opprette et nytt et ender bare opp med nok et forum å rydde i.
Når ikke en tråd som er lagt sticky med det klingende navnet: NB, LES! Hvilke tema hører hjemme på nybegynnerforum? ikke blir lest så sier det seg selv at her står man foran et skikkelig pedagogisk problem.
Det er synd at det blir slik da mange vil skygge unna det forum der man har størst behov for hjelp. Vi endrer utrolig mange overskrifter samt flytter tråder, men det er så mange fler som poster enn det er dem som rydder.
Jeg tror nok at vi må se på problemet todelt. Rapporter innlegg i feile forum samt gi trådstarter beskjed om at innlegget er postet i feil forum. Det blir da viktig at man sier i fra på en ordentlig måte slik at beskjeden oppfattes saklig og ikke som et surt oppstøt.
Postet 03.05.10 kl 22:32
Postet 03.05.10 kl 22:39
Det å endre fra nybegynner til "Starter opp mitt første akvarie" vil være sandpåstrøing etter min mening. Finnes flust av nybegynnere som har hatt akvarier i mange år. Det er stor forskjell på det å ha et eller flere akvarier enn det å være akvarist. Man kan fort lande i et plasseringsproblem av spørsmålet når forumet vitterlig handler om mitt første akvarie.
Det vi alle er enige om er at forumene bør holdes så ryddige som mulig så kanskje vi skal prøve rapporteringsfunksjonen i første omgang i lag med en saklig beskjed om bedre plassering under korrekt forum.
Skal poste en tråd på bakrommet slik at alle moderatorer kan uttale seg om saken.
Postet 03.05.10 kl 23:33
Nybegynnerforumet er i beste fall en kilde til stor irritasjon, og i verste fall en kilde til tap av god informasjon.
Nybegynnere som ikke kunne greid å pense spørsmålene inn på rett forum har garantert ikke noe å komme med av interesse ellers heller.
Slik det er i dag (både her og der) oppmuntres nybegynnere til å poste i Nybegynnerforumet, etter min mening.
Hvorfor skal gode mallespørsmål/-tråder ikke bli sett grunnet at de er postet under "Nybegynner"? Mange velger bort det forumet...
Er det noen spesiell grunn til at ikke "Oppstart" kan erstatte "Nybegynner"?
Nybegynnere som ikke kunne greid å pense spørsmålene inn på rett forum har garantert ikke noe å komme med av interesse ellers heller.
Slik det er i dag (både her og der) oppmuntres nybegynnere til å poste i Nybegynnerforumet, etter min mening.
Hvorfor skal gode mallespørsmål/-tråder ikke bli sett grunnet at de er postet under "Nybegynner"? Mange velger bort det forumet...
Er det noen spesiell grunn til at ikke "Oppstart" kan erstatte "Nybegynner"?
Postet 04.05.10 kl 00:15
Jeg ser ikke logikken i å ikke kunne endre navnet, og mener at det vil stoppet mye av "problemet" med at så mye postes på nybegynnerforumet.
Det vil ikke ta brukerne lang tid å forstå hvor ting skal postes, og kanskje vil de også finne ut av det raskere om de skjønner at ikke alt kan legges under "nybegynner"
Jeg tror dere lager mer jobb til dere selv (og andre), ved å beholde nybegynner slik det er i dag, la brukerne rapportere, skrive et forklarende innlegg til trådstarter, og at dere flytter tråden.
Jeg har rapportert inn en del de siste dagene, og der er bare en del av det jeg har sett som jeg har rapportert.
Jeg har ikke lyst å bruke min tid her inne på forumet med å forklare ørten brukere hvor ting skal postes, samt rapportere inn til dere.
Det er også bortkastet at så mye ligger på "nybegynner" istedenfor på rett underfora. Om jeg har spm om en vannverdi, en sykdom etc, og leter under de korrekte underfora, så kan jeg risikere å finne null tråder om dette (tror jeg). Så viser det seg etter en stund at det finnes mange tråder om akkurat det samme inne på nybegynner.
Hvor er verdien i dette?
Nybegynner er som en stor fiskesuppe, slik den er nå.
Håper dere vurderer noen tiltak, og dette med navneendring er ikke så hakkende galt. Jeg tror iallefall man vil oppnå noe med dette.
Det vil ikke ta brukerne lang tid å forstå hvor ting skal postes, og kanskje vil de også finne ut av det raskere om de skjønner at ikke alt kan legges under "nybegynner"
Jeg tror dere lager mer jobb til dere selv (og andre), ved å beholde nybegynner slik det er i dag, la brukerne rapportere, skrive et forklarende innlegg til trådstarter, og at dere flytter tråden.
Jeg har rapportert inn en del de siste dagene, og der er bare en del av det jeg har sett som jeg har rapportert.
Jeg har ikke lyst å bruke min tid her inne på forumet med å forklare ørten brukere hvor ting skal postes, samt rapportere inn til dere.
Det er også bortkastet at så mye ligger på "nybegynner" istedenfor på rett underfora. Om jeg har spm om en vannverdi, en sykdom etc, og leter under de korrekte underfora, så kan jeg risikere å finne null tråder om dette (tror jeg). Så viser det seg etter en stund at det finnes mange tråder om akkurat det samme inne på nybegynner.
Hvor er verdien i dette?
Nybegynner er som en stor fiskesuppe, slik den er nå.
Håper dere vurderer noen tiltak, og dette med navneendring er ikke så hakkende galt. Jeg tror iallefall man vil oppnå noe med dette.
Postet 04.05.10 kl 01:03
Her er et godt eksempel på hvordan nybegynnere oppfatter at nybegynnerforumet skal brukes.....
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1003&thread_id=54294&message_id=434554&sr=1&mp=1
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1003&thread_id=54294&message_id=434554&sr=1&mp=1
Postet 04.05.10 kl 22:30