Klistre "gravid guppy/platy"?

Det kommer jo nesten daglig tråder med spørsmål om guppyen eller platyen min er gravid (skulle ønske det stod drektig...). Så kanskje det hadde vært lurt å klistre et innformativt innlegg om dette på nybegynnerforumet? Med bilder og forklaring på hvordan ting bør gjøres...
sissimor
....platyen min er gravid (skulle ønske det stod drektig...) ..


Endelig en som setter fingeren på misbruket av ordet gravid om drektige fisk og andre dyr. Jeg har hatt lyst til å påpeke det selv mange ganger, men har latt det være fordi det har blitt så vanlig å snakke om gravide dyr at folk ikke reagerer engang. Noen vet ikke engang hva ordet drektig betyr. En gang jeg stod på apoteket og skulle ha ormekur til katt, spurte jeg om medikamentet kunne gjøre skade ettersom jeg skulle behandle en drektig katt. Hun bak disken så ut som et spørsmålstegn, så jeg måtte forklare at katten skulle ha unger. Å ja, du mener gravid...!

Da jeg gikk på skolen var det vanlig å skille mellom disse ordene. Mennesker blir gravide. Dyr blir drektige. Men jeg hører jo til den eldre garde...

Forslaget til sissimor støtter jeg fullt ut. Terskelen mange har til å slenge ut et spørsmål i forumet er veldig lav, enda forumet er stappfullt fra før av de samme spørsmålene, og med meget gode svar. Man kommer dessuten over mye interessant lesestoff ved å bruke søkefunksjonen i forumet.
Liker denne ideen!
Man ser nærmest hver dag spørsmål om dette... "Er fisken min drektig?" "Når skal den føde?" osv.
Det høres ut som en god ide.

Om en fisk er gravid eller drektig, spiller vel ikke så stor rolle. Det betyr jo det samme. Skal man kun bruke korrekte ord på fisk er det mange innlegg her på AF som det står feil på. Gjorde ett søk på ordet halen. Fikk over 500 innlegg bare i forumet. Det heter ikke halen på en fisk, men sporen...
Du er en knupp Sissimor, helt strålende ide! Det spørsmålet blir man jo nokså trøtt av etter en ganske liten stund, men med et "klistret"-svar er det lett å slå to fluer i ett smekk. Hjelpe nybegynnere som vi var for bare et øyeblikk siden, og lære bort søk. Forsøker i alle fall selv å besvare enkle spørsmål som er stilt hundre ganger før med en søkelink. Klistret fornuftig svar på toppen vil være en stor hjelp. Og det er jo lov å håpe at det hjelper ettersom søkefunksjonen er så god ;o)
Veldig god ide !! Det er jo noen hver dag som lurer på dette. Og det er jo litt rart at de ikke blar litt nedover i listen før de stiller spørsmålet, for det er ikke mange innleggene i mellom innleggene om "plattyen min føder .." osv .

Jeg kopierte teksten som allerede står på Guppyens fiskeprofil og klistret det i en tråd under oppdrett. Har dere noen gode bilder av mer eller mindre drektige hunner hadde det vært fint om dere kunne poste dem der
Flott!! Det er sånne ting som gjør forumet bedre.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap