Konkurranse på facebook

I påsken har Akvaforum hatt en konkurranse på Facebook. For å være med på denne måtte man ha konto på FB og det er det ikke alle som har, eller har tenkt å skaffe seg. Jeg synes det hadde vært hyggelig om AF kunne laget en slik konkurranse inne på forumet også. Det kunne ha skapt litt engasjement blant de som allerede er medlemmer her.
Denne konkurransen på FB går jeg ut fra er er et forsøk på å verve nye medlemmer hit til AF, men den har også motsatt virkning, nemlig å lure folk uten Facebook-konto til å skaffe seg det!

Helt enig ,har ikke konto på FB og kommer heller ikke til å skaffe meg det.
Bruker mer enn nok tid på de forumene jeg er medlem av og det fåt holde.
Når jeg hører og ser hvor mye tid folk bruker der ,så synes jeg det er litt skremmende.
Men nok om det ,synes det kunne vært gøy med flere konkurranser her
Det at AF lurer noen til å opprette facebook konto var nytt. I dag får vel de fleste den inn med morsmelka! :p Jeg trodde AF konsentrerte seg om å holde medlemmene sine her inne - det burde de i alle fall. Det som er påfallende er at gamle AF-ringrever lokker med seg medlemmer til diverse lukkede grupper på fjasebooka. Jeg er selv blitt invitert til et par av dem, og de er like lite interessante som resten av facebook.

Konkurranser er for så vidt helt greit og underholdende, men det er mer aktivitet i forumet som trengs. Skal AF bli et levende forum igjen bør alle bli litt mer aktive og dele sin erfaring og kunnskap med alle, og ikke bare blogge og være en forumlurker...
Stemmer også for litt flere konkuranser her inne på Af.

Flere fotokonkuranser, spørrekonk/quiz og slikt er alltid moro
Flott, at eg er ikke alene og at det er fleire her som kan si "nei takk" til FB. Helt enig med dåke at utviklingen av samfunnet basert på en virtuell hverdag virker veldig skremmende. Og her spiller FB en stor rolle med negativ innvirkning på folk og personlighet. Opprinnelig tanke med FB var god, men det som kan være nyttig med denne platformen er ikke synlig lenger. Eg ser det iallfall sånt og eg er ikke og eg vil aldri bli medlem på FB. Eg kjemper imot at barnene mine får FB inn med morsmelk, men eg ser at denne kampen er nesten forbestemt å bli tapt
Eg skjønner ikke helt poenget å dele interesser, hobbier eller lidenskap på FB. Det finnes ett forum for nesten alle normale og unormale hobbier på nettet. Akvaristene i Norge har AF som er ett eksempel. Kva er nå mening med å spre ett lite samfunn av spesialister ut på forskjellige grupper? Skjønner ikke det.
Eg for min del bruker også meir enn nok tid på dataen med å lese eller skrive på AF (eller to, tre tyske akvarieforum). AF er viktig fordi her ligger mye kunnskap om akvaristiske spørsmål og problemstillinger som man kan ikke finne i noen bøker. Og med søksfunksjonen får man ofte svar på ganske kort tid. Tviler på at det samme kan fungere på FB like effektivt. Eg trenger ikke FB for akvarieinteressen min.

Synd at AF organiserer en konkurranse på FB og "stenge ut" folk som har ikke tilgang til FB. Det er ikke rette veien syns iallfall eg.
Michael Niesar
eg er ikke og eg vil aldri bli medlem på FB.

Samme her. Men min mening om FB er ikke det viktige her.

Eg har tilgang til FB av og til, og eg har da sjekket flere norske mallegrupper der. Noe mer uinteressant skal man lete lenge etter, synes eg. Men hovedankepunktet mitt er at eg ikke skjønner hensikten med slike små særgrupper, da eg mener "litt her og litt der" bare fører til generell laber, og gjerne dårlig, kvalitet på infostrømmen eg søker angående denne hobbyen.

Hvorfor AF arrangerer konkurranser og er aktive på en annen side vet eg ikke, men eg frykter dette også fører til at Akvaforum blir dårligere...

Inaktiv bruker
Bør heller fokuseres på fotokonkurransen her på AF.
Og her har klagegjengen fått mer vann på mølla.Hva med å konsentrere seg om fisk og fiskehold.Er ikke no rart det er laber aktivitet med så mange negative holdninger for noe nytt eller andre meninger......Ha en god natt.
Abboren
Og her har klagegjengen fått mer vann på mølla.

Når en leser alle ovenforstående innlegg og ser på innholdet i disse, vil jeg faktisk påstå att brorparten har kommet med en gjennomtenkt forklaring på hvorfor de er negative til FB.

Ditt innlegg står da i sterk kontrast til disse!

- Tore-
Plussmedlem
Det er totalt 8 brukere som har kommet med negative innlegg her, av hvor mange brukere på AF?
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å gidde å kommentere her, men nå gjør jeg det likevel.
Mange har ikke kjennskap til AF, men de er på FB. Om de da kan få kjennskap til og bli medlem på AF fordi de oppdager AF på FB så er vel det bare positivt eller??

Greit nok det argumentet med at nivået og kvaliteten kan bli lavere av å spre aktiviteten, men det er da helt opp til en selv hvor en legger ned tiden sin. Og det er da jammen lav nok kvalitet på endel av det som skjer her på AF innimellom, uavhengig av FB...

Det fine med å klage på det folk gjør, er at de blir dritt lei av å prøve å gjøre ting. Så gjør de bare enda mindre. Tilslutt gidder ingen å gjøre noe som helst og vi sitter her med et tilnærmet dødt forum.

En stor takk til alle dere som gidder å prøve å gjøre noe for alle oss som ikke gidder. Både her på AF og på FB.....
Nå savner jeg "liker" knappen her Milo
Ikke gi meg hjerteinfarkt, Elisabeth! La ihvertfall enkelte ting få bli på Fjesboka ;p
Uansett; ringer deg i morra angående noen maller
Applaus milo og Elisabeth!
Ikke uventet at du kommer inn med et slikt innlegg, Linda. Tjohoo – Kan hende rødvins kos eller inkurier gjør at du ikke sier din egen mening?! Kanskje like greit med en likerknapp … så blir også Elisabeth fornøyd

Det som er så flott med AF er at det er ingen som er så enige som når noen er uenige.

Om noen skulle mene de tror at noen gidder å gjøre noe for de som ikke gidder å gjøre noe selv. Tja, ikke rart det blir dødt forum…
@Abboren
eg skal gjerne konsentrere meg om fisk og fiskehold, men eg har jo IKKE fisk!? Kanskje du kan begynne med det først?
Og selvfølgelig er du hjertelig invitert til tråden min her på AF, garantert 100% fagstoff!

@milo
milo
Det er totalt 8 brukere som har kommet med negative innlegg her, av hvor mange brukere på AF? Jeg hadde egentlig ikke tenkt å gidde å kommentere her, men nå gjør jeg det likevel. Mange har ikke kjennskap til AF, men de er på FB. Om de da kan få kjennskap til og bli medlem på AF fordi de oppdager AF på FB så er vel det bare positivt eller?? Greit nok det argumentet med at nivået og kvaliteten kan bli lavere av å spre aktiviteten, men det er da helt opp til en selv hvor en legger ned tiden sin. Og det er da jammen lav nok kvalitet på endel av det som skjer her på AF innimellom, uavhengig av FB... Det fine med å klage på det folk gjør, er at de blir dritt lei av å prøve å gjøre ting. Så gjør de bare enda mindre. Tilslutt gidder ingen å gjøre noe som helst og vi sitter her med et tilnærmet dødt forum. En stor takk til alle dere som gidder å prøve å gjøre noe for alle oss som ikke gidder. Både her på AF og på FB.....

Ja, "man gidder ikke noe lenger" og det er en av de negative bivirkninger man få når man graver for lenge i den overfladiske FB-verden :o Imponerende at du gidder likevel å skrive innlegg her

Kva type akvarister er på FB men har ikke kjennskap til AF? Hvis man bruker google med søkeord "akvarium" kommer AF på nr. 2 etter "Akvariet i Bergen". Så hvis man driver med hobbyen "akvaristikk" litt meir seriøs (og man bruker litt internett) kommer man tidlig eller seinare til AF også uten omvei over FB. Med andere ord er eg ikke sikker hvis det å rekruttere nye medlemmer til AF var hovedintensjon med FB-konkurransen.
Det er ikke kvaliteten som spiller den store rollen. Eg er jo ikke tvunget å lese alt som har subjektiv for dårlig kvalitet. Men derimot er det ikke bra å dele interessen for en hobby i ett lukket forum som man MÅ være medlem. Det som er bra med AF er at det meste er åpen for alle. Hvis AF har en konkurranse på FB er det helt i orden så lenge man ikke utestenger AF-medlemmene? I så fall er denne konkurransen ikke skikkelig gjennomtenkt.
Eg bruker ikke ofte energien min for å klage eller kritisere på nettet. Men her er det noe viktig på gang. Hvis en (meir eller mindre stor) andel av AF-aktivitet går over til FB er det selvfølgelig ikke bra for AF. Eg har sett samme utviklingen i Tyskland med ett (tidligare) fantastisk forum for dvergreker. Dette forumet eksisterer dessverre ikke lenger, men derfor 1001 rekegrupper og enkelte rekeakvarister som deler meninger eller holder sine monologer på FB. Er denne tilstanden ønskelig for Norge? I Norge er vi jo bare "en handfull" akvarister i forhold til Tyskland. Derfor er det endå viktigare å konsentrere kunnskapet og aktivitet og ikke sprer for mye.

Eg tror alle er enig i at vi vil ha ett levende AF. Etter min mening gir FB ingen nytte til det, heller motsatt. FB er heldigvis kontrovers blant folk i mange land. Og det er greit å ha også en liten diskusjon her om det.
Å klage og / eller være imot alt og ingenting er veldig "in" for tida og det kan evt. være en lett måte for folk å kommunisere. Men det er skal iallfall ikke være mitt poeng med innleggene mine her. Håper det er forstått riktig.
Helt enig med Michael her, hva i svarte skal man med konkurranser på FB når man kan ha de inne på AF. Jeg kunne ikke tenke meg å være medlem av AF inne på fjaseboka. Jeg ble veldig skuffet da jeg leste her at det arrangeres slike konkurranser inne på FB og så har vi en fortokonkurranse som holder på å gå dukken inne på AF. Hvem har lagt opp til dette? Moderatorene ? Hvis dere legger så mye jobb i å ha konkurranser inne på fjasboka så kan dere jammen også ta i et tak inne på AF sin fotokonkurranse også...Dere klager på lite deltagelse men hva gjør dere med det? jo hopper bare over noen månder for å se om det bedrer seg...bullshit. Jeg forsvarte dere i et innlegg jeg skrev i sted inne på fotokonkurransen men det var før jeg leste denne tråden. Neifå AF ut av fjaseboka!!
Dette skrev jeg i kommentarfeltet under fotokonkurransen i dag før jeg ble klar over dette som foregår på fjaseboka.

Ja det er en SKAM at ikke flere tar denne konkurransen mer alvorlig og blir med og støtter opp om den. Jeg vet mange er redde for at bildene ikke er bra nok osv, men ta en sjanse og se hva som skjer?. Dette er en flott uhøytidlig konkurranse og alle får delta hvis bildet blir plukket ut blandt de 20 beste. Nå er det ikke 20 bilder som blir innsendt engang!! . Forumet er altfor bra til å miste denne konkurransen og synd at det blir bare ekstra arbeid for moderatorene for at folk ikke gidder være med.
Jeg ble kjempeskuffet i forrige konkurranse da temaet var planter i akvariet. Da tenkte jeg at det kommer til å bli rekord deltagelse. Når man ser på alle flotte bilder vi har i plantebasene ...hvor var de som tok de under konkurransen? Så masse flotte bilder i basen og så kommer vi til konkurransen og det er ikke 20 stk som er med engang!!?
Nei nå er det på tide å våkne folkens!!! Jeg kommer til å kjempe for denne konkurransen med nebb og klør og til fingrene gror fast i tastaturet. Jeg liker den og håper at flere også gjør det fremover. La Akvaforum bli kjent for sin flotte fotokonkurranse!! Og håper at konkurransene heretter vil bli holdt inni på AF og ikke i fjaseboka. !!
Så boikott alle konkurranser inne på fjaseboka og få heller konkurransene tilbake til AF.

Janne
Ikke uventet at du kommer inn med et slikt innlegg, Linda. Tjohoo – Kan hende rødvins kos eller inkurier gjør at du ikke sier din egen mening?! ;)

Det var da svært...

Jeg kan godt omskrive milos innlegg med egne ord mens jeg nok en gang angrer på at jeg ikke fulgte mine egne formaninger om å klikke på avbryt:

I stedet for å klage og gå til angrep hadde det kanskje vært en ide å diskutere hva som kan gjøres for å holde informasjons-skattekisten her inne i live? Har som sagt trykket "avbryt" mer enn "post innlegg" i lang tid og vil helt garantert fortsette med det, men de innleggene jeg svarer på linker veldig ofte til informasjon fra flinke folk som har gitt seg på AF. Eller trukket seg tilbake til bloggene der diskusjonene foregår i vennlige former.

Nå har jeg ikke lang nok fartstid til å kunne svare på noe særlig har jeg ettertrykkelig lært, men ettersom de som har lang fartstid ikke alltid tar seg bryet hender det jeg ikke klarer å la være. Noe særlig tjo og hei er det vel ikke over svarene, bare et forsøk på å skrive mot i nybegynnere som sliter like mye som jeg slet for ikke lenge siden, og med informasjon jeg er sånn passe trygg på at ikke er helt på trynet. Hvis ingen tar seg bryet eller tør svare er det vel i alle fall helt sikkert at forumet dør eller ender som diskusjonsklubb til gjensidig beundring for en engere krets...

Når det gjelder fjesboken har jeg gravet fram Akvaforumsiden og sett at det gjelder en påskenøtt-sak, kanskje det er nettopp som milo skriver, et forsøk på å få nye brukere inn på AF. Eller at det er lettere for de som driver med alt det vi ikke ser å organisere konkurranser på FB. Hva vet jeg. Det jeg vet er at ikke mange gjør noe for konkurranser og avstemminger her inne, og det kan jo umulig være særlig inspirerende for de som står bak. Skal bli spennende å se resultatet av den nye avstemmingen.
Linda W
I stedet for å klage og gå til angrep hadde det kanskje vært en ide å diskutere hva som kan gjøres for å holde informasjons-skattekisten her inne i live?

Trådstarters intensjon er vel ikke å klage og angripe, men å tenke på AFs beste? Det forundrer meg stadig at folk lar seg provosere slik av andres meninger; svært ofte blir det tolket som "angrep".

Linda W
Hvis ingen tar seg bryet eller tør svare er det vel i alle fall helt sikkert at forumet dør eller ender som diskusjonsklubb til gjensidig beundring for en engere krets...

Eg kunne ikke vært mer enig, Linda! Man kan ikke forvente at alle andre skal holde forumet levende.

Dette ser nesten ut som en diskusjon om hvorvidt Facebook er bra eller dårlig.
Jeg er helt enig i at man ikke bør ha en konkurranse utelukkende bare på FB. Men selv om AF har gjort en feil synes jeg ikke det er rett å lange ut mot dem fordi dette skjedde.
Som sagt blir det ikke bedre fordi alle er negativ.

Ser virkelig ikke noe problem med AF side på Facebook. Det er noe alle butikker, internettsider, forumer og organisasjoner har.
Det er en måte å nå ut på, spesielt til den yngre generasjonen.
Føler her at alle de som er så imot Facebook rett og slett ikke vet hva det er.
Det er ikke slik at fordi AF har en side der vil diskusjonene bli flyttet fra selve forumet til FB siden. Tvert imot!
En FB side er mer som reklame.

Takk for meg ;- )
Donald
Trådstarters intensjon er vel ikke å klage og angripe, men å tenke på AFs beste? Det forundrer meg stadig at folk lar seg provosere slik av andres meninger; svært ofte blir det tolket som "angrep".

Nå var det nok ikke trådstarters innlegg som fikk meg til å ty til skarp penn. Ei heller uenighet, det er bare forfriskende, det er formen som vipper meg av pinnen innimellom. Diskusjonen vippet vel over til hva man mener om fjesboken, og selv om jeg har en side der er jeg ikke nødvendigvis uenig i alt som ble sagt, kan bare ikke helt se at det hadde noe med saken å gjøre. Trådstarter ønsker seg vel det samme her inne, ikke utslettelse av et nytt medium som kanskje til og med passer bedre for endel...

Men ikke for meg, jeg er så altfor glad i all informasjonen og inspirasjonen jeg finner her inne, engstelig for at den skal bli borte, og opptatt av hva som skal til for å holde den levende. Er nemlig ikke utlært. Heldigvis.

Og så er jeg så gammel at forum ikke var oppfunnet da jeg gikk i læra i folkeskikk, fikk banket inn at man kommer lengst med vennlighet og humor.

Etterskrift: Saken i et nøtteskall Emil. Veldig bra!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap