Ønske til moderatorene

Jeg har et lite ønske til dere:

For all del, ikke gå inn å rediger brukeres poster! (Slik som har skjedd på andre forum)

Enten slett eller lag en ny post som en kommentar!

Ellers må dere bare herje på

Takk

PS: Dette er ikke noe som jeg har opplevd eller sett her, så ingen må ta det personlig
Hvis vi noen gang kommer til å redigere poster vil det bli nøye diskutert mellom moderatorene, og da være ekstremt god grunn for at dette blir gjort. Dette vil da også bli gitt skriftlig grunn i tråden for hvorfor det ble gjort.
F eks hvis posten bryter med retningslinjene for forumet på en alvorlig måte.

Ellers vil nok bare en advarsel være nok.

Du har nok ikke du har noe å frykte her på AkvaForum uansett når det gjelder sånne suspekte hendelser.

Oppfordrer alle brukere til å lese retningslinjene.
Det er stort sett sunn fornuft alt i sammen, men alle brukere bør ha en viss oversikt over hva det står i de uansett.

Jeg har selv lest igjennom de et par ganger bare for å ha gjort det.
Klussing med innlegg..
Det var da et merkelig utsagn Morten... Virkr ikke som dette er helt samkjørt melloma alle moderatorene da jeg på mitt første innlegg her for 2-3 dager siden fikk moderert setningen min. Det var ikke pga. skrivefeil og det var heller ikke fordi det var noe støtende eller tråkking på tærne, neida det var kun en endring av ordlyden på setningen.

Det var ikke det at det betydde all verden for meg, men jeg følte vel at jeg hadde øyne i nakken - og på et så utrolig harmløst innlegg!!!

Her er linken til innlegget
Vi får selvsagt ta det til etterretning. Å samkjøre moderatorene er selvsagt en prioritert oppgave for oss nå i startfasen.

Når det er sagt ser vi vel, forhåpentligvis, på en endring av ordlyden i en heading til det bedre(?), som et gode og ikke noe negativt. Jo bedre og mer innholdriktige trådoverskrifter er vil kunne gi bedre respons i disse trådene. Det tror jeg vi kan være enige om.

Jeg er glad at overskrifter forandres av moderator.
Ting som "Hjelp!!" sier veldig lite, og bruker ville nok fått mer hjelp med en mer informativ overskrift.

Det er meget viktig at emnefelt/overskrift benyttes på en riktig måte. Når forumet inneholder tusenvis av tråder og medlemmene ønsker å søke i basen vil tilslagene bli mye bedre når man har et forum med gode emnefelt/overskrift i de fleste trådene.

Som Bjarne sier så er det viktig at vi får samkjørt oss slik at forumet fremstår med en og ikke flere stemmer.
Jeg hadde ikke likt det om en moderator endra på overskriften min, og hadde garantert endra det tilbake!

Når det er sagt, så er jeg enig i at overskrifter som "Hjelp!" ikke er helt korrekt bruk av feltet. Så jeg ser problemet. Men det må da finnes andre løsninger?

Redigering, selv på overskriften, hadde jeg personlig sett på som overtramp av meg og min person.

Hvis det står i reglene (er på så mange forum at jeg gidder ikke lese reglene lenger :P bruker heller folkevett) at du skal være informativ i overskriften, så gir det faktisk moderatorene full rett til å slette posten.

Det verste som kan komme til å skje er jo at folk blir vant med at moderatorene fixer overskriften, så de gidder ikke gjøre noe særlig ut av det Og da slår det tilbake på dere som moderatorer igjen!

PS:
Jada, vet jeg lager problemer, vil bare ha en diskusjon rundt det
Trym Andreassen
Det var da et merkelig utsagn Morten... Virkr ikke som dette er helt samkjørt melloma alle moderatorene da jeg på mitt første innlegg her for 2-3 dager siden fikk moderert setningen min. Det var ikke pga. skrivefeil og det var heller ikke fordi det var noe støtende eller tråkking på tærne, neida det var kun en endring av ordlyden på setningen. Det var ikke det at det betydde all verden for meg, men jeg følte vel at jeg hadde øyne i nakken - og på et så utrolig harmløst innlegg!!! Her er linken til innlegget [URLBLOCK1]

Jeg endret ikke et eneste ord i innlegget dette ditt Trym, bare så det er sagt. Da husker du nok litt dårlig hva du selv skriver.

Du hadde en feil i innlegget og hadde lagt inn en bildelink som ikke virket. Det eneste jeg gjorde var å gå inn og rette på feilen slik at det ikke sto et rødt kryss midt i innlegget ditt.

Retningslinjene pkt.8

Det er viktig at overskrift i tråd/innlegg er kortfattet og informativ. Da får du raskere svar. Moderator kan endre overskrift uten varsel.

Nå må vi skille mellom litt "sleivete" overskrifter og de som ikke sier noe som helst. Av erfaring vet jeg at mange ikke engang orker å gå innom trådene som har dårlige overskrifter.

Moderatorfunksjonen her er ikke nødvendigvis bare det å endre overskriften, men ved å gjøre dette øker man muligheten til å få hjelp for trådstarter.
IrquiM
Jeg hadde ikke likt det om en moderator endra på overskriften min, og hadde garantert endra det tilbake! Når det er sagt, så er jeg enig i at overskrifter som "Hjelp!" ikke er helt korrekt bruk av feltet. Så jeg ser problemet. Men det må da finnes andre løsninger?

Tja, har du forslag?
Ja, det står helt klart i retningslinjene at moderator uten forvarsel kan endre overskrift dersom denne ikke er informativ. Du burde kanskje lese dem?
Hadde du visst hvor mange "Hjeeeeeeeeeeelp!!!!" eller "Hva skjedde!??!?!?!?!?" som kommer inn i løpet av en dag så hadde du nok sett nødvendigheten for å endre overskrifter.

Og så lenge resten av innholdet i innlegget er bra så er det jo ingen grunn til å slette hele innlegget? Dette har vi aldri hatt noe problem med tidligere, snarere tvert imot. Vi har heller fått tilbakemeldinger om at det er bra at overskrifter som ikke forteller noe som innholdet i tråden blir endret
Ville nå bare si at jeg forstår begge sider av saken.

Hvis jeg noengang får endret min overskrift, kommer jeg til å bli ganske grinete. Hadde det skjedd ville jeg sittet igjen med følelsen av at det jeg gjorde ikke var godt nok!

Samtidig så blir jeg også grinete når jeg ser en overskrift til en tråd som er så dårlig at tråden ville appelert bedre om den ikke hadde overskrift i det hele tatt!.....

Det er jo bare å sørge for at overskiften er ryddig og grei, så slipper man inngripen av noe slag der

Forstår godt at enkelte kan føle seg støtt av små endringer til det bedre, men av og til må det gjøres.
Har sett alt for mange tråder som innledes med HJELP+ x antall !, eller Krise!!. Slike blir ofte oversett\ ignorert av mer drevne brukere, som helt sikkert kunne hjulpet godt til med problemet.

Og som det tidligere har vært nevnt: Info i trådene bør være lett å finne fram til i lang tid, ved søk.
Ikke noe kult å søke på f.eks en sykdom, og alle trådene heter hjelp ett eller annet misvisende
Jeg endrer overskrifter nesten på daglig basis. Det ser litt for flaut ut med et spørsmål som ikke begynner med stor bokstav, samt jeg omformulerer disse "Hjelp!" greiene. Det er nødvendig for at jeg selv og andre skal ha oversikt over innholdet. Fikser også på linker som ikke virker slik Tone gjorde i eksempelet. Det er service det

Må legge til at disse tingene gjøres raskt og effektivt uten debatt mellom moderatorene. Praksisen er vi på forhånd blitt enige om. Hvis noen merker at dette skjer ofte med sine overskrifter bør det kanskje tas til etterettning. La det være sagt at vi forbedrer overskriftene med godt humør. Vi blir ikke sure eller irriterte)
Tja, har du forslag?

Ja, står lenger oppe - SLETTE!

Ja, det står helt klart i retningslinjene at moderator uten forvarsel kan endre overskrift dersom denne ikke er informativ. Du burde kanskje lese dem?

Lest så mange, at jeg holder meg innen for det som er godtatt uansett om jeg leser eller ikke, derfor gidder jeg rett og slett ikke!

Hadde du visst hvor mange "Hjeeeeeeeeeeelp!!!!" eller "Hva skjedde!??!?!?!?!?" som kommer inn i løpet av en dag så hadde du nok sett nødvendigheten for å endre overskrifter.

Derfor slette!

Vi har heller fått tilbakemeldinger om at det er bra at overskrifter som ikke forteller noe som innholdet i tråden blir endret

Ok. Hver sin smak og ønsker.
Bare ber om at hvis noe er galt med noen av mine innlegg, vær så snill og slett! Ikke endre!

Og det med at linken til det bildet ble endret, hadde det vært min post hadde jeg ønsket at dere lagde en ny post, med korrekt link, ikke endret i min post.

For meg er det akkurat det samme som om at mailansvarlig hadde gått inn i mailene på jobb og endret subject, ødelagte linker, etc.

(Jada, jeg vet jeg jobber som intern revisor!)
altså, nå ble jeg litt satt ut her... bytter du til store forbokstaver dersom jeg begynner topic med liten forbokstav?

Jeg kan forstå at man endrer topic dersom den sier "hjelp!!" eller noe annet like lite opplysende, men at du bryr deg med å endre små og store bokstaver? For din del får vi håpe at jeg legger inn få innlegg da, ettersom jeg er nototrisk på å bruke små bokstaver
dani
altså, nå ble jeg litt satt ut her... bytter du til store forbokstaver dersom jeg begynner topic med liten forbokstav?

Jeg bruker ikke RØD penn. Vi er ikke Norsklærere.
At overskriftene er OK betyr mye for hvordan forsiden på forumet ser ut. Oppfordringen vår er derfor at alle bør prøve å lage en skikkelig overskrift når de starter ny tråd. Hvis noen skriver gippi blir det rettet til Guppy. Hvis noen skriver Gøppy lar jeg det stå som en kuriositet. Språk, tegnsetting eller rettskriving ellers retter vi ikke. Dette gjelder primært overskriftene.
IrquiM
Jeg har et lite ønske til dere: For all del, ikke gå inn å rediger brukeres poster! (Slik som har skjedd på andre forum) Enten slett eller lag en ny post som en kommentar! Ellers må dere bare herje på ;) Takk :) PS: Dette er ikke noe som jeg har opplevd eller sett her, så ingen må ta det personlig :)

Det var nå for all del ikke forandring av headinger jeg svarte på, men forandring av selve innholdet i postingen.

Og det er dette som har skjedd en og annen plass på nettet!
IrquiM
Lest så mange, at jeg holder meg innen for det som er godtatt uansett om jeg leser eller ikke, derfor gidder jeg rett og slett ikke!

Hehe, ok Da kan jeg heller ikke ta deg alvorlig. Retningslinjene her på AkvaForum er gjeldende, og hvis du med viten og vilje rett og slett ikke gidder å lese dem så må du jo bare regne med at de feilene du evt gjør ut fra retningslinjene blir rettet opp av en moderator. Sånn fungerer det Men det unngås jo veldig enkelt ved at du leser og følger retningslinjene!

IrquiM
Ok. Hver sin smak og ønsker. Bare ber om at hvis noe er galt med noen av mine innlegg, vær så snill og slett! Ikke endre!

Jeg tror nok ikke noen av oss kan gå rundt å huske på enkeltbrukeres spesialkrav. Du må, som alle andre brukere, innrette deg etter de retningslinjene som er satt Det er igrunn ingenting å diskutere.
Syntes at det er vel radikalt å slette en tråd, i stedet for å gjøre små, kosmetiske endringer... Jeg ville i hvertfall reagert om tråden jeg startet plutselig var søkk borte! Om tittelen var forbedret, ville jeg egentlig bare være glad til. Sjangsen for flere, og bedre svar ville jo da være større

Men som du selv sier, IrqiuM, hver sin smak
Frank Angell
Syntes at det er vel radikalt å slette en tråd, i stedet for å gjøre små, kosmetiske endringer... Jeg ville i hvertfall reagert om tråden jeg startet plutselig var søkk borte! Om tittelen var forbedret, ville jeg egentlig bare være glad til. Sjangsen for flere, og bedre svar ville jo da være større :)

Enig!
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap