Grønt vann i nytt akvarium

Satte opp et nytt akvarium ,96 liter, 3juledag. Vasket sanden/grusen ordentlig. Fikk en "tablett" fra de i butiken som skulle gjøre slik at etter kun 3 dager kunne jeg ha fisk i akvariumet.
Men da jeg hadde fyllt akvariumet så jeg at det så ut som om det var grumsete og litt rar slags grønn aktig farge på vannet. Pratet me andre folk som jeg kjenner som har akvarium og de sa at det var normalt me litt grums i vannet da det nettop var startet opp. Samme sa de på en av butikkene jeg benytter.
Så etter 3dager var jeg i butikken med vannprøve, alt var ok så da kjøpte jeg 2scalarer, 2 sverdragere og 2 pansermaller. Alle lever den dag i dag.
Da jeg var idag og kjøpte et par fisker til, spurte jeg det samme spørsmålet til betjeningen. Da sa hun at jeg burde bytte 2/3del av vannet og rense filtret hver 2 dag i ca 2uker? trodde ikke man skulle rense filtret og skifte vannet samtidig? Så jeg begynte å tvile litt på informasjonen jeg fikk....

Men nå begynner jeg å bi utålmodig og missunnelig på alle de som har krystall klart vann. Har tatt vannprøve med på akvariebutikken, og den er fin. ikke noe høy NO2 heller sa de.
Har 12 fisker og de er i fin form.

Innvendig filter pumpe. EHEIM.

Fiskene er: Scalarer(4), Sverdragere(4), ancistruser(2) og metall pansermaller.(4)
har omtrent like mye fisk som du i en 660 liter.. filteret ligger du unna det neste 8 månedene. trenger tid for å utvikle gode bakterier.
Det kan være at du forer for mye. Det vil føre til uklart vann og økt algevekst.
Du kan godt bytte vann annenhver dag til du får klarere vann, men du bør ikke bytte mer enn 50% av vannet per gang (1/3 er som oftest nok), og du bør heller ikke rense filteret så ofte som denne personen har sagt. Hvis filteret virker tett, så kan det dyppes forsiktig i akvarievannet du tapper ut ved vannbytte. Dette er trolig nok til å løse opp det verste uten å ta knekken på de nødvendige bakteriene.

Du kan lese mer her

ok, takk for svar, skal prøve å bytte litt vann så får vi se....
Noen som har testet bruken av Tetra Crystalwater? Kan det være noe for meg å prøve ut?
Anbefaler ikke å tilsette stoffer når du egentlig ønsker å fjerne noe... Bytt vann, det er gratis Det vil klarne etterhvert når du får justert foring, og får filterbakteriene skikkelig i gang...
ok, men grønnfargen kom jo før jeg fikk fiskene i akvariumet, så foringa kan jo ikke ha så mye å si for grønnfargen hos meg...
Jeg antar at det er alger, men for sikkerhetss kyld, så kan du jo teste vannet for kobber.
Grønnfargen er svevealger, disse vil man skjelden få bukt med bare med å bytte vann.

Svevealger er noe som ofte dukker opp, når akvariet er i ubalanse. For å si det slik; med den belastningen du har av filteret, i ett så ferskt akvarie, er ubalansen total, desverre. Klandrer ikke deg, men butikkens råd her.
Svevealger lever av det samme som planter, men greier seg med mye mindre mengder enn hva plantene trenger.
Det er derfor i de aller fleste tilfellene meget effektivt å mørklegge akvariet 100% (dekk til med pledd, søppelsekk etc). Kutt foringen av fiskene, tilfør ikke noen form for plantenæring.
Slik lar du akvariet stå i 3-5 dager. Ta gjerne en "vannprøve" etter 3 dager, for å se om vannet er blitt klarere (tas enkelt med å senke ett rent glass ned forluka, eller med å tappe av litt vann med slangen til vannbyttene.)

Tipset om å rese filteret annen hver dag, er noe av det mer ekstreme jeg har vært borti, når det gjelder feil info.
De manglende bakteriene i filteret er sterkt medvirkende til problemet, og da er ikke veien å gå å drepe de få bakteriene som er der.

Vidundermidler som Crystal Clear er ikke så veldig vidunderlige... Disse dreper gjerne alle former for enkeltcellede organismer, deriblandt filterbakterier. Plantene vil heller ikke tåle denne behandlingen spesielt godt.

PS: Scalarene vil fort voske seg ut av akvariet ditt, desverre.
Skal pøve å skifte ut litt vann, så mørklegger jeg akvariet. Men hvordan vil d gå me fiskene når jeg ikke skal fore på 3-5dager? Er det fritt(dødt) for fisk når jeg tar bort mørklegginga??
Fiskene vil klare seg helt fint.
Har hatt noe av samme problemet med svevende grønnalger, og hadde sikt ned under 40cm en periode. Kunne ikke se bakveggen i akvariet. Det ble faktisk værre med vannskifter, så jeg mistenker at det er noe i vannet her i Oslo algene likte.

Det gir seg! Har nå topp sikt, men det tok tid.

Det er et tekninsk hjelpemiddel som tar livet av grønnalgene: UV lys. Finnes flere løsninger. Men, som alle løsninger har også denne medaljen en bakside. Den tar også vekk bl.a. jern som plantene dine trenger. Det koster også litt da. Jeg fikk meg en 9w sak med integrert power head til under 500,- Den var i drift en periode i et annet kar, så prøvde den aldri mot det den var egentlig innkjøpt til. Den er nå på ferie i esken sin til neste gang jeg trenger den.
mulig jag etter nærmere undersøkelser av vannet kanskje tror vannet er gul/orange/brunt... Legger ved et bilde så får dere se og avgjøre. Bildet er tatt samme kveld som jeg satt opp akvariet, DVS 3 dager før fiskene kom seg i vannet....
Prøv å se i motlys, så er det lettere å se farven.
Fullt mulig at rota di farger vannet gulaktig brunt.
Rota
Jeg tror også at det er rota som farger vannet..
hei , har samme problem..
men det er pga lyset jeg har i akvariume , har ikke rot i vannet.. !
men ,det er gult / grønt .. !
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap