- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Grønn alge, brun alge og lysrør
Grønn alge, brun alge og lysrør
Postet 11.07.08 kl 11:40
Postet 11.07.08 kl 17:03
Postet 11.07.08 kl 17:24
S_DreamsVannverdier: PH 7,7 KH 17 GH 4, Nitritt 0 Lyset står på 12 timer. Forer 2-3 ganger om dagen. Akvariet har vært oppe i ca 2 1/2 mnd. I begynnelsen hadde jeg mest grønnalger, noe jeg syns var fint og ville ha. Men nå overtar brunalgen og det grønne holder på å forsvinne.
Du kan sikkert kutte ned lyset til 10 timer og fore litt mindre...
Jeg har lyset på 8-10 timer alt etter perioder, forer 1-2 ganger for dagen.
Postet 11.07.08 kl 17:44
Kanskje noen av disse artikkelene kan hjelpe.
Postet 11.07.08 kl 18:22
Postet 11.07.08 kl 23:19
Vidar AlfeiDu kan sikkert kutte ned lyset til 10 timer og fore litt mindre...
Hun skriver jo at hun VIL HA grønnalger. Hun spør ikke hvordan han skal bli kvitt dem (som rådet ditt ville hjulpet på)
Med de vannverdiene som oppgis, antar jeg hun har algebeitende Malawi-ciklider e.l. i akvariet (evt Tanganyika).
Til S_Dreams:
For å fremme veksten av grønnalger, kan du gi en liten dose flytende plantenæring i vannet f.eks. annenhver dag. Begynn smått, så det ikke eksploderer helt Siden slike kar (hvis jeg har rett og det er afrikanske ciklider her) ofte har lite planter, vil plantenæringen bare være til algene og de vil da få masse å leve av og vokse.
Postet 11.07.08 kl 23:22
Endret: 11.07.08 kl 23:28
Jeg har hatt brunalger (kiselalger) i over et år no, så de er ikke bare i nystartede akvarier. Det går både algespisende malawier og ancistruser i karene.
Har lest at de trives i kar med svak lysstyrke. Så etter ferien skal jeg sette inn et ekstra lysrør (Arcadia) i armaturet. Har prøvd å skifte ut de rørene jeg har, men det hjalp ikke. Hva resultatet blir vil tiden vise, men det er kanskje det samme problemet hos deg?
Har lest at de trives i kar med svak lysstyrke. Så etter ferien skal jeg sette inn et ekstra lysrør (Arcadia) i armaturet. Har prøvd å skifte ut de rørene jeg har, men det hjalp ikke. Hva resultatet blir vil tiden vise, men det er kanskje det samme problemet hos deg?
Postet 12.07.08 kl 00:12
Postet 12.07.08 kl 00:16
Postet 12.07.08 kl 00:18
fant en link her:
hvor det står: "Brown Algae (Diatoms) — This is the first type of algae that begins growing in a new aquarium. It usually grows on the gravel and glass. Unlike other types of algae, this type requires silicates in order to grow. By increasing light levels, this type of algae can be replaced by the more beneficial green algae. Brown algae can easily be scraped off the glass. Herbivorous African cichlids generally have little to no interest in this type of algae as an easy meal".
Altså: Brunalger vil ha silikater (heter det det?), og kanskje ikke det som finnes i plantegjødning.
Dessuten: Hvis man sørger for kraftigere lys så vil brunalgene bli byttet ut med grønne. Går ut ifra at det er flere watt det menes da.(?)
Høres bra ut
Reflektor over lysrør gir vel mer lys det også.
En link til hvordan Arcadia lysrørsett ser ut (flere butikker har slike og du kan velge mellom T5 og T8):
hvor det står: "Brown Algae (Diatoms) — This is the first type of algae that begins growing in a new aquarium. It usually grows on the gravel and glass. Unlike other types of algae, this type requires silicates in order to grow. By increasing light levels, this type of algae can be replaced by the more beneficial green algae. Brown algae can easily be scraped off the glass. Herbivorous African cichlids generally have little to no interest in this type of algae as an easy meal".
Altså: Brunalger vil ha silikater (heter det det?), og kanskje ikke det som finnes i plantegjødning.
Dessuten: Hvis man sørger for kraftigere lys så vil brunalgene bli byttet ut med grønne. Går ut ifra at det er flere watt det menes da.(?)
Høres bra ut
Reflektor over lysrør gir vel mer lys det også.
En link til hvordan Arcadia lysrørsett ser ut (flere butikker har slike og du kan velge mellom T5 og T8):
Postet 12.07.08 kl 00:28
Endret: 12.07.08 kl 00:37
mona o[QUOTE=Vidar Alfei] Du kan sikkert kutte ned lyset til 10 timer og fore litt mindre...
Hun skriver jo at hun VIL HA grønnalger. Hun spør ikke hvordan han skal bli kvitt dem (som rådet ditt ville hjulpet på)
Med de vannverdiene som oppgis, antar jeg hun har algebeitende Malawi-ciklider e.l. i akvariet (evt Tanganyika).
Til S_Dreams:
For å fremme veksten av grønnalger, kan du gi en liten dose flytende plantenæring i vannet f.eks. annenhver dag. Begynn smått, så det ikke eksploderer helt Siden slike kar (hvis jeg har rett og det er afrikanske ciklider her) ofte har lite planter, vil plantenæringen bare være til algene og de vil da få masse å leve av og vokse.
Du har nok rett i det Mona , men min erfaring er dersom en får bort brunalgene først er det lettere å få frem grønalger...
Men det er klart at det er forskjellige framgangsmåter...
Det kan være en fordel å bruke kraftig belysning og reflektorer for å skape en god vekst på grønalgene.
Postet 12.07.08 kl 00:53
Ta en titt i denne tråden. Den omhandler egentlig BGA, men hvis man titter nærmere på den omtalte tabellen (redfield ratio), tar den også for seg grønnalger. Her handler det altså om balansen mellom fosfat og nitrat i akvariet.
Postet 12.07.08 kl 07:20
Jeg har nå skrudd ned tiden på lyset til 10 timer, istedet for 12, og håper at det minker på brunalger etterhvert.
Har også limt på aluminiumsfolie under armaturen, som skal fungere som en reflektor. (Leste tipset under "Gjør det selv"). Ved å øke lysstyrken håper jeg at grønn alger overtar.
Nå er det bare å vente og se om dette har noen virkning.
Har også limt på aluminiumsfolie under armaturen, som skal fungere som en reflektor. (Leste tipset under "Gjør det selv"). Ved å øke lysstyrken håper jeg at grønn alger overtar.
Nå er det bare å vente og se om dette har noen virkning.
Postet 13.07.08 kl 17:15
Postet 05.10.08 kl 21:07