- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Trenger hjelp ang. lys til 15 liter...
Trenger hjelp ang. lys til 15 liter...
Noen som kan hjelpe meg? Driver å skal lage et akvariebord med plass til en 110liter på toppen og en 15 liter under. I 15 literen skal kampfisken gå, kanskje med yngel, og han trenger lys.... Noen som vet hvordan jeg skal gjøre dette? Hva skal jeg bruke og hvordan gjør jeg det?
Burde jag kanskje bruke glødelampe over, slik at han også får litt varme?
Tror dere bordet tåler vekta av 110literen? Bordet er et gammelt furu- tvbord som jeg kjøpte på loppis:p Beisa i går med utebeis, slik at det skal tåle litt mer.
Legger inn bilde med bordet.
Burde jag kanskje bruke glødelampe over, slik at han også får litt varme?
Tror dere bordet tåler vekta av 110literen? Bordet er et gammelt furu- tvbord som jeg kjøpte på loppis:p Beisa i går med utebeis, slik at det skal tåle litt mer.
Legger inn bilde med bordet.
Postet 18.07.08 kl 20:05
Hva med en Arcpod? De er egentlig til å bruke uten dekkglass, men det bør du ha hvis du skal ha kampfisk. Istedenfor å feste den på sideruten kan du bare legge den oppå dekkglasset, det funker fint hos meg .
Når det gjelder bordet er jeg ikke noen ekspert, men det ser jo veldig solid bygget ut, med mye avstiving og i heltre. Ville kanskje tatt av bena, så blir vekten fordelt bedre. Ville også ha testet det utendørs: sett karet på bordet ute et sted, fyll det med vann og la det stå et døgn, så ser du om det holder.
Når det gjelder bordet er jeg ikke noen ekspert, men det ser jo veldig solid bygget ut, med mye avstiving og i heltre. Ville kanskje tatt av bena, så blir vekten fordelt bedre. Ville også ha testet det utendørs: sett karet på bordet ute et sted, fyll det med vann og la det stå et døgn, så ser du om det holder.
Postet 18.07.08 kl 20:32
Postet 18.07.08 kl 20:36
hannehTusen takk for svar! Skal shoppe i morgen, så er litt stressa på dette:p Vil ha opp akvariet i helga! Har ikke dekkglass på akvariet, men bør kanskje ha det hvis jeg skal ha yngel? Går det ann å få kjøpt det? Hva om jeg ikke anskaffer dekkglass da? Andre alternativ?
Nå leste jeg litt fort over innlegget gitt:p Dette er jo for akvarium uten dekkglass Takk for tipset!
Postet 18.07.08 kl 20:37
Grunnen til at jeg nevnte dekkglass er at jeg mener å ha lest at kampfisk bør ha litt oppvarmet luft over vannoverflaten. Ved hjelp av labyrintorganet kan den puste over vannskorpen, og det er visstnok ikke så gunstig om denne luften er kald. Står litt om det i profilen. Arcpod'en funker uansett fint både med og uten dekkglass
Postet 18.07.08 kl 20:46
Postet 18.07.08 kl 21:11
Postet 18.07.08 kl 21:17
Postet 18.07.08 kl 22:02
Postet 18.07.08 kl 22:13