Avliving av snegl!

Jeg har fått en invasjon av eplesnegler i mitt akvarium og har bestemt meg for å "tynne ut" litt slik at de resterende får best mulig leveforhold. Jeg har anskaffet meg en felle som nå har fanget en 20-30 stk.

Spørsmålet er enkelt: Hva er den greieste måten å ta livet av dem på? Er det bare å tømme fellen i toalettet å skylle ned eller bør jeg bruke andre metoder?

På forhånd takk for svar!
Du trekker dem iallefall ikke levende ned i do! Det håper jeg var en spøk...

Du putter dem i en bøtte og tømmer kokende vann over dem. Kast dem så i søppelet, i en tett pose (de vil lukte ille om kort tid).

Du kan også legge ut en annonse her, og gi dem bort til noen som vil ha dem... det hadde kanskje vært et bedre alternativ?
Hm... hvordan avlives sånne mat-snegler tro? Koking muligens?
Å fryse dem ned er jo også et alternativ - i alle fall ser jeg dette foreslås på applesnail.net

Er sneglene så små at du kan knuse dem med et trykk med tommelen, er jo dette også et alternativ.- det går jo fort i alle fall. Jeg bruker trykk-og-mos-metoden på damnegler (pestsnegler) med hell.

I fremtiden kan du forebygge eplesnegleinvasjon ved å passe på å fjerne eggklassene de voksne legger - disse leges jo over vann som små mini-maiser, og det er derfor lett å kontrollere "befolkningsveksten"
sett in anonse på rubrikk
Inaktiv bruker
guttn
sett in anonse på rubrikk

det hade jafal jeg gjort vis jeg var deg =
Takk for alternativ. Så må jeg jo legge til at det ikke var noen spøk at jeg spurte om toalettet kunne være et alternativ. Det eneste jeg bekymret meg for i så måte var om de kan overleve lenge i rørene og lage vanskeligheter.

Det er tross alt snegler vi prater om her, ikke mennesker.
Inaktiv bruker
det var bare et got tips =
Iceman
Det er tross alt snegler vi prater om her, ikke mennesker.

Det er ikke dermed sagt at det er greit å la dem lide i flere timer før de dør, noe som skjer dersom de skylles ned i do. Det har med respekt for liv å gjøre og å akseptere at selv om de ikke er mennesker har de følelser, og bør behandles deretter.

Som nevnt over er det svært enkelt å kontrollere bestanden på disse, så det var vel ikke noen plutselig 'invasjon'...

Men de er ganske populære så du får helt sikkert gitt dem bort til en dyrebutikk eller noen her inne på forumet.
Iceman
Takk for alternativ. Så må jeg jo legge til at det ikke var noen spøk at jeg spurte om toalettet kunne være et alternativ. Det eneste jeg bekymret meg for i så måte var om de kan overleve lenge i rørene og lage vanskeligheter. Det er tross alt snegler vi prater om her, ikke mennesker.

Hehe, her inne er mesteparten av oss imot det å spyle ned levende vesener i dass.
Ser for meg at de kan leve en stund i de rørene...
Husker vi hadde noen småfisk vi hadde fanga i en dam på skolen en gang.
Var vel andre klasse eller noe.
Vi hadde dem i ett lite akvarium å da sommerferien kom gidda ikke lærerne ta oss med for å sette ut fiskene igjen så dem kasta dem bare i do.
Husker vi spylte ned gang på gang men fisken svømte fremdeles i skåla.
Etter det bestemte jeg meg for aldri å avlive fisk ved å spyle dem ned i det aller helligste...
spyle ned levende skapninger, å si det her er som å banne i kirka... Men ja, forslagene over er greie og humana, er du litt mer sadistisk så funker en hammer og en treplanke også.

Men hvis det er eplesnegler du har, så kan du faktisk tjene noen kroner på dem. Fór dem opp til en akseptabel str (de spiser alt) og selg dem for 10kr stk.
Hei et annet alternativ til alt som står her på denne siden er å levere de inn til butikkene og prøve å gjøre en deal med de. De fleste vil kanskje ikke kjøpe de men at de gi deg mat ol. som du kan bruke i framtiden til dine fisk . Tenk over det før du gjør noe annet
Disse sneglene brukes også som mat.

Har ikke noen oppskrift for hånden, men hva med å hvitvinsdampe dem?
Inaktiv bruker
det høres vont ut men di spiser jo snegler i frankrike og der er det jo en delikatese =
Tror nok de avliver sneglene før de spiser dem da
Inaktiv bruker
jeg tror jeg må spy hihihihi =
Tilfeldig bekjentskap
© Terje Aareskjold
Reklame for plussmedlemskap