- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Egg på javabregne?
Egg på javabregne?
Postet 21.07.08 kl 14:07
Postet 21.07.08 kl 14:14
Nope, tror ikke dette er egg - men ser veldig ut som "forplantingssystemet" til bregner. Bregner på land (f.eks. ormegress og lakrisrot) har det samme, så jeg antar at sporene (pollen) slippes ut via luft på land og via vann - i vann. Selv har jeg lagt merke til at nye javabregne-stiklinger av og til begynner å vokse ut fra bladene - så muligens at pollen kan befrukte hunnblomster direkte på bladene og næres (snylte) via morplanten. Hvis en botaniker kliner til og sier jeg er helt på bærtur, legger jeg meg flat og holder tett - og lærer hvordan det egentlig er
HVIS det er hva jeg tror, så er disse "blomstene" sandfarget eller mer brunlige, og måten de er "arrangert" på langs bladets midtstripe, er også typisk for landbregner. En eggklase lagt av fisk ville ikke vært sånn plassert, ikke såpass spredt (vrient å passe på store områder). Det er også en ekstra logisk brist mht. at dette er fiskeegg, for de fleste akvariefisk passer på at eggene er ganske fint kamuflasjefarget (f.eks. gjennomsiktig).
HVIS det er hva jeg tror, så er disse "blomstene" sandfarget eller mer brunlige, og måten de er "arrangert" på langs bladets midtstripe, er også typisk for landbregner. En eggklase lagt av fisk ville ikke vært sånn plassert, ikke såpass spredt (vrient å passe på store områder). Det er også en ekstra logisk brist mht. at dette er fiskeegg, for de fleste akvariefisk passer på at eggene er ganske fint kamuflasjefarget (f.eks. gjennomsiktig).
Postet 21.07.08 kl 14:47
Endret: 21.07.08 kl 14:52
CatfishNope, tror ikke dette er egg - men ser veldig ut som "forplantingssystemet" til bregner. Bregner på land (f.eks. ormegress og lakrisrot) har det samme, så jeg antar at sporene (pollen) slippes ut via luft på land og via vann - i vann. Selv har jeg lagt merke til at nye javabregne-stiklinger av og til begynner å vokse ut fra bladene - så muligens at pollen kan befrukte hunnblomster direkte på bladene og næres (snylte) via morplanten. Hvis en botaniker kliner til og sier jeg er helt på bærtur, legger jeg meg flat og holder tett - og lærer hvordan det egentlig er :) HVIS det er hva jeg tror, så er disse "blomstene" sandfarget eller mer brunlige, og måten de er "arrangert" på langs bladets midtstripe, er også typisk for landbregner. En eggklase lagt av fisk ville ikke vært sånn plassert, ikke såpass spredt (vrient å passe på store områder). Det er også en ekstra logisk brist mht. at dette er fiskeegg, for de fleste akvariefisk passer på at eggene er ganske fint kamuflasjefarget (f.eks. gjennomsiktig).
Det stemmer.
Har flere "småplanter" som kommer direkte ut fra plantebladene.
Det er nok dette det er
Takk for svar
Postet 21.07.08 kl 15:28