- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hvordan frakta akvarium med planter og fisk?
Hvordan frakta akvarium med planter og fisk?
Har et lite problem kan man vel si, skal begynne å studere i Stavanger, men jeg bor i Sarpsborg...
Akvariumet er nesten ferdig innredet og har 10 beboere, 1 golden nugget malle og 9 sorte neon tetra.
Hvordan skal man klargjøre akvariumet for å frakte det i ca 10 timer?
Skal jeg sette fiskene i poser, eller? (planter er forøvrig greit)
Akvariumet er nesten ferdig innredet og har 10 beboere, 1 golden nugget malle og 9 sorte neon tetra.
Hvordan skal man klargjøre akvariumet for å frakte det i ca 10 timer?
Skal jeg sette fiskene i poser, eller? (planter er forøvrig greit)
Postet 23.07.08 kl 03:12
Dersom du kjører, synes jeg det er best å ha fiskene i bøtte med lokk.
Litt avhengig av innredning etc. Er det som regel best å få ut det meste av innholdet i akvariet. Sanden kan normalt bli igjen. Steiner er det gjerne lurt å ta utav. Pass uansett på at akvariet står bra under frakten. Selv pleier jeg å ha akvarier stående på et litt tykt pledd/teppe når jeg frakter dem.
PS: Stropper er dine venner.
Litt avhengig av innredning etc. Er det som regel best å få ut det meste av innholdet i akvariet. Sanden kan normalt bli igjen. Steiner er det gjerne lurt å ta utav. Pass uansett på at akvariet står bra under frakten. Selv pleier jeg å ha akvarier stående på et litt tykt pledd/teppe når jeg frakter dem.
PS: Stropper er dine venner.
Postet 23.07.08 kl 03:50
Endret: 23.07.08 kl 03:51
Trygve LillefosseDersom du kjører, synes jeg det er best å ha fiskene i bøtte med lokk. Litt avhengig av innredning etc. Er det som regel best å få ut det meste av innholdet i akvariet. Sanden kan normalt bli igjen. Steiner er det gjerne lurt å ta utav. Pass uansett på at akvariet står bra under frakten. Selv pleier jeg å ha akvarier stående på et litt tykt pledd/teppe når jeg frakter dem. PS: Stropper er dine venner.
Jeg kunne ikke si det bedre sølv!
Postet 23.07.08 kl 09:03
Postet 23.07.08 kl 10:20
Hvis det er ti timers kjøretur, betyr det at det vil være minst 12 timer fra du kobler fra filteret, laster akvariet inn i bilen og til du setter det i gang igjen i ny bolig.
Jeg ville faktisk solgt fiskene før jeg flyttet, og heller startet opp på nytt på det nye stedet. Dette fordi reisen er så lang, og filterets bakteriekultur sannsynligvis ikke vil overleve så lenge uten sirkulasjon. Det betyr at filteret er omtrent dødt når du kommer frem og skal sette det opp, og de fiskene du har vil ende opp i en nitrittsuppe.
Det er nok best å selge de få fiskene du har, og heller kjøpe nye i den nye byen. Det kan jo bli spennende, det ?
Akvariet med planter og grus/sand kan flyttes som det er, bare ta ut store ting som stein og røtter. Tapp ut vann så det bare er en cm eller to igjen på bunnen, slik at plantene ikke tørker ut. Står akvariet stødig og rett underveis, vil det klare seg bra. Men husk at våt sand eller grus lett forskyver seg, så tippes akvariet litt, vil innholdet på bunnen skli....
Som sagt; jeg ville absolutt ikke tatt fiskene med, fordi du ikke har et fungerende filter å tilby dem når du kommer frem.
Jeg ville faktisk solgt fiskene før jeg flyttet, og heller startet opp på nytt på det nye stedet. Dette fordi reisen er så lang, og filterets bakteriekultur sannsynligvis ikke vil overleve så lenge uten sirkulasjon. Det betyr at filteret er omtrent dødt når du kommer frem og skal sette det opp, og de fiskene du har vil ende opp i en nitrittsuppe.
Det er nok best å selge de få fiskene du har, og heller kjøpe nye i den nye byen. Det kan jo bli spennende, det ?
Akvariet med planter og grus/sand kan flyttes som det er, bare ta ut store ting som stein og røtter. Tapp ut vann så det bare er en cm eller to igjen på bunnen, slik at plantene ikke tørker ut. Står akvariet stødig og rett underveis, vil det klare seg bra. Men husk at våt sand eller grus lett forskyver seg, så tippes akvariet litt, vil innholdet på bunnen skli....
Som sagt; jeg ville absolutt ikke tatt fiskene med, fordi du ikke har et fungerende filter å tilby dem når du kommer frem.
Postet 23.07.08 kl 10:31
Endret: 23.07.08 kl 10:34
Filter
Hva med å kjøpe en 12V DC til 230V AC omformer til pumpen som du kan plugge i bilens sigaretttenner. Så kan du ha pumpen stående å gå i bøtten med fiskene. Så verger du filterbakteriene.
En slik omformer koster en femhundrelapp på Biltema, og kan uansett være kjekk å ha til for eksempel bærbar PC, mobillader og andre slike ting.
mvh
Ruben
En slik omformer koster en femhundrelapp på Biltema, og kan uansett være kjekk å ha til for eksempel bærbar PC, mobillader og andre slike ting.
mvh
Ruben
Postet 23.07.08 kl 11:49
Jeg ville pakket filtermassen inn i avispapir el.l. slik at det var separert(for enkelhets skyld.) Jeg ville passet på at det ikke blir for lang avstand fra utsiden til senter av hver "pakke".
Jeg har ikke prøvd dette selv, siden jeg ikke har vært i tilsvarende situasjon. Men oksygeninnholdet i luften regnes i prosent, mens oksygennivået i vann regnes i PPM. Bakteriene vil nok sulte litt, men det tror jeg de tåler fint.
Tror forøvrig ikke at det tar 10 timer å kjøre fra Drammen til Stavanger, men total tid fra man feiser til akvariet er klart kan nok fort komme opp i denne tiden.
Jeg har ikke prøvd dette selv, siden jeg ikke har vært i tilsvarende situasjon. Men oksygeninnholdet i luften regnes i prosent, mens oksygennivået i vann regnes i PPM. Bakteriene vil nok sulte litt, men det tror jeg de tåler fint.
Tror forøvrig ikke at det tar 10 timer å kjøre fra Drammen til Stavanger, men total tid fra man feiser til akvariet er klart kan nok fort komme opp i denne tiden.
Postet 23.07.08 kl 11:54
Det er et lass av butikker i Stavanger området så jeg hadde ikke gidda drasse på 10 fisker hvis jeg var deg. Som mona o sier så vil det ikke være så lett å holde filteret gående uansett uten masse mikkmakk. Hadde ellers frakta karet som de andre sier.
Det går neppe så fort når du kjører flyttelass + at det er nok sommertrafikk litt utover august så det spørs vel når du flytter hvor lang tid det tar.
Det går neppe så fort når du kjører flyttelass + at det er nok sommertrafikk litt utover august så det spørs vel når du flytter hvor lang tid det tar.
Postet 23.07.08 kl 16:25
Da jeg flyttet dro jeg flere turer.
Noen dager i forveien satte jeg opp en 50 liter og en 85 liter.
å lot det stå.
Senere når jeg kom etter med resten av akvariene å alle fiskene kunne fiskene gå i de to akvariene som alt var satt opp mens jeg tok meg god tid med de andre akvariene.
Jeg fraktet og fordelte fiskene i dobble fryseposer som var lagt i en varm kjøleboks (slik stor en til å frakte mat i) for å holde på temp.
Jeg mistet èn Vinkeltetra på ferden. (den døde i posen) En gammel en.
Så hos meg gikk det vel egentlig veldig bra. Var redd jeg ville miste flere!
Jeg styra ikke rundt med filtersvamp for å passe på at bakteriekulturen ikke døde å for meg gikk det bra. Det er likevel ikke noe jeg anbefaler, siden bakteriekulturen i ett filter jo er veldig viktig.
Men som sagt, hos meg gikk det jo bra..
Forøvrig kom jo Ruben med ett veldig godt forslag!
Ta deg en tur innom Biltema. Slikt er kjekt å ha!
Å så bør det vel kanskje nevnes at jeg bare hadde 4 timer å bile å ikke 10...
Lykke til ihvertfall!
Noen dager i forveien satte jeg opp en 50 liter og en 85 liter.
å lot det stå.
Senere når jeg kom etter med resten av akvariene å alle fiskene kunne fiskene gå i de to akvariene som alt var satt opp mens jeg tok meg god tid med de andre akvariene.
Jeg fraktet og fordelte fiskene i dobble fryseposer som var lagt i en varm kjøleboks (slik stor en til å frakte mat i) for å holde på temp.
Jeg mistet èn Vinkeltetra på ferden. (den døde i posen) En gammel en.
Så hos meg gikk det vel egentlig veldig bra. Var redd jeg ville miste flere!
Jeg styra ikke rundt med filtersvamp for å passe på at bakteriekulturen ikke døde å for meg gikk det bra. Det er likevel ikke noe jeg anbefaler, siden bakteriekulturen i ett filter jo er veldig viktig.
Men som sagt, hos meg gikk det jo bra..
Forøvrig kom jo Ruben med ett veldig godt forslag!
Ta deg en tur innom Biltema. Slikt er kjekt å ha!
Å så bør det vel kanskje nevnes at jeg bare hadde 4 timer å bile å ikke 10...
Lykke til ihvertfall!
Postet 23.07.08 kl 18:23
Endret: 23.07.08 kl 18:24
Ruben RavatsåsHva med å kjøpe en 12V DC til 230V AC omformer til pumpen som du kan plugge i bilens sigaretttenner. Så kan du ha pumpen stående å gå i bøtten med fiskene. Så verger du filterbakteriene. En slik omformer koster en femhundrelapp på Biltema, og kan uansett være kjekk å ha til for eksempel bærbar PC, mobillader og andre slike ting. mvh Ruben
Dette er ikke å anbefale siden en får veldig store endringer i strøm frekvensen på disse omformerene, så det er fort å ødelegge motoren i pumpen.
Har vært en del spørsmål om dette tidligere:
Se her for mer info.
Men det fins gode omformere, men de koster gjerne en del.. fra 1000lappen og oppover...
Postet 23.07.08 kl 19:19
Endret: 23.07.08 kl 19:22
jeg ar faktisk tenkt på dette med omformer, la pumpa sirkulere vannet i bøtta hvor fiskene er i. Og jeg har en slik omformer, samtidig så har jeg et bilstereobatteri som kan lett drive en slik omformer lenge.
jeg har også en luftpumpe som kan brukes i bøtta for å tilføre oksygen til vannet og samtidig til filterbakteriene.
Eneste jeg stusset på er utsagnet til deg Vidar, en omformer vil jo evt variere volten gradvis dermed så skal den ikke kunne ødelegge en pumpe, eller har du erfart at nettopp dette har skjedd?
Akvariumet har kun 2 røtter, masse planter og grus, så jeg tenkte å gjøre dette:
1. Ta røttene i en bøtte
2. fisken i en annen bøtte sammen med et par hornblad. Der tenkte jeg å silikonere fast en liten krukke for malla
3. la filterpumpa bli drevet av omformeren som da renser vannet hvor fiskene er
4. koble luftpumpe på samme omformer som vil da skape bobler i bøtta med fiskene
5. Stroppe fast akvariumet stående på et tykt teppe med puter/skum madrass rundt for å beskytte glasset
så har jeg en rimelig fin sjanse for at det skal gå bra?
jeg har også en luftpumpe som kan brukes i bøtta for å tilføre oksygen til vannet og samtidig til filterbakteriene.
Eneste jeg stusset på er utsagnet til deg Vidar, en omformer vil jo evt variere volten gradvis dermed så skal den ikke kunne ødelegge en pumpe, eller har du erfart at nettopp dette har skjedd?
Akvariumet har kun 2 røtter, masse planter og grus, så jeg tenkte å gjøre dette:
1. Ta røttene i en bøtte
2. fisken i en annen bøtte sammen med et par hornblad. Der tenkte jeg å silikonere fast en liten krukke for malla
3. la filterpumpa bli drevet av omformeren som da renser vannet hvor fiskene er
4. koble luftpumpe på samme omformer som vil da skape bobler i bøtta med fiskene
5. Stroppe fast akvariumet stående på et tykt teppe med puter/skum madrass rundt for å beskytte glasset
så har jeg en rimelig fin sjanse for at det skal gå bra?
Postet 24.07.08 kl 02:51
Dammedjeg ar faktisk tenkt på dette med omformer, la pumpa sirkulere vannet i bøtta hvor fiskene er i. Og jeg har en slik omformer, samtidig så har jeg et bilstereobatteri som kan lett drive en slik omformer lenge. jeg har også en luftpumpe som kan brukes i bøtta for å tilføre oksygen til vannet og samtidig til filterbakteriene. Eneste jeg stusset på er utsagnet til deg Vidar, en omformer vil jo evt variere volten gradvis dermed så skal den ikke kunne ødelegge en pumpe, eller har du erfart at nettopp dette har skjedd?
En venn av meg fikk pumpen sin ødelagt når han flyttet, han fikk ikke skikkelig pumpen til å gå med omformeren han kjøpte, den gav han vel 1000 lappen for mener jeg.
Har ikke erfart dette selv så jeg kan egentlig ikke uttale meg om dette, foruten det som jeg har hørt da.
Postet 24.07.08 kl 16:59
Postet 24.07.08 kl 17:14
Dammedok, hmm... kanskje jeg kan frakte pumpa og fiskene med toget slik at jeg har en stabil 230V spenning. må nesten sjekke med nsb om det går.
Men det kan være at han har hatt en dårlig omformer, snakket nettopp med han og han husker ikke merke, men den kostet litt over 1000kr.
Er sikkert noen andre som kan gi deg noen bedre svar enn det jeg har gjort.
Postet 24.07.08 kl 19:14
Postet 25.07.08 kl 00:12