- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Ny mann, nytt akvarium.. tips?
Ny mann, nytt akvarium.. tips?
Eg er endeleg blitt den stolte eigar av eit svart 180 l juwel vision.
Det står no so vakkert fylt med kun vatn og sand i stova mi
Eg har planer om å reise å kjøpe fisk, røtter og planter på mandag, og no sitter eg på jobb å funderer på korleis eg skal gjere det med innredning og fisk..
Foreløbigt har valgt ganske mørk sand i bunn.
Eg har hatt akvarium når eg var yngre men det var kun på "lykke å fromme" med ganske kjedelige fisker. (Alle dei "tøffe" daua eller "åt" opp dei andre) No har eg planer om å lage akvariumet mitt til eit skikkeligt møbel med pene fisker og eit hyggligt miljø
Og da kjeme alle dikka med erfaring inn i bildet..
Eg har sett litt på Palettciklide, da eg synest detta er ein meget pen fisk.
I og med at det er ein ciklide so går eg ut ifra at den ikkje kommer så godt overens med "småfisk" som tetra og andre små stimfisker.
Og da lurte eg på keleis fiskar dikka der ute vil anbefale meg å ha sammen med dei eventuelle Palettciklidene mine?? Noken erfaringar??
Eg tar og gjerne imot eit tips om effektive og "stilige" algetere
Alle tips mottas med ein stor takk
Det står no so vakkert fylt med kun vatn og sand i stova mi
Eg har planer om å reise å kjøpe fisk, røtter og planter på mandag, og no sitter eg på jobb å funderer på korleis eg skal gjere det med innredning og fisk..
Foreløbigt har valgt ganske mørk sand i bunn.
Eg har hatt akvarium når eg var yngre men det var kun på "lykke å fromme" med ganske kjedelige fisker. (Alle dei "tøffe" daua eller "åt" opp dei andre) No har eg planer om å lage akvariumet mitt til eit skikkeligt møbel med pene fisker og eit hyggligt miljø
Og da kjeme alle dikka med erfaring inn i bildet..
Eg har sett litt på Palettciklide, da eg synest detta er ein meget pen fisk.
I og med at det er ein ciklide so går eg ut ifra at den ikkje kommer så godt overens med "småfisk" som tetra og andre små stimfisker.
Og da lurte eg på keleis fiskar dikka der ute vil anbefale meg å ha sammen med dei eventuelle Palettciklidene mine?? Noken erfaringar??
Eg tar og gjerne imot eit tips om effektive og "stilige" algetere
Alle tips mottas med ein stor takk
Postet 27.07.08 kl 04:13
Etter du setter inn planter burde filteret få stå og kjøre seg inn i minst 4 uker før du har oppi fisk. Dette er fordi fisker produserer ammoniakk som er svært giftig for dem, og filteret må bygge opp bakterier som bryter ned ammoniakk til nitritt, og deretter bygge om bakterier som omdanner nitritt til nitrat.
Dersom du setter inn fisker før filteret har bygget opp disse bakteriene, risikerer du ganske stort frafall og sykdom blant fisken. Det fører dessuten til mye ekstraarbeid, fordi du må bytte 40-50% vann hver dag for å holde giftstoffene i sjakk, og selv da er det ikke sikkert at all fisken overlever.
Så da får du litt ekstra tid til å tenke deg om
Dersom du setter inn fisker før filteret har bygget opp disse bakteriene, risikerer du ganske stort frafall og sykdom blant fisken. Det fører dessuten til mye ekstraarbeid, fordi du må bytte 40-50% vann hver dag for å holde giftstoffene i sjakk, og selv da er det ikke sikkert at all fisken overlever.
Så da får du litt ekstra tid til å tenke deg om
Postet 27.07.08 kl 05:01
Ang. palettciklide: etter det jeg erfarer hos meg går det fint med palett+stimfisk. Har et palettpar i 250-litern. Der går det også en kjempegjeng rød fantomtetra og en del rødmunnstetra. Paletthannen småjager litt på dem en sjelden gang, men tar dem ikke. Nå må det legges til at jeg ikke har hatt egg på palettene i dette karet ennå, når det skjer vil det nok bli mer jaging. Mulig noen andre her inne har en annen erfaring med dette, men hos meg går det ihvertfall greit.
Andre ciklider, derimot, har gått heller dårlig. Måtte plassere et borellii-par i karet midlertidig, og DET gikk ikke bra. Paletthannen, som er minst 3 ganger så stor som borellii-en, jaget dem veggimellom så de to stakkarene endte med å gjemme seg skjelvende i en krok. Fikk heldigvis satt opp et annet kar til dem ganske kjapt.
Har også to scalarer sammen med palettene, men der er det ikke noe problemer, de enser hverandre ikke. Antar det skyldes at de går i forskjellig høyde i karet.
Andre ciklider, derimot, har gått heller dårlig. Måtte plassere et borellii-par i karet midlertidig, og DET gikk ikke bra. Paletthannen, som er minst 3 ganger så stor som borellii-en, jaget dem veggimellom så de to stakkarene endte med å gjemme seg skjelvende i en krok. Fikk heldigvis satt opp et annet kar til dem ganske kjapt.
Har også to scalarer sammen med palettene, men der er det ikke noe problemer, de enser hverandre ikke. Antar det skyldes at de går i forskjellig høyde i karet.
Postet 27.07.08 kl 10:45
Postet 27.07.08 kl 12:42
MvjnzEtter du setter inn planter burde filteret få stå og kjøre seg inn i minst 4 uker før du har oppi fisk. Dette er fordi fisker produserer ammoniakk som er svært giftig for dem, og filteret må bygge opp bakterier som bryter ned ammoniakk til nitritt, og deretter bygge om bakterier som omdanner nitritt til nitrat. Dersom du setter inn fisker før filteret har bygget opp disse bakteriene, risikerer du ganske stort frafall og sykdom blant fisken. Det fører dessuten til mye ekstraarbeid, fordi du må bytte 40-50% vann hver dag for å holde giftstoffene i sjakk, og selv da er det ikke sikkert at all fisken overlever. Så da får du litt ekstra tid til å tenke deg om:)
Ja okai.. Men keleis er det med sånn "godstoff" som safestart (det greidde dei å lokke på meg på butikken) eller eventuelt få litt vatn fra eit anna akvarium..?
Ellers må eg takke for meget gode svar folkens
Må sei eg vart glad for å høyra at palettcikliden var ein snill fisk
Postet 27.07.08 kl 15:46
Dyrebutikken vil gjerne prakke på deg alt mulig, de er bare ute etter å tjene penger. Det finnes ikke noe produkt som kan kickstarte filteret for deg.
Men, dersom du får tak i filtergørr fra et innkjørt filter, kan du kickstarte det. Eller du kan få tak i litt substrat (grus/sand) fra et innkjørt filter. Akvarievann vil ikke ha noen effekt, siden bakteriene finnes hovedsaklig i filteret og substratet.
Bare ikke sett inn for mange fisker om gangen. 2-3 stk med 2 ukers mellomrom gjør at filteret får tid til å tilpasse seg økt belastning.
Men, dersom du får tak i filtergørr fra et innkjørt filter, kan du kickstarte det. Eller du kan få tak i litt substrat (grus/sand) fra et innkjørt filter. Akvarievann vil ikke ha noen effekt, siden bakteriene finnes hovedsaklig i filteret og substratet.
Bare ikke sett inn for mange fisker om gangen. 2-3 stk med 2 ukers mellomrom gjør at filteret får tid til å tilpasse seg økt belastning.
Postet 27.07.08 kl 15:54
MvjnzDyrebutikken vil gjerne prakke på deg alt mulig, de er bare ute etter å tjene penger. Det finnes ikke noe produkt som kan kickstarte filteret for deg. Men, dersom du får tak i filtergørr fra et innkjørt filter, kan du kickstarte det. Eller du kan få tak i litt substrat (grus/sand) fra et innkjørt filter. Akvarievann vil ikke ha noen effekt, siden bakteriene finnes hovedsaklig i filteret og substratet. Bare ikke sett inn for mange fisker om gangen. 2-3 stk med 2 ukers mellomrom gjør at filteret får tid til å tilpasse seg økt belastning.
Hehe, ja eg hadde ein liten misstanke om at eg vart litt lurt på safestarten ja:-p
Men da kan eg jo kjøpe eit par "billig" fisker no i starten so ser eg korleis det går.. Nokre fisker så eg ikkje blir altfor glad i viss det skulle gå gale
Ein gurami eller 2 kanskje, dei er vel bra hardføre eller?
Eg må berre spørre da eg er vart litt usikker på oppstarten no..
(åsso er eg jo ganske ivrig på å få fisk i akvariet mitt
Oppdaga nettopp at det er 30 'C i kåken min no.. (og da selfølgelig i akvariet og)
Detta vil vel kanskje ikkje ha so veldig positiv innvirknig på akvariet mitt?
Eg hadde planer om å legge meg på ca 24 'C ....
Postet 27.07.08 kl 16:09
Hva slags temp du bør legge deg på kommer helt an på hva slags fisk du vil ha
Mange av oss sliter med varme akvarier nå om dagen. Søker du litt får du opp massevis av tips til hvordan du kan holde tempen nede. Fryse flasker med vann og legge de i karet, bruk av kjøleelementer, isbiter, bytte litt vann hver dag for å senke tempen, korte ned på antall timer lys, og kun la lyset stå på når det er som mest kjølig (noen timer på kvelden istedet for hele dagen), ta av dekkglass, gjerne kombinert med en vifte som blåser over overflaten. Og selvsagt - det første er å nappe ut varmekolba, den trengs ikke nå om dagen.
Noen forslag i hvert fall. Ellers betyr ikke tempen all verden nå som du ikke har fisk såklart
Må bare si at jeg personlig er imot å kjøpe et par fisk å sette inn tidlig. De er jo levende skapninger de også, om de er aldri så billige eller "lite likandes". Det er engang slik at om de skulle overleve vil de ha hatt en stressende tilværelse under oppstarten, med nitritt, deretter vannbytte med tilhørende endringer i temp og vannverdier, deretter ny nitritt osv. Synes liksom de fortjener bedre jeg, da. Men - det er min mening, vet at en del opererer med "oppstartsfisk".
Liker bedre å fóre litt i et tomt akvarie for å gi filteret noe å jobbe med, og bruke ventetiden på innredning og å velge fisk. Da er man sikrere på at man har funnet fisk som passer sammen, både i forhold til vannverdier, temperament og levested i akvariet. Og i tillegg fått innredet det slik man vil ha uten å måtte holde på rundt småstressa fisk
Ang. gurami.. er kun kjent med dverggurami, og de er langt fra noen hardføre skapninger. Hvordan andre guramiarter er, vet jeg ikke.
Mange av oss sliter med varme akvarier nå om dagen. Søker du litt får du opp massevis av tips til hvordan du kan holde tempen nede. Fryse flasker med vann og legge de i karet, bruk av kjøleelementer, isbiter, bytte litt vann hver dag for å senke tempen, korte ned på antall timer lys, og kun la lyset stå på når det er som mest kjølig (noen timer på kvelden istedet for hele dagen), ta av dekkglass, gjerne kombinert med en vifte som blåser over overflaten. Og selvsagt - det første er å nappe ut varmekolba, den trengs ikke nå om dagen.
Noen forslag i hvert fall. Ellers betyr ikke tempen all verden nå som du ikke har fisk såklart
Må bare si at jeg personlig er imot å kjøpe et par fisk å sette inn tidlig. De er jo levende skapninger de også, om de er aldri så billige eller "lite likandes". Det er engang slik at om de skulle overleve vil de ha hatt en stressende tilværelse under oppstarten, med nitritt, deretter vannbytte med tilhørende endringer i temp og vannverdier, deretter ny nitritt osv. Synes liksom de fortjener bedre jeg, da. Men - det er min mening, vet at en del opererer med "oppstartsfisk".
Liker bedre å fóre litt i et tomt akvarie for å gi filteret noe å jobbe med, og bruke ventetiden på innredning og å velge fisk. Da er man sikrere på at man har funnet fisk som passer sammen, både i forhold til vannverdier, temperament og levested i akvariet. Og i tillegg fått innredet det slik man vil ha uten å måtte holde på rundt småstressa fisk
Ang. gurami.. er kun kjent med dverggurami, og de er langt fra noen hardføre skapninger. Hvordan andre guramiarter er, vet jeg ikke.
Postet 27.07.08 kl 16:24
BlaffMen da kan eg jo kjøpe eit par "billig" fisker no i starten so ser eg korleis det går.. Nokre fisker så eg ikkje blir altfor glad i viss det skulle gå gale;) Ein gurami eller 2 kanskje, dei er vel bra hardføre eller? Eg må berre spørre da eg er vart litt usikker på oppstarten no.. (åsso er eg jo ganske ivrig på å få fisk i akvariet mitt;)
Jeg syntes ikke du skal utsette noen fisk for potensiell ammoniakk/nitrittforgftning, selv om de er "billige". Løsningen er å vente en 4-5 uker, så kan heller fiskene svømme rundt i butikkakvariet og kose seg i mellomtiden... Fiskene risikerer ikke å bli kvalt og du slipper mye stress med daglige vannbytter og potensiell sykdom hos fiskene dine. Du gjør deg selv og fiskene en stor tjeneste ved å være tålmodig. Denne måneden med venting kan du bruke på å lese her på forumet og sette deg litt inn i dette med vannverdier o.l.
Jeg anbefaler at du leser deg litt opp på oppstart av akvarium og vannverdier før du gjør noe som helst. Utålmodighet skaper bare trøbbel; for fiskene - og for deg, som får flere problemer enn du trenger. I hovedmenyen på sidene her, under "artikler" - ligger det flere artikler samlet under "akvarieskolen". Jeg anbefaler at du leser disse artiklene - veldig god informasjon.
Det er viktig å huske på at fisker, i motsetning til andre husdyr, svømmer rundt i sin egen avføring og puster denne hele tiden. Det er derfor viktig at filteret er klart til å ta unna dette før fiskene kommer oppi; du kan jo tenke selv - hvor kult hadde det vært om toalettet ditt ikke begynte å fungere før fire uker etter du hadde flyttet inn i ny leilighet? Vi kan selvsagt gå ut og trekke frisk luft, det kan ikke fiskene...
Postet 27.07.08 kl 16:34
Endret: 27.07.08 kl 16:34
Oi, hehehe. Jeg som trodde denne tråden handlet om ei dame som hadde fått seg både ny mann og nytt akvarium, og slet med å dele oppmerksomheten mellom "karene". Hihihi...
Jaja... Jeg støtter tanken på å vente med fisk. En ammoniakkforgiftnng blir betydelig verre i varmen. Benytt tiden til å handle planter, lese om akvariehold, og planlegge fiskesammensetning. Det er også lurt å handle fisk privat. Det blir billigere, og det er mindre sjangs for sykdomssmitte. På BAK-møtene (Bergen Akvarieklubb) er det mulig å kjøpe billig når det gjelder både fisk og planter. Lurt å melde seg inn der, hvis du er sugen på kunnskap -også hvis du vil bli kjent med nye folk.
Paletter er flotte fisk, og de yngler noe voldsomt når de først er i gang. Artig å følge med på dem, men jeg ble fort lei av disse siden det ble så fort fullt i karet, og man ikke får særlig igjen for å drette disse. Det endte med at mine ble solgt billig, og en del ble gitt bort.
Lykke til!
Jaja... Jeg støtter tanken på å vente med fisk. En ammoniakkforgiftnng blir betydelig verre i varmen. Benytt tiden til å handle planter, lese om akvariehold, og planlegge fiskesammensetning. Det er også lurt å handle fisk privat. Det blir billigere, og det er mindre sjangs for sykdomssmitte. På BAK-møtene (Bergen Akvarieklubb) er det mulig å kjøpe billig når det gjelder både fisk og planter. Lurt å melde seg inn der, hvis du er sugen på kunnskap -også hvis du vil bli kjent med nye folk.
Paletter er flotte fisk, og de yngler noe voldsomt når de først er i gang. Artig å følge med på dem, men jeg ble fort lei av disse siden det ble så fort fullt i karet, og man ikke får særlig igjen for å drette disse. Det endte med at mine ble solgt billig, og en del ble gitt bort.
Lykke til!
Postet 27.07.08 kl 18:43
Postet 27.07.08 kl 19:10
AggiJaja... Jeg støtter tanken på å vente med fisk. En ammoniakkforgiftnng blir betydelig verre i varmen. Benytt tiden til å handle planter, lese om akvariehold, og planlegge fiskesammensetning. Det er også lurt å handle fisk privat. Det blir billigere, og det er mindre sjangs for sykdomssmitte. På BAK-møtene (Bergen Akvarieklubb) er det mulig å kjøpe billig når det gjelder både fisk og planter. Lurt å melde seg inn der, hvis du er sugen på kunnskap -også hvis du vil bli kjent med nye folk. :)
Javel folkens Eg skal prøve å smørre meg med tolmodighet å vente med å handle fisk til eg er sikker på at akvariumet mitt er skikkeligt oppe å går.
Skal ta meg ein tur ned på labratoriet på jobb no å skaffe meg noke utstyr til å måle ph'en i vatnet mitt i vekene framover..
Tusen takk for dei gode tipsa for denna gong
Eg kjeme heimt sikkert til å komma med fleire spm. i framtida
Postet 27.07.08 kl 20:22