Endelig, snart 110liter i hus:) hvordan fremskynde oppstartsprossessen?

Jeg skal kjøpe meg 110 liters startsett på akvarietilbudsuke på tropehagen zoo i molde rundt 25 august Har et 50 liter fra før, men skal avslutte 50 literen og ha bare 110 literen. Da besteforeldrene mine er rdde for at et av karene skal sprekke og det skal bli vannkalas. Derfor får jeg bare ha et kar gående i gangen Men da lurte jeg på om jeg bare kunne fylle i vann og starte gamlepumpen (fra 50literen, denne pumpen er godt innkjørt. ca 6-7mnd) sammen med den nye pumpen og ha i fiskene med en gang?? Skal ha i grusen/sanden først og sette opp tingene slik jeg vil ha det først selvfølgelig.

Men går det an å kickstarte akvariumet på denne måten?

En annen ting, ser det er mye dill i startpakken f.eks, trenger jeg akvariesalt?? Skal ha kakadueciklider blant annet.

Hvordan får jeg regulert ph? (tenkte å ha riktig ph i forhold til fiskene mine. Noe jeg ikke har brydd meg mye om før.) Skal sjekke hvilken ph fiskene vil ha da.

Hvordan påvirker shell vannet? (bruker å ha nedi noen shell som pynt og for å gi sneglene bedre skall.) Påvirker de ph?

Takker for svar)
Shlush
Men da lurte jeg på om jeg bare kunne fylle i vann og starte gamlepumpen (fra 50literen, denne pumpen er godt innkjørt. ca 6-7mnd) sammen med den nye pumpen og ha i fiskene med en gang??

Ja, det kan du for så vidt. Men husk på en viktig ting; pumpen du har i 50-literen din, har sannsynligvis begrenset kapasitet. Den er nok beregnet å kunne håndtere enn vann- og forurensningsmengde som er lavere enn det nye, store akvariet på 110 liter. Har du navn og modellnr på pumpen du har i 50 literen? Vet du noe om hvor mange liter den maks kan brukes til?

Det er selvsagt mye bedre å bruke den enn å IKKE bruke den i 110 literen, sammen med det nye filteret, men vær obs på at du må være forsiktig med matingen i noen uker fremover da. Husk også på de regelmessige vannbyttene, så er du sikker på å ikke få nitritt fordi lille-filteret blir overbelastet.
Ikke kjøp nye fisk selv om du har fått bedre plass, ikke før det er gått noen uker, slik at ikke filteret blir overbelastet.

Shlush
Hvordan får jeg regulert ph? (tenkte å ha riktig ph i forhold til fiskene mine. Noe jeg ikke har brydd meg mye om før.) Skal sjekke hvilken ph fiskene vil ha da.

Jeg anbefaler [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2027&HKatID=]Amtra eikebarkekstrakt[/URL]. Rent naturprodukt. Vær forsiktig med håndteringen, det er sterk syre. Søler du noen dråper på klærne dine, blekes det flekker på tøyet. Har du småsår eller rifter på fingrene, og søler en dråpe på hånden, svir det noe så inni....xxxx. Skyll i rikelig, kaldt rennende vann. Ikke farlig, det bare svir så du trodde det ikke var mulig

Jeg har brukt det i årevis, og er helt avhengig av det Jeg har stort sett bare sør-amerikanske fisk. Og det er veldig, veldig enkelt, det tar to sekunder å tilsette det i tønnen jeg har til vannskifter.

Med mitt kranvann og de vannverdiene som det i utgangspunktet har, så bruker jeg 0,5 ml eikebarkekstrakt til 30 liter vann. Hos meg senker det ph med ca 0,4 grader.
HUSK at dette du prøve og teste deg frem til selv i bøtter! Drypp ALDRI eikebarkekstrakt direkte i karet, det må blandes ut med vann i bøtter først. Syren er så sterk at den må tynnes godt ut. Fisk overlever ikke å få den rett i fleisen.

Kjøp deg pipetter i plast på Panduro Hobby, så kan du dosere eikebarkekstraktet helt nøyaktig fra gang til gang.

Shlush
Hvordan påvirker shell vannet? (bruker å ha nedi noen shell som pynt og for å gi sneglene bedre skall.) Påvirker de ph?

Ja, det kan påvirke ph hvis du har mange skjell. Skjell inneholder kalk, og dette hever ph. Men noen få pynteskjell som ikke er enormt store, har nok minimal effekt på vannet i en hel 110 liter.
Shlush
starte gamlepumpen (fra 50literen, denne pumpen er godt innkjørt. ca 6-7mnd) sammen med den nye pumpen og ha i fiskene med en gang?? Skal ha i grusen/sanden først og sette opp tingene slik jeg vil ha det først selvfølgelig. Men går det an å kickstarte akvariumet på denne måten? ;)

Det går helt fint.

Sett opp 110-literen. Ta vann over fra 50 literen sammen med pumpen, og fyll opp med nytt vann.

Behandle akvariet som om det var et 50 liter til å begynne med. (antall fisker ol) Etter 2-3 uker med begge filtrene sammen, tror jeg du kan regne det nye filteret som innkjørt.

Shlush
En annen ting, ser det er mye dill i startpakken f.eks, trenger jeg akvariesalt?? Skal ha kakadueciklider blant annet.

Antageligvis er det stort sett boss du har fått med. Saltet kan kanskje brukes til å behandle mot sopp eller.no engang i fremtiden.

Shlush

Røtter, blader torv og slam får PH til å gå ned. kalk/skjellsand får PH til å gå opp. Før du regulerer PH'en, får du måle hva utgangspunktet er.

Shlush

Skjellene øker PH. Hvor mye avhenger av hvor mye skjell det er og hvor fort de løser seg opp.

De fleste snegler liker litt hard vann(høy PH), de fleste Apistogramma liker bløtt vann(lav PH)

Mulig du får en konflikt her, du får sjekke ut artene. Mulig du kan slippe unna med en PH på 7 (nøytral).
Trygve Lillefosse
De fleste snegler liker litt hard vann(høy PH), de fleste Apistogramma liker bløtt vann(lav PH) Mulig du får en konflikt her, du får sjekke ut artene. Mulig du kan slippe unna med en PH på 7 (nøytral).

Må bare rette litt på deg her. Hardt og bløtt vann har med GH/dH å gjøre, lav GH er bløtt vann, høy GH er hardt.

Lav pH kaller man surt, og høy pH kaller man basisk. Bare så ingen blander begrepene.

Apistogramma liker vel i de fleste tilfeller både bløtt og surt vann.
biXen
[QUOTE=Trygve Lillefosse] De fleste snegler liker litt hard vann(høy PH), de fleste Apistogramma liker bløtt vann(lav PH) Mulig du får en konflikt her, du får sjekke ut artene. Mulig du kan slippe unna med en PH på 7 (nøytral).

Må bare rette litt på deg her. Hardt og bløtt vann har med GH/dH å gjøre, lav GH er bløtt vann, høy GH er hardt.

Takker for den korreksjonen.

Blander en masse på de begrepene der..
he heh... takk Skal bare ha de fiskene jeg har i 50-literen i et par tre uker vertfall )

Takk for alle svar...

Finner nok noe middel og målegreier på butikken... Sneglene får tål litt lavere ph da, for jeg hadde tenkt at fiskene skulle formere seg)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap