Hvordan fisk bør jeg ha i et 60 liters akvarirum

Jeg har varmekolbe dand planter filterog det meste som trengs men hvilke fisker bør jeg ha syntes dere?
Eg hadde 50L og eg hadde Odessabarbe, Ancistrus,Sebrafisk,sverddrage og Platy..

Velg sjølv..

Lykke til!
Jeg har en 54 liter hvor det for tiden er 2 ancistrus "oppdretsvariant" 9 neoentetra og 2 dverggurami, skal øke til 6 etterhvert. De går bra sammen.
Ikke fall for fristelsen og overbefolk karet. Mitt blir mere enn fullt nok når resten av guramien kommer.
Jon
Det er veldig lett å overfylle med fisk.
Jeg har en 70 liter med :
20. Neon tetra
3. Sverd dragere
5. Fembånds barbe
12. Guppy
2. Algespisere som jeg ikke vet navnet på.
Dette er litt for mye i mitt kar, men jeg skal ha et større snart og da skal de fleste flytte.
Siden akvariet er såpass lite, er det lurt å kun holde seg til arter som forblir små selv i utvokst størrelse. SMÅ stimfisk, som for eksempel 10 stk Stjernedanio hadde vært flott! I tillegg kunne du jo hatt en gruppe Corydoras på bunnen, f.eks. Corydoras panda. En sjarmerende og artig krabat med "bandittbriller" over øynene (men da må du ha sand, og ikke grus på bunnen).

Hva med en fargerik kampfisk? Du får røde, mørkeblå, lyseblå, hvite, gule, lilla, rosa... alle slags farger. Det er kun mulig å ha EN kampfisk pr akvarium, og aldri to hanner sammen. Kun en. Det er personlighet i disse, så en kampfisk er en artig fisk å ha. Min pleide å komme til glasset og stå og se på meg når jeg puslet rundt med ting i rommet. Flyttet jeg meg, flyttet han seg

Dette er de fiskene jeg i første omgang ville valgt til en 60 liter.

Bruk heller mer penger på masse planter enn fisk i første omgang, det anbefales! For mange fisk setter utrolig stor pris på å kunne søke ro og gjemme seg blant plantene om de føler behov for det. Så kjøp mange planter! Da slipper du sannsynligvis problemer med alger også, siden plantene suger opp overskuddsnæring i vannet så ikke algene får fotfeste i karet.
Skal du ha fiskene i den bollen du har bilde av? Hvis du skal det så husk å sette den på en plass der folk ikke går forbi hele tiden. Ting blir ganske store i en bolle, og da blir fiskene veldig fort redd..

Også er jeg forresten enig med Mona O. Du burde kjøpe en Kampfisk
Malin.P
Skal du ha fiskene i den bollen du har bilde av?

Håper da ikke det, for det var spørsmålet i overskriften jeg svarte på!
den bollen er på 60 liter den mona :p

men skal du ha fisk i der, bruk luftpumpe, det er ikke store vannoverflaten å snakke om der som tar opp oksygen..
Finnes de i så store, altså? Jøss, det ante jeg ikke.
her er den. finnes i 30 liter også.

men de er jo svindyre i forhold til størrelsen synes jeg,selv om de er pene å se på
Sanne
men skal du ha fisk i der, bruk luftpumpe, det er ikke store vannoverflaten å snakke om der som tar opp oksygen..

Den har luftdrevet bunnfilter.
ah, tenkte bare ut fra utseendet til karet jeg :p
Forslag
Hvis du vil ha corydoras MÅ du ikke ha sand, det er selvfølgelig best, men grus som er rund fungerer også bra. Men viktigst av alt så må du IKKE ha skarp grus. grunnen til at du ikke kan ha corydoras når du har skarp grus, er at de kan skade evt miste bartene sine.

Du kan ha f. eks:

5 guppyer

6 stjernedanioer

2-3 ancistrus

2-3 ormisk

2-3 væråler

en gruppe på 5 corydoras.

alternativ to:

par med dvergciklider

1-2 ancistrus

2-3 sverddragere

5 neontetra

skal du ha ciklider, bør du ha masse bra gjemmesteder.
Er ikke enig med Matsi. Med den formen som dette karet har så blir det nesten ikke plass på bunnen. Jeg ville derfor ha anbefalt bare en av de artene som er bunnlevende og ellers hatt noen lengre opp i karet. Det viktig at det ikke blir for mye fisk i et akvarium med denne fasongen siden det er liten vannoverflate for utveksling av oksygen, i forhold til antall liter.
Væråler skal uansett ha 150 liter, da blir en bolle på 60 liter for lite..
Ops=p
Glemte at det var en bolle=D jeg mener at man ikke bør ha fisk i det hele tatt i en bolle.
Matsi95
Glemte at det var en bolle=D jeg mener at man ikke bør ha fisk i det hele tatt i en bolle.

Skyldes din mening den runde fasongen? Denne "bollen" er 60 L, dvs større enn en del vanlige akvarier. Den har - i motsetning til "gullfiskboller" - filter, selv om jeg ikke vet hvor effektivt dette er. Og siden filteret - som jeg skrev i innlegget over - er luftdrevet, vil effektiv overflate for O2-opptak være vesentlig større enn overflaten skulle tilsi. Alt i alt vil jeg heller kalle dette et rundt akvarium enn en bolle.

Syns det går litt over stokk og stein når man avskriver alt som har bolleliknende fasong. Er like mye mot gullfisk i bolle som det de fleste andre her er, men dette karet kan da ikke sammenliknes med et 7-liters gullfiskfengsel??

Når det er sagt: Karet har nok veldig lite bunnareal i forhold til volumet, så jeg ville begrenset antall bunnfisk. Cory synes jeg ikke passer her, ville heller gått for en ancistrus. I tillegg bør man nok ikke holde fisk med stort behov for å gjemme seg, siden fasongen gjør dette vanskelig.

(ps: jeg har ikke BiOrb/BiUbe selv, og er ikke selger av dem heller...)
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap